زانتیا
سلام . زانتیا ماشینی است که اگر در چاله بیافتد میتواند راه برود یا اگر چرخ نداشته باشد میتواند راه برود . زانتیا در فرانسه تولید میشد که فرانسوی ها زانتیا را به ایران دادن و سایپا شروع کرد به ساختن زانتیا تا این که دیگر قطع زانتیا کم شد و دیگر تولید نشد . ترمز پدالی زانتیا از ماشین های دیگر قوی تر است.
سیتروئن زانتیا (به فرانسوی: Citroën Xantia) نام خودرو خانوادگی است که میان سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توسط شرکت سیتروئن در دو نوع اتاق پنج در لیفت بک و استیشن تولید شد. مدلهای پنج در لیفت بک میان سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در خط تولید سیتروئن در شهر رن فرانسه تولید و مدلهای استیشن میان سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در خط تولید شرکت هولیز (Heuliez) در شهر سوریز فرانسه تولید گردید و تا سال ۲۰۰۹ در ایران تولید شد. سیتروئن زانتیا در دو فاز جداگانه تولید گردید. فاز اول میان سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ تولید گردید و در سال ۱۹۹۸ فاز دوم این مدل که دچار تغییراتی مانند فیس لیفت در ظاهر و تغییرات در سامانههای برقی، ایمنی و تجهیزات داخلی و موتور و گیربکسهای قابل انتخاب گردیده بود جایگزین مدلهای فاز یک گردید و تولید این مدل تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مدل پنج در لیفت بک علاوه بر فرانسه به تعداد محدود در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در چین توسط شرکت فنگشن-سیتروئن نیز مونتاژ گردید. پس از توقف تولید این خودرو در فرانسه، شرکت سایپا در خط تولید تهران میان سالهای از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ اقدام به تولید و عرضه این خودرو برای بازار داخلی ایران نمود. بدنه سیتروئن زانتیا توسط دانیل آبرامسون در شرکت برتونه ایتالیا طراحی گردید. طراحی داخلی این مدل نیز توسط برتونه انجام گرفت. این خودرو با دو نوع بدنه پنج در لیفت بک و استیشن تولید گردید. موتورها و سامانه انتقال نیرو در نظر گرفته شده برای زانتیا همان موتورهای مشترک در گروه پی اس ای از ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر خطی تا ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل بنزینی و همچنین از ۱٫۹ لیتری دیزلی تنفس معمولی تا ۲٫۱ توربو دیزل بودند. در این مدل انتقال نیرو به چرخهای جلو از طریق گیربکسهای ۵ دنده دستی گروه پی اس آ و گیربکسهای اتوماتیک ساخت شرکت ZF آلمان و همچنین گیربکس اتوماتیک AL4 طراحی و ساخته مشترک گروه پی اس آ و رنو استفاده شد. در این مدل همانند دیگر سیتروئنهای متوسط و بزرگ در آن دوران از سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک معروف سیتروئن استفاده گردید ولی به غیر از سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک در برخی مدلهای زانتیا از نسل دوم سامانه تعلیق هیدراکتیو نیز استفاده شد که نسل جدید الکترونیک کنترل از سامانه تعلیق هیدروپنوماتیک بودند و بر روی این مدلها امکان سفارش محور عقب فرمان پذیر با میزان فرمان پذیری ۳ درجه نیز وجود داشت. در مدلهای تولید ایران حق انتخاب بسیار محدود بود. بدنه فقط به صورت پنج در لیفت بک و موتورها فقط در سه نوع ۱٫۸ و ۲٫۰ و ۳٫۰ لیتر بنزینی و تنها گزینه انتقال نیرو گیربکس ۵ دنده دستی.
سیتروئن زانتیا | |
---|---|
اطلاعات اجمالی | |
تولیدکننده | سیتروئن |
نامهای دیگر | سیتروئن ایکسام (چین) |
تاریخ تولید | ۱۹۹۲–۲۰۰۲ (فرانسه) ۲۰۰۱–۲۰۱۰ (ایران) ۱۹۹۶–۱۹۹۷ (چین) |
مکان مونتاژ | رن، فرانسه (لیفتبک) سوریز، فرانسه (استیشن واگن) هویژو، چین (CKD) تهران، ایران (سایپا سیتروئن) |
طراح | گروه برتون |
بدنه و شاسی | |
کلاس | خودرو خانواده |
نوع بدنه | ۵-در لیفتبک ۵-در استیشن واگن |
خودروهای مرتبط | پژو ۴۰۶ |
طرح | موتور جلو-محور جلو |
مشخصات فنی | |
موتور |
موتورهای بنزینی: ۱٫۶ لیتری XU5 I4 ۱٫۸ لیتری XU7 I4 ۱٫۸ لیتری XU7 I4 16 valve ۲٫۰ لیتری XU10 I4 ۲٫۰ لیتری XU10 I4 16 valve ۲٫۰ لیتری XU10 I4 توربوشارژر ۲٫۹ لیتری ES9 V6 موتورهای دیزلی: ۱٫۹ لیتری XUD9 I4 ۱٫۹ لیتری XUD9 I4 توربو دیزل ۲٫۰ لیتری DW10 I4 HDi توربو دیزل ۲٫۱ لیتری XUD11 I4 12 valve توربو دیزل |
|
حجم باک | ۶۵ لیتر |
---|---|
ابعاد | |
فاصله بین دو محور | ۲٬۷۴۰ میلیمتر (۱۰۸ اینچ) (پنج در لیفتبک) |
طول | ۴٬۴۴۰ میلیمتر (۱۷۵ اینچ) (پنج در لیفتبک) |
عرض | ۱٬۷۵۵ میلیمتر (۶۹٫۱ اینچ) (پنج در لیفتبک) |
ارتفاع | ۱٬۳۸۰ میلیمتر (۵۴ اینچ) (پنج در لیفتبک) |
وزن خالص | ۱٬۲۵۰ کیلوگرم (۲٬۷۶۰ پوند)–۱٬۴۳۰ کیلوگرم (۳٬۱۵۰ پوند) (اکتیو سیتی) |
گاهشناسی | |
مدل پیشین | سیتروئن بیایکس |
مدل بعدی | سیتروئن سی۵ |
نام زانتیا مانند برخی نامها در مدلهای دیگر سیتروئن برگرفته از اسامی تاریخ باستان یونان میباشد. زانتیا برگرفته از کلمه زانتوس (در زبان یونانی به معنی طلائی) و برگرفته شده از نام شهر باستانی زانتوس یا زانث (یونانی: Ξάνθος زانثُس) یا (شهر طلائی) در منطقه باستانی لیکیه میباشد. از آثار مشهور به جا مانده در خرابههای این شهر سنگ نبشته زانتیائی یا Xanthian Obelisk میباشد که در دوران حکومت امپراتوری هخامنشی بر این ناحیه نوشته شدهاست.
محمد مهدی احمدی ۳ سال پیش
محمد مهدی احمدی ۳ سال پیش
Mr.Scientist ۳ سال پیش
آفرین
محمدرضا فرازمند ۳ سال پیش
چه اطلاعات خوبی را گفتی
محمد مهدی احمدی ۳ سال پیش
امیرمهدی کریمی ۳ سال پیش
محمد مهدی احمدی ۳ سال پیش
سیدمحمدحسین پورهاشمی ۳ سال پیش
علی نجات غفار ۳ سال پیش
خیییییلی عالی
محمد حسین مهدوی خرمی ۳ سال پیش
برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.