معرفی
سلام
سمند
ایران خودرو
خلاصه :
سمند LXسمند LX نسخه بهبودیافته و اصلاح شده از سمند، خودرو ملی ایران خودرو است که در سال 1383 به بازار عرضه شد. این خودرو در حقیقت نسل دوم سمند محسوب میشود و پس از آن نیز دو مدل دیگر با نام سورن و دنا از خانواده سمند مشتق شدند. تمامی این خودروها براساس پلتفرم پژو 405 توسعه یافتهاند و ویژگیهای فنی مشابهی دارند.
در ابتدا قیمت سمند LX از سوی ایران خودرو کاملا رقابتی تعیین شد و این خودرو توانست توجه برخی از مشتریان را که به دنبال خودرویی متفاوت از پژو 405 بودند، به خود جلب کند. با این حال سمند LX طی سالهای حضورش همواره تحت سایه پژو پارس قرار داشته و در حال حاضر نیز رقیب مستقیمی برای پژو 206 صندوقدار و رانا به شمار میرود.
وجود امکانات بیشتر همچون رینگهای آلومینومی و ترمز ضد قفل جدید، بسیاری از افراد را در طول دهه هشتاد نسبت به خرید سمند LX ترغیب نمود. مشتریان در فاصله سالهای 83 الی 90 میتوانستند با پرداخت مبلغ نه چندان زیادی، به جای خرید پژو 405 یا خرید سمند معمولی، سمند LX را که خودرویی زیباتر و مجهزتر بود خریداری کنند.
هجوم خریداران قشر متوسط برای خرید سمند LX طی حدود یک دهه و افزایش نه چندان زیاد قیمت سمند LX در همین دوران، سبب برتری این خودرو بر دو محصول بالاتر و پایینتر از خود شد. سمند LX با جلب نظر گسترده مصرفکنندگان توانست هم سمند معمولی و هم سورن را به شکست بکشاند و سهم بازار آنها را به نام خود ثبت کند.
در طول 16 سال تولید سمند LX، تغییرات گستردهای در این خودرو رخ داد و ایران خودرو بارها سطح امکانات و تجهیزات سمند LX را دستکاری نمود. البته اکثر این دستکاریها در جهت کاهش امکانات رفاهی به منظور ارزانسازی تولید و مقرون به صرفه بودن قیمت سمند LX بودند.
پیشرانه سمند LX نیز طی این سالها دچار تغییر شد و اکنون مشتریان میتوانند نسبت به خرید سمند LX با دو پیشرانه 1.8 لیتری XU7 یا 1.7 لیتری EF7 اقدام کنند. تولید سمند LX با پیشرانه EF7 از انتهای دهه هشتاد آغاز شد و تاکنون در دو نسخه بنزینی و دوگانه سوز روانه بازار شده است.
از سوی دیگر امکانات سمند LX نیز از ابتدای دهه نود خورشیدی و با اعمال دور اول تحریمهای خودروسازی، روز به روز کاهش یافت. رینگ آلومینومی از سمند LX حذف شد و سیستم مالتی پلکس جایگزین سیستم گویا گردید. آنتن فلزی نیز از صندوق سمند LX رخت بست و آنتن پلاستیکی روی سقف به جای آن نشست.
در کنار این موارد قیمت سمند LX از ابتدای دهه نود رو به افزایش گذاشت و دیگر خرید سمند برای تمامی افراد به راحتی امکان پذیر نبود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سمند LX خواهیم پرداحت و در پایان نیز محدوده بودجه لازم برای خرید سمند را به شما معرفی خواهیم کرد.
نگاهی به مزایا و معایب سمند
سمند همچون هر خودرو داخلی دیگری مزایا و معایب خود را دارد و همانطور که انتظار میرود، معایب سمند بر مزایا سمند برتری دارند. البته در بازار خودرو ایران که از انحصار و عدم رقابت رنج میبرد، خرید سمند را میتوان برای مصرفکننده توجیه پذیر دانست.
مزایا سمند
وجود کابین جادار به همراه دریچههای تهویه برای سرنشینان عقب که کابین سمند را در زمان کوتاهی سرد یا گرم میکند، از جمله مزایا سمند است که در مقایسه با خودرویی همچون پژو 405 برای خریداران مهم خواهد بود. سیستم تعلیق سمند نیز عملکرد نرمی دارد و به خوبی از پس انجام وظایف یک سدان خانوادگی بر میآید.
سمند در طی سالهای 1383 الی 89 جزو باکیفیت ترین محصولات ایران خودرو بود و مشتریان معمولا از خرید سمند ابراز رضایت میکردند. این مساله در زمانی که پژو 405 درگیر مساله آتش سوزی بود، نکته مهمی برای خریداران محسوب میشد. امروزه نیز خرید سمند کارکرده ساخت دهه هشتاد خورشیدی میتواند برای مشتری ارزش افزوده قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.
معایب سمند
مصرف سوخت سمند از ابتدای تولید این خودرو تاکنون همواره به عنوان یکی از معایب این خودرو شناخته شده است. حتی استفاده از پیشرانه EF7 نیز نتوانست مصرف سوخت سمند را به طرز چشمگیری کاهش دهد. مصرف سوخت بالای سمند طی سالهای اخیر یکی از دلایل رویگردانی مشتریان و تمایل آنان به خرید خودروهایی همچون رانا و پژو 206 صندوقدار بوده است.
در حال حاضر مصرف سوخت سمند با موتور 1.8 لیتری XU7 حدود 8.3 لیتر در صد کیلومتر در حالت ترکیبی و با موتور EF7 حدود 7.5 لیتر در صد کیلومتر به حالت ترکیبی برآورد میشود. البته این اعداد مصرف سوخت رسمی هستند و افزایش این رقم به بیش از ده لیتر در صد کیلومتر قابل انتظار خواهد بود.
افت کیفیت ساخت و حذف آپشنها طی دهه اخیر نیز یکی دیگر از معایب سمند است. در حالی سمند LX در دهه هشتاد به عنوان نسخهای مجهزتر و بهتر از سمند SE یا معمولی به حساب میآمد، امروزه امکانات این خودرو در حد سمند معمولی دهه هشتادی کاهش یافته و چه بسا با ادامه وضع کنونی، شاهد آب رفتن بیشتر امکانات رفاهی سمند LX نیز باشیم.
کیفیت ساخت سمند نیز از ابتدای دهه نود تاکنون افت قابل توجهی داشته و این مورد از ایرادات مونتاژی نمونههای صفرکیلومتر و جایگزینی پلاستیک خشک به جای پلاستیک نرم در کابین مشخص است. این موارد امروزه خرید سمند صفر کیلومتر را برای مشتریان کمی مبهم میکنند.
برای خرید سمند به چه بودجهای نیاز داریم؟
اگر نگاهی به سایتهای خرید و فروش خودرو داشته باشید و قیمت سمند را مورد بررسی قرار دهید، خواهید دید که برای خرید سمند باید حداقل بودجهای برابر با 50 میلیون تومان داشته باشید. در این بازه قادر به خرید سمند با مدل 83 و 84 هستید که معمولا کارکردی بالا و بدنهای ناسالم دارند.
با افزایش بودجه خود در محدوده 80 میلیون تومان، گزینههای مختلفی از سمند پیش روی شما خواهند بود که در میان آنها ممکن است خودرویی مناسب برای خرید را بیابید. در این بازه سمندهای ساخت سال 1385 الی 1390 دیده میشوند که برخی از آنها کارکردی اندک و بدنهای سالم دارند.
برای افرادی که به دنبال خرید سمند در نمونههای کمکار و نسبتا جوان میگردند، بازه قیمتی 100 میلیون تومان میتواند محدوده مناسبی برای جستجو باشد. در این بازه از قیمت سمند، نسخههای ساخت سالهای 91 الی 94 قابل مشاهده و خریداری هستند.
در حال حاضر قیمت سمند LX صفر کیلومتر با مدل 1398، حدود 130 الی 140 میلیون تومان و قیمت سمند LX با مدل 1399، حدود 150 الی 160 میلیون تومان در بازار تعیین میشود. در بازه قیمتی 100 الی 150 میلیون تومان نسخههای تولید سالهای 1394 الی 1397 قرار دارند که در وضعیت فعلی بهترین گزینههای موجود برای خرید محسوب میشوند.
گروه صنعتی ایران خودرو در اواخر سال ۱۳۹۸، نسخه جدید سمند را معرفی کرد. به گفته مدیرعامل این شرکت، قرار است تا در سال ۱۳۹۹ عرضه این نمونه به بازار آغاز شود.
به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ سمند فیس لیفت که به «سمند بهینه» معروف شده است، نمونه ای جدید از LX سابق بوده که بزودی به بازار عرضه می شود. سال گذشته ایران خودرو طی فرایندهای مختلفی تحقیقات بازار سمند فیس لیفت را انجام داد و ویدیوهایی را برای این اتفاق در فضای مجازی منتشر نمود.
این خودرو در بخش بیرونی و کابین با تغییرات مختلفی همراه شده و از سویی استانداردهای جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. برای همین می خواهیم تا با سمند بهیمه یا همان سمند فیس لیفت بیشتر آشنا شویم:
تغییرات ظاهری:
همان طور که در تصاویر مشخص است، سمند بهینه بیشترین تغییر را در بخش چراغ ها داشته و استاندارد چراغ روشنایی روز به آن اضافه شده است. همچنین گرافیک چراغ های جلو و عقب تغییر کرده و طراحی کلی کاسه چراغ روی درب صندوق متفاوت از نمونه های فعلی شده است.
عقب تغییری نداشته و تنها جلو پنجره و زیر سپر جلو سبکی جدید را با خود به همراه آورده اند. همچنین زِه بالای قاب پلاک عقب نیز متفاوت از نمونه های فعلی بوده و کرومی رنگ شده است. بر اساس عکس های موجود، گویا سمند فیس لیفت با رینگ فولادی عرضه خواهد شد و تنها قالپاق های پلاستیکی آن جدید هستند.
تغییرات کابین:
بیشترین بخش به روزرسانی در سمند مربوط به داخل خودرو است. همان طور که می توان دید، کابین سمند بهینه اجزایی مشابه به سورن دارد و بیشترین تفاوت در بحث رنگ کِرِمی کابین دیده می شود. رودری ها، داشبورد و صندلی ها مشابه به سورن ELX است و تنها برخی از اجزای سمند فیس لیفت متفاوت از سورن به نظر می رسد. جلو آمپر نسخه جدید سمند با سبکی متفاوت در این خودرو دیده می شود و از سویی رودری ها تزئینات طرح چوب دارند. همچنین دستگیره های داخلی مانند سورن ELX، به رنگ نقره ای در آمده اند.
اما با وجود تشابه های زیاد میان این دو خودرو در بخش کابین، امکاناتی مانند تهویه اتوماتیک، غربلیک فرمان با دکمه های کنترل سیستم صوتی و آینه های تاشو برقی در سمند فیس لیفت دیده نمی شود.
امکانات سمند بهینه (سمند فیس لیفت):
سمند جدید در بخش امکانات مشابه به نسخه های قبلی است و آنچنان تغییر خاصی در آن دیده نمی شود. شیشه های برقی، پشتی صندلی های جلو برقی، آینه های جانبی برقی، مدیریت پیمایش، بلوتوث، زیر آرنجی سرنشینان جلو و عقب، چراغ روشنایی روز، مه شکن جلو و عقب، دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD و BA از جمله امکاناتی است که در سمند بهینه دیده می شود.
مشخصات نسخه جدید سمند:
تا به امروز تصاویر نمونه های EF7 و دوگانه سوز سمند بهینه در فضای مجازی منتشر شده است. آن طور که مشخص است، ایران خودرو برنامه دارد تا سمند فیس لیفت را با پیشرانه ۱۶۴۶ سی سی EF7 به بازار عرضه کند. این پیشرانه ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر تولید می کند و در حالت گازسوز، توان ۱۰۰ اسب بخار با گشتاور ۱۳۶ نیوتن متر را ارائه می دهد.
جعبه دنده این خودرو از نوع پنج دنده دستی است و توان پیشرانه را به چرخ های جلو می رساند. پیش از آغاز سال جدید، مدیرعامل ایران خودرو جعبه دنده های جدید این شرکت را معرفی نمود و وعده داد که این جعبه دنده ها در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بر روی محصولات این شرکت نصب شود. با توجه به اطلاعات موجود بعید است که جعبه دنده شش سرعته دستی ایران خودرو بر روی سمند بهینه نصب شود. اما انتشار تصاویر سمند به عنوان نسخه آزمایشی ایران خودرو برای تست جعبه دنده AMT، این احتمال وجود دارد که جعبه دنده نیمه اتوماتیک شش سرعته این شرکت بر روی سمند فیس لیفت نصب شود. البته در صورتی که این خودرو به جعبه دنده AMT مجهز شود، بدیهی است که امکان سفارش گذاری و فروش نمونه دنده ای همچنان ادامه خواهد داشت.
مدیران شرکت ایران خودرو اعلام کرده اند که نسخه جدید سمند بزودی به صورت پیش فروش به مشتریان واگذار می شود و از نیمه دوم سال جاری پا به جاده های کشور می گذارد.
حسن مجتبی احمدی
پیارسال
حسن مجتبی احمدی
پیارسال