مقالات

درباره تقریظ

#تکلیف روش مطالعه


خلاصه :

واژه تقریظ به معنای ستودن و ستایش کردن است. برخی از افراد مهم جامعه مثل مقام معظم رهبری بر روی برخی کتب تقریظ می نویسند که در ادامه به معرفی برخی از ان ها می پردازیم  

در باره تقریظ

اين عبارت واژه‌اي عربي، گرفته شده از قَرَظَ است كه در لغت به‌ معناي مدح و ستايش است تقريظ نويسي در ادب فارسي پديده‌اي جديد است اما مي‌توان نوعي شباهت ميان آن و ديباچه‌نويسي سراغ گرفت.ديباچه‌نويس با انشاي ادبي در تعريف و تمجيد كتاب و مؤلف آن مي‌نوشت و هم در طي آن كتاب را به نام سلطان يا يكي از حاكمان وقت مصدّر مي‌كرد.دیباچه نویسان در واقع همان منشیان دربار بودند و یکی از کار هایشان دیباچه نویسی بود ولی تقریظ نویسان شغلشان تقریظ نویسی نیست و معمولا از مشاهیر جامعه هستند که بعضی مواقع تقریظ انها به ان کتاب اعتبار علمی می دهد. معمولا تقریظ در اول کتاب نوشته می شود.

مقام معظم رهبری از جمله افرادی هستند که برای برخی کتب تقریظ می نویسند. در ادامه به معرفی

پنج مورد از این کتاب می پردازیم

خداحافظ کرخه
کتاب «خداحافظ کرخه» نوشته داوود امیریان است. موضوع این کتاب جنگ ایران و عراق است

جشن حنابندان
«جشن حنابندان» اثر محمد حسین قدمی شامل دو گزارش از عملیات کربلای 5 و بیت المقدس 4 در مناطق جنوب و غرب کشور است

پایی که جا ماند 
کتاب «پایی که جا ماند» شامل 198 خاطره از سید ناصر حسینی پور است. او در این کتاب به خاطراتِ اسارتِ چندین ساله اش در اردوگاه‌های عراقی، می پردازد

دا 
«دا» نام کتاب روایت خاطرات سیده زهرا حسینی است در مورد جنگ ایران و عراق که به اهتمام "سیده اعظم حسینی" نگاشته شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

آن بیست و سه نفر 
این کتاب که در برگیرنده خاطرات و رشادت های نوجوانان رزمنده و مقاومت آنان در اردوگاه های ارتش بعث است، ناگفته بسیاری از دوران اسارت دارد. "احمد یوسف زاده" نویسنده کتاب است. 

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران