مقالات

هوش میان فردی


خلاصه :

افرادی که هوش میان فردی بالایی دارند،  می‌توانند از دید دیگران به جهان اطراف بنگرند!

  • تعریف:

هوش میان­ فردی ارتباط فرد با افراد دیگر را مطرح می‌کند.

  • ویژگی‌های افرادی که از هوش میان­ فردی بالایی برخوردارند:

افرادی که دارای هوش میان ­فردی بالایی هستند، به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند. این افراد به راحتی احساسات و عواطف دیگران را درک می‌کنند. آن‌ها غالباً به دیگران در حل مشکلات کمک می‌کنند و می‌توانند تشریک مساعی کرده و راه حل ارائه دهند. آن‌ها سازمان دهنده‌های خیلی خوبی هستند، هر چند بعضی وقت‌ها ممکن است به دخالت متوسل شوند. این افراد معمولاً سعی می‌کنند در گروه آرامش برقرار کرده و افراد را به همکاری تشویق کنند. توانایی مدیریتی آن‌ها به دیگران کمک می‌کند تا در سطح بالاتری فعالیت کنند. آن‌ها هم از مهارت‌های کلامی (مانند حرف زدن) و هم مهارت‌های غیرکلامی (مانند تماس چشمی، زبان بدن) استفاده می‌کنند تا کانال‌های ارتباطی با دیگران برقرار کنند. در واقع آن‌ها می‌توانند از دید دیگران  به جهان اطراف بنگرند.

  • توصیه‌هایی به والدین، برای تقویت هوش میان ­فردی در فرزندانشان:
  1. فرصت‌ بازی کردن گروهی را برای فرزندتان فراهم آورید. (مثل بازی گروهی با اعضای خانواده و یا بازی با بچه‌های فامیل)
  2. هر روز حداقل 15 دقیقه به صحبت با فرزندتان بپردازید و موضوعی را مطرح کنید و از او بخواهید که نظرش را بیان کند (مثلاً از او بخواهید که در مورد این که چرا ما باید قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کنیم و یا اینکه چرا ما باید به بزرگ‌تر خود احترام بگزاریم نظرش را بیان کند.).
  3. به فرزند خود فرصت دهید تا ساعت‌هایی را در باشگاه به فعالیت‌ها و کارهای گروهی بپردازد و در جمع حضور پیدا کند.
  4. فرزندتان را به حضور مستمر در مسجد و هیأت‌های مذهبی تشویق و ترغیب نمایید.
  5. همراه با فرزندتان به تماشای فیلم‌های مختلف بپردازید و از او بپرسید که هر یک از شخصیت‌های فیلم در حال تجربه‌ی چه احساسی هستند. این کار حس همزادپنداری را عمیقاً در وی تقویت خواهد کرد.
  6. به صورت مرتب دورهمی‌های خانوادگی داشته باشید.
  7. اگر قصد کمک به دیگران را دارید (مثلاً کمک به یک فقیر و یا کمک به یک فردی که کیسه‌ی خریدش پاره شده و محتویات آن روی زمین ریخته است.) فرزندتان را در این کار با خود شریک کنید و یا اگر آن کار برای انجام، تنها نیاز به یک نفر دارد، اگر از عهده‌ی فرزندتان بر می‌آید از او بخواهید که این کار را انجام دهد.
  8. برای مدت زمان استفاده‌ی فرزندتان از فضای مجازی و وسایلی مثل موبایل، تبلت، کامپیوتر و کنسول‌های بازی حتماً ضوابطی را تعیین نمایید.
  9. در مواقعی که اعضای خانواده دور هم جمع هستند به هیچ وجه خودتان از وسایل ارتباط جمعی استفاده نکنید و فرزندتان و دیگر اعضای خانواده را نیز به شدت از این کار نهی کنید.
  10. از فرزندتان بخواهید تا در سلام کردن به دیگران (دوستان، اقوام و آشنایان) پیش قدم باشد.
  11. بازی‌های دیجیتالی که هوش میان فردی را تقویت می‌کنند به فرزندتان معرفی کنید.
  12. شرایطی را به وجود آورید که فرزندتان بتواند برای یک گروه افراد با تعداد نسبتاً زیاد، مطلبی را ارائه دهد. (مثلاً قرائت قرآن در سر صف مدرسه، یا خواندن یک دکلمه در جلسات جشن و اعیاد در هیـأت، مسجد و یا مدرسه و یا اجرای یک تئاتر برای اعضای خانواده.
  • ضعف در هوش میان فردی ممکن است مشکلات زیر را برای فرزند شما به همراه داشته باشد:
  1. منزوی شدن
  2. خجالتی شدن
  3. عدم توانایی در حل مشکلاتی که احتیاج به کمک و همکاری دیگران دارد.
  4. عدم درک خلق وخوها، خواسته‌ها، انگیزه‌ها و روحیات دیگران و در نتیجه به وجود آمدن مشکلات عدیده در زندگی شخصی و اجتماعی در ارتباط با اعضای خانواده، اقوام، همسایگان و همکاران به دلیل عدم توانایی در همزادپنداری
  5. داشتن حس خصومت و حالت تدافعی نسبت به افراد دیگر به دلیل وجود تجربیات ناموفق در برقراری ارتباط با دیگران و همچنین عدم توانایی ریشه‌یابی مشکلات موجود در روابط گذشته و برطرف کردن آن‌ها
  6. از دست دادن بسیاری از فرصت‌های شغلی و اجتماعی

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران