معرفی

به نام خدا

شمشیر ذولقفار

امام علی [ع]


خلاصه :

در این مطلب شمشیر امام علی[ع] ذولفقار را به شما معرفی می کنم.

ذولفقار شمشیر معروف امام علی[ع] است وعلت این که ذولفقار نام دارد به دوعلت است.

یکی اینکه پشت این شمشیر خراش ها و پستی و هموار بوده .

دلیل دیگر از امام باقر[ص] است که می فرمایند:علی[ع] با این شمشیر به هیچ کس ضربه نزد مگر در دنیا اورا بی نسیب از خانواده و فرزندانش ودر آخرت بی نسیب از بهشت .

در فرهنگ عامه و طرح های کشیده شده از این شمشیر ، شمشیر دارای دو سر بوده و برخی منابع نیز مانند میرزای قمی و ابن شهر آشوب این شمشیر را دو سر می دانند ولی عمده منابع چنین مطلبی را رد می کنند.

این شمشیر ابتدا برای پیامبر[ص] بود و نظرات مختلفی در مورد اینکه شمشیر چگونه به پیامبر[ص] و سپس به امام علی[ع] رسیده وجود دارد.

 در حدیثی منسوب به امام رضا[ع] آمده است که جبرئیل آن را با خود از آسمان آورده است.

طبق نظری دیگر از طبری این شمشیر از آن عاص بن منبه بود که در جنگ بدر کشته شد و شمشیر به دست پیامبر[ص] رسید و در جنگ احد پیامبر[ص] ذولفقار را به امام علی[ع] دادند در این جنگ به پاس فداکاری های فراوان امام علی[ع] در حق پیامبر[ص] جبرئیل نازل شد و به پیامبر[ص] گفت:این نهایت فداکاری است که امام علی[ع] از خود نشان داد. و پیامبر[ص] فرمودند: من از علی و او از من. سپس وحی از آسمان شنیده شد [لافتی الا علی و لا سیف لا ذولفقار] جوانمردی همچون علی و هیچ شمشیری چون ذولفقار نیست.

 پس از امام علی[ع] شمشیر به دست امام حسن[ع] و بعد ایشان به امام حسین[ع] و به همین ترتیب به دست امامان رسید تا رسید به حضرت[عج] رسید طبق نقلی از امام صادق[ع] شمشیر امام زمان هنگام ظهورش همان ذولفقار است

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران