رویدادهای عمومی

به نام خدا

مضرات خوردن هندوانه در شب یلدا

شب یلدا مبارک


خلاصه :

چرا نباید در شب یلدا هندوانه بخوریم و چه چیز هایی باید به جای هندوانه بخوریم و چه چیز هایی نباید بخوریم؟

به‌خلاف آنچه شایع است، خوردن "هندوانه"برای شب چله و تمام شبهای پاییز و زمستان اصلاً خوب نیست زیرا مزاج این میوه، کاملاً سرد و مرطوب است و خوردن آن در این ایام می‌تواند بسیار بیماری‌زا باشد؛ اگر خیلی می‌خواهید به حس شورانگیز تابستانی برگردید، خوردن مقداری از هندوانه مشکلی ندارد.

همچنین بهتر است افراد بلغمی و سودایی و افرادی که افسردگی، اضطراب، استرس و... دارند باید در پرهیز از هندوانه، جدی‌تر باشند و بکوشند بیشتر سهم هندوانه خود را به دموی‌ها و صفراوی‌ها هدیه کنند!

در شب یلدا ، از خوردن خیار، کیوی ترش، انار ترش، مرکبات ترش، کاهو و گوجه‌فرنگی نیز جداً بپرهیزید و در مقابل انار شیرین و مرکبات را با مصلح، مثل گلپر میل کنید؛ سیب، به و خرمالوی رسیده، لبو و شلغم، و کنار آنها انواع حلوا به‌عنوان شام یا چاشنی و نیز خوردن تنقلاتی مانند بادام، بادام زمینی، فندق، پسته، گردو، کشمش و مویز، کنجد را بیش از هندوانه جدی بگیرید.

به گفته پزشکان عمومی و متخصصان طب سنتی، فصل زمستان و مخصوصاً شب یلدا طبیعتی سرد و تر دارند و در این فصل و روز ، بدن سرما و رطوبت لازم را دارد؛ خوردن هندوانه را به دلیل طبع سرد و آب بالا که سبب آسیب جدی به کلیه‌ها می‌شود نباید مصرف کرد و بهتر است به جای هندوانه از کدو حلوایی که رطوبت بدن را کاهش می‌دهد و برای این فصل مناسب است استفاده شود.

همچنین در این فصل خوردن انواع میوه‌ها همچون انار، پرتغال، سیب، به و لیمو شیرین به دلیل افزایش تقویت سیستم ایمنی و تقویت کبد، قوا، قلب و معده  سفارش شده است ، و خوردن هندوانه یا خربزه هم بسیار نهی شده است.

از طرفی در شب یلدا خوردن تنقلات مثل انواع آجیل‌ها، گردو، شاهدانه، کنجد، بادام زمینی، بادام خام، را به دلیل بالا بردن گرما و در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن مهم است و شربت‌های نشاط آور مثل شربت زعفران، بیدمشک، گلاب، عسل و گاهی ترکیب آنها به عنوان داروی خاص برای تقویت بدن شناخته شده و همچنین برای ارتقاء سلامت انسان‌ها است.

در فصل زمستان دم نوش‌هایی می‌توان مصرف کرد که نقش مهم در بالا بردن سیستم ایمنی بدن دارند، از جمله دمنوش آویشن، پونه، عناب، بهارنارنج، زرشک که این دم‌نوش‌ها به عنوان رقیق کننده خون، نقش مهمی برای آماده سازی بدن در فصل تابستان را دارد، همچنین نشاط آور است و  برای آرامش اعصاب بسیار مفید و آنتی بیوتیک قوی به شمار می‌رود.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران