محتوای درسی

آزمایش علوم نهم


خلاصه :

واکنش شیمیایی تجزیه

آزمایش 1: تجزیه آب اکسیژنه و تولید اکسیژن

شرح آزمایش:

در ارلن مقداری آب اکسیژنه رقیق 10% می ریزیم سپس به اندازه یک دانه برنج، پرمنگنات اضافه می کنیم. گاز اکسیژن آزاد می شود و علامت آن این است که اکسیژن چوب نیم افروخته را شعله ور می کند.


آزمایش2 :ازمایش خمیر دندان فیل

شرح آزمایش:

در این آزمایش به یک ماده اصلی به نام آب اکسیژنه نیاز است. آب اکسیژنه ای که می توانید استفاده کنید می تواند دارای درصد خلوص 3 الی 35 درصد باشد. از آنجایی که تجزیه ی آب اکسیژنه زمان بر است در این آزمایش نیاز به یک کاتالیزگر (پتاسیم پرمنگنات ) می باشد.برای اینکه این آزمایش جذاب شود می توانید از مایع ظرفشویی استفاده کنید. مایع ظرفشویی با ایجاد کف می تواند واکنش را جذاب تر نماید.

ظرف مورد نیاز برای آزمایش ، ظرف پلاستیکی باشد. ظروف پلاستیکی دهانه باریک می تواند واکنش را با شدت و قدرت بیشتری انجام دهد.استفاده از ظروف دهانه باز از قدرت واکنش تا حدودی می کاهد.

اما در این آزمایش چه رخ می دهد:

پراکسید هیدروژن (H2O2) یک مولکول واکنشی است که به راحتی به آب (H2O) و اکسیژن تجزیه می شود:

2H2O2 → 2H2O + O2 (g)
در این واکنش، مخمر تجزیه را کاتالیز می کند، بنابراین بسیار سریعتر از حالت عادی پیش می رود. مخمر برای انجام این واکنش نیاز ب آب گرم دارد ، بنابراین اگر از آب سرد (بدون واکنش) یا آب بسیار داغ (که مخمر را می کشد) استفاده کنید، واکنش به خوبی کار نخواهد کرد.

مواد شوینده ظرفشویی اکسیژن آزاد شده را جذب می کند و کف ایجاد می کند. این آزمایش خمیر دندان فیل علاوه بر اینکه نمونه خوبی از واکنش تجزیه و واکنش کاتالیز شده است، گرمازا نیز می باشد، بنابراین ظرف واکنش عموما بسیار داغ میشود. با این حال داغ شدن آن سبب سوختگی نمی شود.

فرمول واکنش پرمنگنات پتاسیم با آب اکسیژنه
 H 2 o 2 + kmno 4 → 2o 2 + 2mno 2 + 2koh

خدا قوت.....بسیار عالی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران