معرفی

بسم الله الرحمن الرحیم

شهید مهدی باکری

مهندس شهید


خلاصه :

در اینجا به طور مختصر این شهید مفقود الاثر را به شما معرفی می کنیم.

مهدی باکری در 30 فروردین 1333 در میاندوآب در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد  و در همان   کودکی مادر خود را از دست داد .

او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در 15 خرداد 1354 و 1355 داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها مورد بازجویی قرار گرفت بازجویی و تحت نظر آزاد شد.

پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین تحصیل خبر مرگ برادرش علی باکری را برای وی آوردند.

با پیروزی انقلاب اسلامی مهدی باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشت.از دیگر مسئولیت های وی می توان به شهرداری ارومیه و دادستان دادگاه انقلاب ارومیه اشاره کرد .

در دوران دفاع مقدس مهدی باکری فرماندهی لشکر 31 عاشورا را بر عهده داشت و در عملیات های مانند فتح المبین،بیت المقدس،رمضان و... شرکت داشت .در  حین عملیات خیبر برادرش حمید باکری به شهادت رسید.

در عملیات بدر در حالیکه نیرو های عراقی با محاصره کامل نیرو های مهدی باکری در جزیره مجنون در حال زدن تیر خلاص به سربازان مجروح باقی مانده بودند، به مهدی باکری بسیار اصرار شد که محل را ترک کند ولی او قبول نکرد تا اینکه بر اثر برخورد با تیر مستقیم دشمن در 1363 بعد از گذشتن فقط یکسال از شهادت برادرش حمید باکری به شهادت رسید.

بااینکه یاران مهدی باکری سعی کردند پیکرش را با قایق به پشت جبهه انتقال دهند ولی قایق در اثر برخورد با شلیک مستقیم آر پی جی در اروند رود غرق شد و شهید مهدی باکری  مفقود الاثر شد .

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران