مقالات

در مورد فضا

روش تحقیق

با آرزوی نمره خوب برای همه و من


خلاصه :

متن در مورد کلاس روش مطالعه میباشد اگر بده ببخشید

به نام خدا 

منظومه خورشیدی

تشکیل شده ازخورشید-9سیاره-اقمار سیارات-سیارک ها-کمربند-خرده سیاره-شهاب سنگ- شهاب ها-ستاره های دنباله و...

کمربند ها هم بنظر میرسد که ما 2کمربند داریم:

 

ماده مصنوعی=ماهواره

1)کمربند سیارک ها: این کمربند 4 سیاره داخلی را از 4 سیاره بیرونی (در واقع 5سیاره که چون پلوتو از بقیه 4 سیاره بیرونی بسیار کوچکتر است به حساب نمی آورندش) جدا می کند.4 سیاره بیرونی بزرگتر و گرم تر اند از 4 سیاره داخلی اند.

 

2)کمربند زباله های فضایی دور زمین1

 

 

1.{مانند:ماهواره های خراب-سالم-اضافه موشک ها و...}

اقمار: درمنظومه شمسی فقط 2 سیاره قمر (ماه) ندارند "عطارد وزهره"

زمین و پلوتو 1 مریخ و نپتون 2 اورانوس 15 مشتری 16 و زحل 23 قمر دارند.

سیارات

نامهای دیگر سیارات:

اورانوس: خدای آسمان یونانی

زهره: الهه عشق رومی

زحل : خدای کشاورزی رومیان

عطارد: پیام آور خدایان رومی

نپتون: خدای دریاهای رومی

مریخ: خدای جنگ رومیان

مشتری: خدای خدایان رومی

 

بیشتر بدانید

طول سال

طول روز

قطر

فاصله تاخورشید

سیارات

88 روز

2 سال

4878

58

عطارد

225 روز

243 روز

12104

108

زهره

365 روز

24 ساعت

12756

180

زمین

687 روز

5/24 ساعت

6794

228

مریخ

12 سال

10 ساعت

142800

778

مشتری

5/29 سال

25/10 ساعت

120000

1427

زحل

84 سال

5/15 ساعت

52400

2870

اورانوس

165 سال

16 ساعت

50000

4497

نپتون

248 سال

6 روز

2500

5913

پولوتو

 

میلیون  کیلومتر

 

پولوتو کوچکترین سیاره است{ از ماه زمین هم کوچکتر ( تقریبا دوسوم آن)}که ممکن است قمر سیاره آخر(نپتون) بوده باشد اما در زمان حال ویژگی های یک سیاره را دارد و مشتری بزرگترین سیاره{1300 بار از زمین بزرگتر} که اگر جرم تمام سیارات را باهم جمع کنیم از مشتری کمتر است تازه جنس مشتری از گاز است و به معنای این است که نمی توان روی آن فرود آمد.

جالب است بدانید زمین و مریخ عصرهای یخبندان بسیاری را گذرانده اند. علت قرمز بودن سطح سیاره مریخ (سیاره سرخ) کانی آهن های اکسید شده است. کانال های عظیم مریخ نشان می دهد که در گذشته های دور در مریخ آب وجود داشته است. بد بو ترین سیاره=اورانوس

داغ ترین سیاره

غالبا تصور می شود عطارد چون به خورشید نزدیک ترین سیاره است از تمام سیارات دغ تر است اما دومین سیاره یعنی ونوس(زهره) داغ ترین سیاره است که دمایش 475 درجه است که سرب هم در آن براحتی ذوب میگردد.

عطارد به خاطر نزدیک بودن به خورشید حرکت وضعی اش(چرخش به دور خودش) کند شده است (تقریبا 2سال )بنابراین آن طرف اش که از خورشید دور است سرد تر از سمتی است که به خورشید نزدیک است

حلقه

سه سیاره بیرونی مشتری، زحل و اورانوس حلقه یا حلقه هایی به دور خود دارند (بعضی از اخترشناسان معتقدند که نپتون هم حلقه یا حلقه هایی به دور خود دارد که یک ویژگی دیگر4سیاره بیرونی نسبت به سیارات داخلی است

حلقه های زحل از جنس سنگ و یخ است برای همین اینقدر زیبا دیده میشود

شرایط زندگی

زندگی در فضا سخت است در فضا نه آب هست نه غذا نه هوا.موشک های فضایی هم که به فضا سفر میکنند آب،غذا و هوای کافی برای خود دارند

ناگفته نماند"هرجایی که آب هست موجود زنده هم هست"در چند جای فضا(منظومه شمسی) آب دیده شده یکی از یخ های بزرگ زحل (به دلیل گرما در مرکز اجرام آسمانی در مرکز این یخ هم ممکن است آب وجود داشته باشد.در مریخ نیز آب هایی به صورت یخ زده مشاهده شده است

قمر و سیاره

سیاره جهانی است که در یک مدار منظم به دور ستاره میگردد اما قمر جهان کوچکتر ایست که دریک مدار منظم به دور سیاره میگردد

ستاره

ستاره تشکیل شده از مقدار بسیار زیادی گاز سوختنی تشکیل شده است که این گاز ها می سوزند و چنین گرمایی تولید می کنند اندازه ستاره ها هم بسیار بزرگ است.

دسته بندی ستاره ها از طریق رنگ آنها که مستقیما به دمای آنها بستگی دارد انجام می شود . ستارگان مانند یک آهن که اگر آن را بسیار داغ کنیم به رنگ سفید و پس از آن زرد و کم کم نارنجی و بعد قرمز می شوند و سپس ابدا تا پایان دنیا هیچ نوری از آنها خارج (منتشر) نمی شود.

داغ ترین حالت ستاره بین 12000 تا 25000  درجه سانتی گراد است که آبی رنگ می شود. روشن ترین ستاره شعرای یمانی یا شعرای یماثی است که قدر آن 4/1- است، قدر واحد اندازه گیری روشنایی ستارگان است. ستارگان کم نور قدرشان بالاست مثل 3 یا 5،  که کمترین آنان 6 است (کم نورترین).

چشمک زدن ستارگان بخاطر جو زمین است (شکست نور) وگرنه ویژگی تمام (اکثر) ستارگان این است که توده و حجمه زیادی از گاز (انرژی) هستند که می سوزند و نور و گرما تولید می کنند.

نزدیک ترین ستاره به ما (منظومه شمسی) ستاره رجل قنطورس است که  2/4 سال نوری با ما فاصله دارد.

ابر نواختر: عمر یک ستاره با یک نورافشانی بسیار درخشان مشهور به ابرنواختر به اتمام می رسد،  اگر حجم ستاره ای که نابود شده زیاد باشد در نهایت ستاره به سیاه چاله تبدیل می شود اما اگر حجم آن مثل خورشید کم باشد به ستاره نوترونی تبدیل می شود در غیراینصورت ستاره به حالت دیگری تبدیل می شود.(مرگ ستاره=سوپرنوا) . فاصله باعث این است که ما ستارگان غول پیکری را همچنان نقاطی آبی میبینیم بعضی از این ستاره ها خیلی وقت است که مرده اند(منفجرشدند{نابود شدند}) اما نورشان هنوز به ما میرسد و ما فکر میکنیم زنده اند،حالا میتوانید تصور کنید که چقدر فاصله شان با ما زیاد است و ما چقدر از آنها دور هستیم تازه در اثر شکست نور بعضی هاشان خیلی نزدیک تر دیده می شوند. همین خورشید که اینقدر به ما نزدیک است (نسبت به اجرام دیگر) 8 دقیقه طول می کشد تا نورش به زمین برسد و برای همین است که ما اجرام را دیرتر از حالت واقعی شان می بینیم (مثلا یک ستاره خیلی وقت است که مرده است اما ما نورش را هنوز می بینیم).

 

ستاره دنباله دار

ستاره دنباله دار از سنگ یا مقداری ذرات غبار به هم چسبیده یا سنگهای ریز تشکیل شده اند که مانند سیارات هم مدار دارند و هم به دور خورشید می چرخند برای همین دلیلی برای ترس و نگرانی از آنها وجود نداردحتی دیده شده دنباله دار هالی با کمترین فاصله از زمین گذشته است .بعضی از اختر شناسان معتقدند دم این ستارگان از غبار و مرکزشان از غبار و یخ است.

این ستارگانه به دلیل سرعتی که دارند نورانی و دم دار می شوند و اما چون فاصله آنها از زمین زیاد است ممکن است پس ازچندساعت نگاه کردن تازه متوجه شوید که این جرم (ستاره دنباله دار) حرکت دارد، بعضی ها شان اما ممکن است بسیار آرام حرکت کنند بلکه هزاران سال هم طول بکشد یک دور دور خورشید بزنند.سرعت آنان کم است اما گفته شده که سرعتشان به   اندازه سیارات است. مهم{ دم ستاره های دنباله دار خلاف جهت خورشید است}معروفترین دنباله دار هم همان دنباله دار هالی است. در منظومه شمسی نیز بسیاری دنباله دار وجود دارد که 5تا از بزگترین آنها شامل است از:

سرس-ایکاروس-اروس-آدونیس-هیدالگو

 

جهت حرکت(مدار)  سیارات با جهت حرکت دنباله دار ها فرق دارد

 

بیضوی

دایره ای

 

 

 

 

سال نوری

بر خلاف تفکر بعضی ها سال نوری واحد طول است نه زمان! و به معنای این است که یک نور  در مدت یکسال چه مقدار طولی را طی می کند که می شود سال نوری (= 5/9 تریلیون کیلومتر) تازه سرعت نور هم 3000 کیلومتر در ثانیه است.

 

خورشید

همین خورشید این همه پیش چشم ما بزرگ است تازه بین ستاره های دیگر متوسط روبه پایین است. در خورشید تقریبا میتوان1300000 زمین را جای داد

مانند این است که یک خانه بزرگ را باتوپ تنیس مقایسه کنید.

دمای خورشید حدود 5500 درجه سانتیگراد است اما این فقط سطح خورشید است که مرکز آن حدود 15000000درجه سانتیگراد است. نور خورشید حدود 8 دقیقه طول می کشد تا به زمین برسد.

عالم

عالم چقدر است؟

در واقع در یک کلمه یا حداکثر یک جمله نمیتوان جواب این سوءال را داد، حتی اگر روزی کسی جواب این سوءال رابدهد بدانید خیلی دقیق نگفته زیرا اندازه جهان خیلی خیلی بزرگتر از آن است که براحتی در کاغذ نوشت اما با این حال اعدادی بدست آمده که ذکر خواهد شد.

شروع عالم : عالم از رخ دادن یک انفجار بسیار عظیم شروع شده و با توجه به قانون 3 نیوتون (هر جسمی تمایل دارد حالت قبلی خود را حفظ کند اگر ساکن است ساکن بماند و اگر در حال حرکت است به حرکت خود ادامه دهد مگر آنکه نیرو یا جسمی مانع آن شود)و باتوجه به این که در فضا خلا است (البته خلا کامل نه در کل فضا شاید روی هم رفته به اندازه یک اتاق هوا داشته باشیم) و هیچ چیز وجود ندارد پس عالم همیشه در حال حرکت و بزرگترشدن (انبساط)است (که می توان نتیجه گرفت عالم به پایان نمی رسد در صورتی که این گونه نیست با توجه به آیه 104 سوره انبیا: روزی که آسمان ها را مانند طور مار در هم پیچیدیم و به همان اول که پیچیدیم باز برگردانیم این وعده ماست که البته انجام خواهیم داد پس می توان نتیجه گرفت که دنیا هم شروع داشته (بیگ بنگ) و هم پایان. از نظر علمی هم بعضی اخترشناسان معتقدند که گسترش جهان پایان خواهد یافت یا متوقف می شود)  پس نمی توان به درستی عالم را اندازه گرفت اما اعدادی بدست آمده که به شرح زیر است:

15000میلیون سال نوری، (تقریبا برابر می شود با 5/9 تریلیون کیلومتر) اما سوالی که پیش می آید این است که بعد از آن چه چیزی داریم؟ .

عالم ساخته شده از سیارات، ستاره ها، کهکشان ها و بسیاری دیگر از این موارد. از زمان بیگ بنگ (انفجار بزرگ) اجرام همیشه و حتی در حال حاضر در حال دور شدن و فاصله گرفتن از ما هستند، ما نیز در حال دور شدن از آنها هستیم. اگر بخواهیم اندازه عالم را با زمین مقایسه کنیم تقریبا مانند این است که زمین را با یک مولکول مقایسه کنیم. تا بحال در مورد بزرگی عالم می گفتیم حال اگر وارد بحث اجسام کوچک (مولکول) شویم مغز انسان در شگفتی می ماند. تقریبا هر 50000 تا مولکول می شود سرسوزن و هر مولکول تشکیل شده از اجزای مختلفی است (نوترون- الکترون- پروتون) هر کدام از این اجزا هم تشکیل شده از سه جزء دیگر به نام کوارک هستند. چگالی نوترون و پروتون (هسته مولکول) بسیار بسیار زیاد است به صورتی که اگر تمام خودروهای زمین را در یک جعبه جمع کنیم تازه مساوی با چگالی یک جزء از یک مولکول از یک جسم است حال خدایی که چنین قدرتی دارد چطور است که ما عبادت او را دست کم میگیریم.

هفت آسمان:  امام علی (ع) مقایسه آسمان اول و دوم را مانند آسمان و نگین انگشتر تشبیه کردند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران