حواس پرتی

حواس پرتی کودک

حواس پرتی


۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۶:۱۲:۲۹
۶۲۱
۱

حواس پرتی کودک و مهارت معلم 

پیشنهاداتی برای ارایهء اطلاعات به دانش‌آموزان كه دارای اختلال بیش فعالی حواس‌پرتی هستند
۱) معلم باید تا زمانی كه كودكان به او توجه نكرده‌اند درس را آغاز نكند و همواره توجه كاملی به تك تك كودكان قبل از شروع درس داشته باشد.
۲) میز تحریر كودكان همواره عاری از هرگونه وسایل و تجهیزات جانبی به جز موارد مورد نیاز كلاس باشد.
۳) معلم همواره در زمان انجام بحث در كلاس، نزدیك كودك حواس‌پرت بنشیند چرا كه این نوع كودكان باید تا حد ممكن نزدیك به معلم و در جمع دیگر بچه‌ها بنشینند.
۴) ارتباط مداوم بین معلم و دانش‌آموز را فراهم كنید. با این عمل افزایش كنترل بر روی كودك بیش فعال حواس‌پرت داشته و او را در انجام وظایف یاری می‌كند و اجازه می‌دهد تا تقویت دایمی مهارت‌های آكادمی و رفتارهای مطلوب به دست آید.
۵) معلم و كودك هر دو باید از علایم قابل فهم بهره‌جویی كنند تا معلم بتواند در جلب توجه كودك از آن استفاده كند.
۶) گروه‌های بزرگ مستقل ممكن است به گروه‌های كوچك كاری تقسیم شوند.كودكان مبتلا به عارضهء ‌حواس‌پرتی و یا بیش‌فعالی حواس‌‌پرتی معمولا در مواجه با توده‌ای از برگه‌ها و یا برگه سوال‌ها دست پاچه و مضمحل می‌شوند. ارایهء سه یا چهار تكلیف روزانه برای انجام، بهتر از ارایهء یك تكلیف ۴۰ دقیقه‌ای است. همچنین به این كودكان فرصت داده شود تا گردشی پیرامون فعالیت‌هایی كه نیاز به تمركز دارند، بزنند. این كودكان از انجام ماموریت‌ها یا امور در كلاس بهره می‌جویند.
۷) كارها را به صورت گام به گام انجام دهید، ۱۲ تكلیف پنج دقیقه‌ای مفیدتر از دو تكلیف نیم ساعته است.همچنین تغییر گام یا وظیفه به طور مداوم باعث حذف توجه به عدم توانایی در زمینهء پایداری و ثبات تلاش‌ها می‌شود. این عمل برای درك و فهم بهتر آن‌ها مفید است.
۸) ارزیابی متناوب برای كودكان حواس‌پرت و بیش‌فعال‌حواس‌پرت مورد توجه واقع شود. تغییر در جهت بهینه‌سازی آزمون انجام شود و هیچ‌گونه محدودیت زمانی نیز نباید اعمال شود و آزمون‌ها با صدای بلند در مكان ساكت و آرام خوانده شود تا كودكان بتوانند تمركز یابند. اغلب كودكان حواس‌پرت و بیش‌فعال‌حواس‌پرت در امتحان دست‌پاچه می‌شوند و به طور تحت‌اللفظی دیگر فكر نمی‌كنند، ضمن حواس‌پرتی شروع به صحبت كردن می‌كنند. آن‌ها توان ارایهء اطلاعات خود را روی موضوع مورد امتحان ندارند.
۹) امكان آموزش گروه‌های كوچك و فرصت‌های اجتماعی را فراهم آورید. اكثر كودكان بیش‌فعال‌حواس‌پرت از نظر علمی، رفتاری و اجتماعی در گروه‌های كوچك در مقابل گروه‌های بزرگ‌‌تر بهتر عمل می‌كنند.
۱۰) كودكان حواس‌پرت و بیش‌فعال‌حواس‌پرت دارای علایق مختلفی هستند. تلاش ما در این زمینه باشد كه اجازه بدهیم تا آن‌ها موفقیت را در كلاس تجربه كنند و علایق شخصی خودشان را كشف كنند. مهارت‌های آكادمیكی می‌تواند در این محدوده آموزش داده شود. كودك دارای توان زیادی در تكیه بر علایق خود است

منابع و مآخذ:

برچسب‌های این مطلب:

توانمندی‌ها



برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

مطالب مرتبط