مقالات

تاریخچه ی پرواز


خلاصه :

هوا پیما

بشر، همیشه رویای پرواز رو در ذهن خودش می پرورونده. در شاهنامه داستانی در مورد پرواز شاه ایرانی به نام کاووس نوشته شده. داستان به این صورته که شاه کاووس روی تختی که به چهار گوشه ی اون عقاب هایی متصل شدند می شینه و به پرواز در می یاد. نمونه ی یونانی این داستان در مورد شاهی به نام دیداروس و پسرش ایکاروسه. اونها بال های پرندگان رو با موم به تنشون می چسبونند و پرواز می کنند. البته دیداروس به پسرش توصیه می کنه که زیاد بالا نره اما ایکاروس که شور و شوق زیادی برای بالا رفتن داشته، تا نزدیک خورشید بالا می ره و حرارت خورشید باعث ذوب شدن موم ها و پایین افتادن ایکاروس می شه. این داشتان ها نشون می دهند که بشر همیشه به پرواز علاقه مند بوده. تو این بخش می خوایم روندی که طی شده تا بشر بتونه به این آرزوی دیرینه ی خودش برسه رو مرور کنیم.

چین باستان

چینی ها حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد در مراسم مذهبی شون از بادبادک هایی استفاده می کردند که باعث شد بشر به امکان پرواز فکر کنه.

kite-c

لئوناردو داوینچی، نقاش یا طراح هواپیما؟

با نادیده گرفتن چند قرن می رسیم به قرن ۱۵ام و دانشمند مشهوری به نام لئوناردو داوینچی. شهرت داوینچی بیشتر به خاطر نقاشی مونالیزاست. اما اون در واقع یه دانشمند بوده که در موضوعات مختلف حرف های زیادی برای گفتن داشته. به نظر می یاد ایده داوینچی برای پرواز به ایده های امروزی نزدیک تره. داوینچی بیش از ۱۰۰ نقاشی داشت که همه ی اونها ماشین پرنده ای به نام ارنیتاپتر ornitopther رو نشون می دادند. البته این ماشین هیچ وقت واقعا ساخته نشد، اما هلیکوپترهای امروزی برپایه ی این طرح ساخته شده اند.

Da vinci flyingmachine ornithopter 3d concept.

برادران مون گل فیه، قرن ۱۸ میلادی

برادران در تاریخچه ی پرواز نقش پررنگی رو بازی کردند. در این بخش در مورد برادران مون گل فیه توضیح می دیم. اونها اولین کسانی بودند که بالن های هوای گرم رو اختراع کردند. بالن اونها شبیه بالن هایی بود که تو خیلی از کارتون ها دیدیم. یه سبد که به پلاستیکی وصله و یه شعله که هوای گرم رو تولید کرده و به سمت داخل پلاستیک هدایت می کنه و باعث می شه که بالن سبک تر از هوا بشه و در نتیجه به سمت بالا حرکت کنه. مسافرین اولین پرواز این بالن یک مرغابی، خروس و گوسفند بودند. این بالن نزدیک به دو کیلومتر ارتفاع گرفت و ۱.۵ کیلومتر برد داشت.( این اعداد رو با بعضی از هواپیماهای امروزی که در ارتفاع ۱۳ کیلومتری پرواز می کنند و ۱۳۰۰۰ کیلومتر برد دارند مقایسه کنید!)

balloonجرج کیلی و زپلین قرن ۱۹ میلادی

آقای جرج کیلی تلاش های زیادی برای پرواز انجام داد. اون ورژن های متفاوتی از گلایدرها رو ساخت و در طی ۵۰ سال پیشرفت های زیادی کرد. مثلا اینکه بالاخره تونست بال ها رو طوری بسازه تا هوا به بهترین شکل( تا اون روز) روی بال ها جریان پیدا کنه و همچنین دمی رو روی گلایدرش قرار داد که به پایداری بیشتر پرندش کمک می کرد. اون به این نتیجه رسید که برای برد های طولانی نیاز به منبعی داریم که قدرت تولید کنه

کشتی پرنده ی زپلین که ایده ی اون رو آقای زپلین داده بود، یه وسیله ی بزرگ بود که می تونست تعداد زیادی مسافر رو با خودش حمل کنه. دلیل اصلی پرواز این کشتی هم مثل بالون ها نیروی ارشمیدس بود اما برخلاف بالن ها، کشتی زپلین دارای موتور بود.

Graf-Zeppelin-draws-a-crowd

برادران رایت، قرن ۲۰ میلادی

در این بخش می رسیم به معروف ترین آدم های تاریخ پرواز یعنی برادران رایت. خیلی ها ممکنه فکر کنند که برادران رایت اولین کسانی بودند که پرواز کردند که با توجه به توضیحات بالا اینطور نبوده. بلکه اونها اولین کسانی بودند که با وسیله ای سنگین تر از هوا( مثل همه ی هواپیماهای امروزی) پرواز کردند. اولین پرواز موفق اونها در سال ۱۹۰۳ اتفاق افتاد. به جز پشتکار و خستگی ناپذیریِ این دو برادر دلیل دیگه ی موفقیت اونها، این بود که کارهای آدم های قبل از خودشون رو با دقت بررسی کرده بودند. اونها حتی تونل بادی ساختند تا با کمک اون بتونند بال هایی که طراحی می کردند رو تست کنند. اونها موفق شدند موتوری که حدود ۱۲ اسب بخار قدرت تولید می کنه رو روی هواپیماشون نصب کنند.

Atwood_in_Model_B

اولین هواپیما ها در ایران

در سال ۱۹۱۴ در زمان حکومت احمدشاه مردم تهران برای اولین بار هواپیمایی رو در آسمون دیدند. این هواپیما یک هواپیمای روسی بود. در زیر عکسی که احمدشاه با این هواپیما گرفته رو می تونید ببینید.

ahmad shah

بعد از این پرواز تا حدود ۱۰ سال اکثر پروازهایی که تو ایران انجام می شد، جنبه ی نمایشی داشتند و مکان مشخصی برای برخاست و یا نشستن هواپیماها وجود نداشت. ولی در سال ۱۹۲۳ میلادی، درخواست کشور انگلستان برای فرود در خاک ایران باعث شد، که یک مکان مشخص برای این کار اختصاص داده بشه و بعد از چند سال کشور ایران تونست هواپیماهایی رو خریداری و خطور هوایی خودش رو راه اندازی کنه.

به نظر می رسه ایران در تاریخچه ی پرواز نقش موثری رو ایفا نکرده و فقط یک مصرف کننده بوده ولی شاید اگه از این به بعد تلاش بیشتری بکنیم بتونیم در  روند توسعه ی هواپیماها که همچنان ادامه داره، نقش موثرتری داشته باشیم. بیاید در کنار هم، با درک مفاهیم آیرودینامیکی، یه قدم هرچند کوچیک رو برداریم.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران