مقالات

به نام خدا

فیل ها

جانوری عظیم الجثه


خلاصه :

بیایید با فیل ها آشنا شویم

فیل ‌ها چگونه جانورانی هستند؟

فیل‌ها (به انگلیسی: Elephants) حیواناتی پستاندار، از تیره فیلان (Elephantidae) و از راسته خرطوم داران (Proboscidea) می باشند که با دماغ های بزرگ، بدن عظیم الجثه، گوش های بزرگ و شل و پاهای پهن و ضخیم شان بزرگترین حیوانات روی زمین و یکی از بی نظیرترین حیوانات به شمار می روند. رنگ فیل‌ها مابین خاکستری و قهوه ای بوده و موهای بدن آنها پراکنده و درشت می باشد. آنها اغلب در مناطق وحشی، چمنزارها و جنگل ها یافت می شوند اما در طیف وسیعی از زیستگاه ها از جمله بیابان ها، مرداب ها و ارتفاعات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آفریقا و آسیا نیز وجود دارند.

فیل های آفریقایی و فیل‌های آسیایی چه تفاوتی باهم دارند؟

اکثر کارشناسان دو گونه فیل را تشخیص می دهند که هنور منقرض نشده اند: فیل‌های آسیایی (نام علمی: Elegment maximus) و فیل‌های آفریقایی (نام علمی: Loxodonta africana) که در قاره های جداگانه زندگی می کنند و هرکدام ویژگی های منحصر به فردی دارند. البته چندین گونه فرعی نیز وجود دارد که متعلق به یکی از این دو گونه اصلی است. در این قسمت به تفاوت این دو گونه می پردازیم.

فیل های آسیایی و آفریقایی

مقایسه مصور فیل‌های آسیایی و آفریقایی

فیل‌های آفریقایی

فیل‌های آفریقایی  در جنوب صحرای آفریقا، جنگل های بارانی آفریقای مرکزی و غربی و صحرای ساحل در مالی زندگی می کنند. قد آنها ۲٫۵ تا ۴ متر و وزن آنها بین ۲٫۲۶۸ تا ۶٫۳۵۰ کیلوگرم می باشد. عمر این فیلها در طبیعت حدود ۷۰ سال می باشد. هر دو فیل نر و ماده آفریقایی عاج های دراز و تیز و دو برآمدگی در جلوی عاج شان دارند. باید بدانید عاج ها، دندان های بزرگ و ریشه داری هستند که به فیل‌ها در حفر، بلند کردن، جمع آوری مواد غذایی و دفاع در عین حال محافظت از تنه کمک می کند. همانطور که انسانها راست دست یا چپ دست می باشند فیل‌ها هم می توانند راست عاج یا چپ عاج باشند. که برحسب فرسودگی عاج این موضوع براحتی قابل تشخیص است. سُم جلویی این فیل‌ها چهار یا پنج عدد و سم عقبی آنها سه عدد می باشد.

فیل‌های آسیایی

فیل‌های آسیایی در نپال، هند و آسیای جنوب شرقی در جنگل های اسکراب و جنگل های بارانی زندگی می کنند. این فیل‌ها نسبت به فیل‌های آفریقایی کمی کوچکترند و قد آنها ۲ تا ۳ متر و وزن آنها بین ۲٫۰۴۱ و ۴٫۹۹۰ کیلوگرم می باشد. عمر این فیل‌ها در طبیعت حدود ۶۰ سال می باشد. برآمدگی جلوی عاج فیل آسیایی فقط در نرها رشد می کند ولی ماده ها به جای برآمدگی عاج، دندان های های کوچکتری به نام tush دارند که همیشه هم بیرون از دهان رشد نمی کند. این فیل‌ها، چهار سُم در جلو و پنج سم در عقب دارند.

۱۸ مطلب جالب در مورد فیل‌ها که بد نیست شما هم بدانید!

۱- سنگین ترین جانور روی خشکی

فیل‌ها با داشتن وزنی حدود ۳ تا ۷ تن سنگین ترین حیوان روی خشکی اند. ۱۰ تن و ۸۸۶ کیلوگرم بیشترین وزنی است که تا به حال یک فیل داشته است. وزن نوزاد تازه متولد شده این حیوان، بیش از ۱۰۰ کیلو می باشد.

بازی کردن فیل ها با آب و گل

۲- دوستدار آب و گِل  

فیل‌ها برای خنک نگه داشتن و برای جلوگیری از خوردن بدنشان توسط حشرات و فرار از دست حشرات، بدن خودشان را در گل و لای فرو می برند و عاشق این کارند چون با این کار از تابش اشعه ماوراء بنفش در امان می مانند. آب و گِل همانند کرم ضد آفتاب برای پوست فیل‌ها عمل می کند.

۳- بیشترین مدت زمان بارداری

فیل‌ها با ۲۲ ماه بارداری رکورددار طول مدت حاملگی در بین حیوانات خشکی می باشند. جالب است بدانید یک ماده فیل ۵۰ ساله هم می تواند حامله شود و حتی جالب تر از آن اینکه نوزادان این حیوانات هنگام به دنیا آمدن نابینا هستند.

۴- داشتن گوش و خرطوم عجیب

خرطوم فیل‌ها با وزن حدود ۱۸۰ کیلو قادر است کوچکترین چیزها و دانه ها همانند دانه برنج را از روی زمین بلند کند. وزن گوش این حیوان هم حدود ۴۵ کیلو بوده و در تنظیم حرارت بدن این حیوان نقش دارد.

۵- داشتن پوست حساس

پوست فیل‌ها با این که خیلی ضخیم و چروکیده است و ضخامت آن حدود ۳ سانتی متر می باشد ولی آنقدر حساس است که حتی اگر یک مگس یا حشره روی آن بنشیند فیل‌ها فوراً متوجه می شوند.

۶- گیاهخوار

فیل‌ها با اینکه هیکلی درشت دارند ولی از ریشه گیاهان، برگ درختان، علف و میوه ها تغذیه می کنند. آنها حدود ۱۶ ساعت و بین ۷۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هر روز غذا و حدود ۱۶۰ لیتر آب می خورند.

۷- قلب بزرگ

وزن قلب این حیوان با این که بین ۱۲ تا ۲۱ کیلو می باشد ولی خیلی آرام می زند. قلب قناری هزار بار در یک دقیقه می تپد در حالی تپش قلب فیل در یک دقیقه حدود ۲۷ بار است.

۸- عاج ارزشمند

طول عاج فیل‌ها حدود ۳ متر است و متاسفانه روزانه هزاران فیل‌ به خاطر این موضوع و برای تولید وسایل زینتی از عاجشان کشته می شوند.

عاج فیل ها

۹- حافظه عالی

فیل‌ها با داشتن حافظه ای شبیه به انسان، حتی بعد از مدت زمان طولانی قادرند محیط ها و مسیرهای مختلف را به یاد آورند

۱۰- ارتباط از طریق حس لامسه

فیل‌ها از طریق حس لامسه با یکدیگر رابطه ایجاد می کنند. خوش آمد گویی آنها از طریق نوازش یا پیچاندن خرطوم شان به همدیگر است. برای برقراری رابطه جنسی، فیل‌ها دهان همدیگر را لمس می کنند.

۱۱- کشته شدن توسط یک مورچه

جالب است بدانید وارد شدن یک مورچه به خرطوم فیل‌ها باعث مرگ این حیوان می شود، به همین علت خرطوم فیلها تقریبا همیشه رو به بالاست.

۱۲- دارای چانه

انسان و فیل تنها موجوداتی هستند که چانه دارند. عجیب، ولی واقعی است.

۱۳- در معرض انقراض

جمعیت فیل‌ها به علت قاچاق عاج و از بین رفتن زیست گاهشان کاهش یافته و این مسئله باعث شده این حیوانات در معرض انقراض باشند.

۱۴- حس بویایی قوی

 فیل‌ها قادرند بوی آب را از مسافت حدود ۲۰ کیلومتری تشخیص دهند.

۱۵- فیل سفید

این فیل‌ها گونه کمیابی می باشند که بیشتر در تایلند و جنوب شرق آسیا وجود دارند و به غیر از رنگ پوست تفاوت دیگری با فیل‌های خاکستری ندارند. در صورت خیس شدن، آنها صورتی رنگ می شوند.

۱۶- تشخیص زن از مرد

جالب است بدانید که فیل‌ها قادر به تشخیص زن از مرد و حتی قادر به تشخیص خودشان در آینه می باشند. علاوه بر فیل‌ها، دلفین ها و زاغ ها نیز می توانند این کار را بکنند.

۱۷- عزاداری برای درگذشتگان

با مرگ یکی از اعضای گله، فیل‌ها در سکوت کامل دور جسد فیلی که مرده جمع می شوند و بعد از این کار، جسد آن را زیر شاخ و برگ درختان دفن می کنند.

۱۸- مسن ترین فیل

مسن ترین فیلی که تاکنون زیسته، در سال ۱۹۱۷ متولد شده و در سال ۲۰۰۳ در ۸۶ سالگی از دنیا رفته است.

 

ممنون از توجه شماsmiley

۳ سال پیش
عالی و جالب
خیلی حیوون عجیبیه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران