آموزش

پژوهش تفکر

اقتصاد ژاپن و آلمان

پس از جنگ جهانی دوم


خلاصه :

ژاپن وآلمان در جنگ جهانی دوم ضربه سنگینی خوردند و اقتصاد این دو کشور تقریبا فلج شد،اما آنها توانستند در مدت کوتاهی اقتصاد خود را...

ژاپن

ژاپن در شرایطی جایگاه خود را به عنوان یکی از قدرت های اقتصادی جهان تثبیت کرده است که به لحاظ منابع طبیعی و نیز سرگذشت سیاسی شرایط بسیار نامطلوبی دارد. به لحاظ طبیعی این کشور منابع بسیار محدودی دارد و اکثر جزایر و خاک آن کوهستانی و آتشفشانی است. به لحاظ سیاسی نیز شکست در جنگ دوم جهانی وضعیت اسفباری را برای این کشور رقم زد. پس از شکست در این جنگ، ژاپن با داشتن 13 میلیون نفر بیکار، شرایط بسیار سخت اقتصادی را تجربه کرد. کمبود مواد غذایی، تورم بسیار شدید تا حدی که حقوق افراد کفاف سیر کردن شکمشان را نمی داد، شکل گیری بازار سیاه تنها بخشی از مشکلات این کشور بود.

علل پیشرفت ژاپن پس از جنگ جهانی:

1:صادرات و واردات

2:افزایش ساعت کاری

3:فداکاری اقتصادی

4:اقتصاد تولید محور

5:حمایت از تولید ملی

6:عدم صادرات مواد خام

7:مصرف بهینه

8:برنامه ریزی اقتصادی

هم اکنون ژاپن اقتصاد دوم جهان را دارد و یکی از کشورهایی است که توانست سریعا اقتصاد خود را توسعه دهد و یکی از کشورهای پر قدرت در اقتصاد شود.

آلمان

اقتصاد آلمان پس از جنگ جهانی دوم به وضع بسیار وحشتناکی دچار شده بود. جنگ به همراه سیاست زمین سوختۀ هیتلر ۲۰درصد از کل ساختمان‌های مسکونی این کشور را نابود کرده بود. تولید سرانه غذا در سال ۱۹۴۷ به تنها ۵۱درصد مقدار آن در سال ۱۹۳۸ کاهش یافته بود همچنین تولیدات صنعتی در سال ۱۹۴۷ تنها برابر یک سوم میزان آن در ۱۹۳۸ بود. علاوه بر آن درصد زیادی از مردان آلمانی که در سن کار قرار داشتند، کشته شده بودند. هرچند که قیمت‌ها تحت کنترل بود و تقریباً نرخ تورم زیر ۳۰ درصد وجود داشت.

کنترل قیمت کالاهای غذایی باعث گردید که کمبود چنان شدید شود که برخی مردم شروع به کاشت محصولات غذایی برای خود کردند و دیگران در آخر هفته‌ها پیاده به نواحی روستایی می‌رفتند تا در آنجا به مبادله کالاهای خود با محصولات غذایی بپردازند. 

علل پیشرفت آلمان پس از جنگ جهانی:

1:داد و ستد

2:سواد کافی آکثر مردم

3:حمایت از تولید داخلی

4:استفاده از نخبگان خارجی

 

۵ سال پیش
اقا این عکس رو من درست کردم چرا کپی می کنی؟

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۵ سال پیش
من این دو تا عکس رو جدا از اینترنت کپی کردم بعد به هم چسباندم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران