آموزش

تاریخ پایه دهم

هرودوت کیست؟

درس ۱


خلاصه :

نخستین تاریخ نگار یونانی زبان...

بر خلاف نویسندگانی که در آغاز کتاب خود به شرح زندگی خویش میپردازند،هردوت در ابتدای کتاب خود به این جمله بسنده میکند :هدف هرودوت از ارائه نتایج پژوهش هایش آن است که در گذر زمان،گرد فراموشی بر کار های آدمیان و دستاورد های بزرگ یونانیان و بربر ها ننشاند و علت درگیری در این دو قوم مشخص شود.

او در هالیکارناس زاده شد و در سال ۴۴۴ پیش از میلاد به تروئی در جنوب ایتالیای امروزی مهاجرت کرد و در همان جا نیز درگذشت.

هرودوت برای نوشتن کتابش از شیوه تاریخ نویسی روایی استفاده کرده است.به این معنا که از بین روایت های مختلف،تنها روایی را ذکر کرده که می پنداشته از دیگر روایت ها صحیح تر است؛منبع و سرچشمه روایت های او غالبا شنیده های شفاهی او بود.همچنین گرایش های سیاسی و مذهبی هرودوت نیز در تاریخ نگاری او دخالت های زیادی داشته.

از نظر مذهبی نیز به خدایان و الهه های یونانی اعتقاد داشت و مشیت الهی را حاکم بر تاریخ می دانست.او کهن ترین تاریخ نگار یونانی زبان است که کتاب تواریخ تا زمان ما باقی مانده است.

خانواده هرودوت از اشراف منطقه هالیکارناسی بودند و به همین دلیل،وی از زندگی مرفهی برخوردار بود.اما به واسطه اوضاع نابسمان شهر و برخی از علل سیاسی،بر ترک وطن خود و سفر به جزیره ساموس در یونان ناچار شد.

کتاب هرودوت که تواریخ نامیده می شود،نخستین تاریخ جهان است که درباره آداب و رسوم اقوام و ملیت های گوناگون سخن گفته و مجموعا ۹ کتاب یا فصل های مختلف تقسیم کردندو هر یک را به نام یک اسطوره خواندند.

شیوه تاریخ نگاری :

برخی معتقدند که هرودوت به فنیقیه،بابل،ایران،مصر،مقدونیه و سرزمین سکاها سفر کرده است.منابع مورد استفاده وی غالبا روایت های شفاهی بود و هرچه را دیده یا شنیده،نقل و روایت کرده است.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران