آموزش

در شنبه‌هایِ کاردستی انجام شد:

تابه‌تای کاغذ تا رسیدن به کاردستی خرس

اُریگامی به روش اکتشافی


خلاصه :

دومین فعالیت هنری «تابه‌تا» به صورت یادگیری غیرمستقیم صورت گرفت.

«اُریگامی به روش اکتشافی» شاید یک ترکیب نامأنوس به نظر برسد اما امروز بچه‌های شش ساله‌ی پیش‌دبستان، تابه‌تای کاغذ (اریگامی) را به صورت اکتشافی یادگرفتند. تمام فرآیند یادگیریِ مراحلِ یک اریگامی، تنها از روی یک نقشه انجام شد!

صحنه‌ی فرورفتن بچه‌ها در یک نقشه و غرق شدن در تفکرِ ساختِ یک صورتک خرس، واقعا تماشایی بود! نقشه توسط مرد معماهای سخت طراحی شده بود و هیچ اصراری برای شباهت کار نهایی با الگوی نقشه نداشتیم. در نتیجه، تنها بیست درصد از نوآموزان الگوی صورتک خرس را تا آخر پیش بردند و مابقی یا کامل نکردند و یا به حیوان دیگری رسیدند. در واقع آنچه اهمیت داشت، درگیر شدن متربی در یک فرآیند اکتشاف و طراحی بود. پرسش آن‌ها از یکدیگر و ناامیدی در نیمه‌ی فعالیت، بخشی از این فرآیند بود.

 

اهداف فعالیت:

  • رشد خلاقیت
  • حل مسئله
  • افزایش قدرت مشاهده و تمرکز

اصول به کاررفته‌ی روش میزان:

  • اصل خلاقیت (تزئین صورتک)
  • اصل یادگیری اکتشافی (انجام مراحل از روی نقشه)
  • اصل توجه به تفاوت‌های فردی (فعالیت جایگزین)
  • اصل کشف استعدادهای نهفته (هوش بصری و هوش منطقی)

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران