مقالات

گوگل کروم میزبان قابلیت گروه‌بندی تب‌ها می‌شود


خلاصه :

  طبق اعلام رسمی گوگل مرورگر کروم به‌زودی به کاربران امکان می‌دهد ازطریق روشی جالب تب‌های بازشده را دسته‌بندی کنند تا راحت‌تر بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

گوگل شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد قابلیتی جدید به مرورگر کروم اضافه می‌کند. گوگل کروم به‌زودی میزبان قابلیتی می‌شود که با اتکا بر آن می‌توان تب‌های بازشده را به‌شکلی بهتر مدیریت کرد. گوگل فعلا قابلیت گروه‌بندی تب‌ها را به‌صورت آزمایشی برای کروم تأیید کرده است؛ بدین ترتیب کاربران کروم خواهند توانست تب‌ها را مدیریت‌، برچسب‌گذاری یا حتی رنگ کنند و هریک از آن‌ها را در گروهی خاص قرار دهند. طبق گفته‌ی گوگل، قابلیت گروه‌بندی تب‌ها از هفته‌ی آینده به نسخه‌ی پایدار کروم اضافه می‌شود.

به‌منظور استفاده از قابلیت جدید کروم می‌توانید روی تب موردنظر راست‌کلیک و سپس گزینه‌ی Add tab to group را انتخاب کنید. پس از انتخاب گزینه‌ی یادشده می‌توانید تب را به یکی از گروه‌هایی که پیش‌تر ایجاد کرده‌اید اضافه کنید. کاربر می‌تواند به‌سادگی گروه‌های جدید را برچسب‌گذاری کند و نامی خاص برای آن‌ها برگزیند. گوگل چندین ماه است که قابلیت گروه‌بندی تب‌ها را موردآزمایش قرار می‌دهد و برخی کاربران پیش‌تر به آن دسترسی پیدا کرده بودند. گوگل طی ماه‌های اخیر تلاش کرد ازطریق بازخوردهای کاربران بهبودهایی خاص روی قابلیت گروه‌بندی اعمال کند.

گوگل می‌گوید آزمایش‌های چندماهه‌اش نشان می‌دهند اکثر مردم تمایل دارند تب‌ها را براساس موضوع‌شان گروه‌بندی کنند؛ از بین این موضوع‌ها می‌توانیم به پروژه‌ای که کاربران در حال کار روی آن هستند اشاره کنیم. همچنین برخی افراد تب‌های مربوط‌به فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌های مختلف را دسته‌بندی می‌کنند تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشند. اهالی مانتین ویو همچنین می‌گویند شمار دیگری از کاربران عادت دارند که تب‌ها را براساس میزان ضروری‌بودن آن‌ها دسته‌بندی کنند. طبق گفته‌های گوگل، این افراد از عناوینی نظیر «فوری باید انجام شود»، «همین هفته انجام شود» یا «بعدا انجام شود» برای تب‌ها استفاده می‌کنند. 

گوگل می‌گوید قابلیت گروه‌بندی تب‌ها به کاربران کمک می‌کند بیش‌ازپیش روی نحوه‌ی پیشرفت کارهای مختلف نظارت داشته باشند. بدین ترتیب کاربران خواهند توانست تب‌های مربوط‌به پروژ‌ه‌هایی را که باید روی آن‌ها کارهای اضافه صورت گیرد از تب‌هایی که تکمیل شده‌اند، جدا کنند. به‌طور کلی گروه‌بندی تب‌ها مزیت‌هایی متنوع ارائه می‌دهد؛ به‌خصوص برای کسانی که ازطریق مرورگر به انجام کار می‌پردازند و در طول روز به‌مدتی طولانی با کروم دست و پنجره نرم می‌کنند. کاربر می‌تواند در عنوان تب‌ها از ایموجی هم بهره بگیرد.

قابلیت Tab Groups گوگل کروم / Google Chrome

افرادی که زمان زیادی را به اینترنت اختصاص می‌دهند بدون شک به‌دفعات با مشکل باز شدن تب‌های زیاد و سردرگم‌شدن در بین آن‌ها، مواجه شده‌اند. فرقی ندارد که هدف استفاده از اینترنت چه باشد؛ کاری، درسی، تحقیقاتی، خرید آنلاین یا حتی سرگرمی. تب‌ها به‌مرور زمان بسیار زیاد می‌شوند و امکان مدیریت ساده‌ی آن‌ها وجود ندارد. با وجود شیوع بیش از حد این مشکل در بین کاربران کروم، گوگل تاکنون راهکار خاصی برای رفع کردن آن ارائه نداده بود. این موضوع باعث شد شرکت‌های دیگر دست‌به‌کار شوند و برخی ابزارهای ویژه به‌منظور فراهم‌ساختن امکان مدیریت تب‌ها منتشر کنند. ابزارهایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به  OneTab و Workona و Toby اشاره کنیم. 

برخی دیگر از تولیدکنندگان مرورگرهای وب تصمیم گرفتند به درخواست کاربران گوش فرا دهند و به‌اَشکال مختلف امکان مدیریت تب‌های بازشده را فراهم سازند. این شرکت‌ها تلاش کردند از قابلیت گروه‌بندی تب‌ها به‌عنوان نکته‌ی مثبت مرورگرشان نسبت‌به کروم یاد کنند و کاربران مرورگر محبوب گوگل را به‌سمت خود بکشانند. برای نمونه می‌توانیم به ویوالدی اشاره کنیم؛ این مرورگر قابلیتی خاص برای انباشت خودکار تب‌ها دارد تا از به‌هم‌ریختگی آن‌ها جلوگیری کند. اپرا در اوایل سال جاری میلادی نسخه‌ی جدید مرورگر وب خود را منتشر کرد که امکان مدیریت تب‌ها و دسته‌بندی آن‌ها را فراهم می‌کند.

قابلیت Tab Groups گوگل کروم / Google Chrome

گوگل تا همین چند وقت پیش نگرانی خاصی بابت کاهش احتمالی سهم کروم از بازار مرورگرهای وب نداشت؛ درواقع گوگل معتقد است مرورگر کروم آن‌قدر نکته‌ی مثبت دارد که کاربران بتوانند با نبود امکان مدیریت تب‌ها کنار بیایند. آمار نشان می‌دهد کروم امروزه تقریبا به‌شکلی قاطعانه بازار مرورگرهای وب دسکتاپ را قبضه کرده است. بااین‌حال طبق بررسی‌ها، سهم کروم از بازار مرورگرهای وب دسکتاپ از ۷۱/۱۵ درصد در ماه اوت ۲۰۱۹ به ۶۷/۱۵ درصد در ماه آوریل ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است. این موضوع تا حد زیادی به عملکرد خوب برخی مرورگرها به‌خصوص مایکروسافت اج مبتنی‌بر کرومیوم مربوط می‌شود. احتمال می‌‌رود این اتفاق گوگل را بیش‌ازپیش برای اضافه‌کردن قابلیت مدیریت تب‌ها به کروم ترغیب کرده باشد. 

قابلیت جدید کروم که گوگل از آن با نام Tab Groups یاد می‌کند از روز گذشته برای کاربران نسخه‌ی بتای این مرورگر در دسترس قرار گرفته است. از هفته‌ی آینده،‌ قابلیت موردبحث ازطریق به‌روزرسانی جدید به نسخه‌ی دسکتاپ گوگل کروم روی سیستم‌های عامل ویندوز، macOS، لینوکس و Chrome OS اضافه می‌شود. گوگل می‌گوید روند انتشار قابلیت Tab Groups به‌صورت مرحله‌ای انجام خواهد شد و احتمالا همه‌ی کاربران در روز اول آن را دریافت نمی‌کنند. اهالی مانتین ویو می‌گویند با این کار قصد دارند مطمئن شوند که قابلیت Tab Groups روی ثبات و نحوه‌ی عملکرد مرورگر کروم اثر نمی‌گذارد. 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران