بدون مجموعه

بخش کوچکی از اثرات مخرب بازی های رایانه ای

اثرات مخرب بازی های رایانه ای چیست؟

اثرات مخرب بازی های رایانه ای چیست؟


خلاصه :

بخشی از اثرات منفی بازی های رایانه ای

به عقیده یک دکتر روان شناس، بازی های رایانه ای بچه ها را وارد دنیایی می کند که اختیارش در دست آنهانیست و به همین دلیل کودکان از این بازی ها لذت فراوانی می برند. دکتر شهلا کاظمی پور، مشاور علمی مرکز سنجش برنامه ای صدا و سیما، می گوید: « این بازی ها سلول های مغزی را گول می زنند و از نظر حرکتی نیز، این بازی ها، فقط چند انگشت کودک را حرکت می دهند. ما هرچه در این مسیر حرکت کنیم و بازی ها را گسترش دهیم، انسان هایی را تحویل جامعه خواهیم داد که سرخورده، افسرده، غیرمتحرک و غیرسازنده اند. خوداتکایی آنان بسیار کم خواهد بود و ابتکار عمل نخواهند داشت. در حالی که برای جامعه ، به انسان هایی خلاق، مبتکر و متفکر نیاز داریم.» تاثیرات منفی بازیهای رایانه ای بر رفتار 1- تقویت حس پرخاشگری: مهم ترین مشخصه بازی های رایانه ای، حالت جنگی اکثر آنهاست و این که فرد، برای رسیدن به مرحله بعدی بازی، باید با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد. استمرار چنین بازی هایی کودک را پرخاشگر و ستیزه جو بار می آورد و او سعی می کند با زور و تهاجم به خواسته هایش برسد. 2- انزوا طلبی: کودکانی که به طور دائم به این بازی ها مشغول اند، درونگرا می شوند، در جامعه منزوی اند و در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران ناتوان. 3- تنبل شدن ذهن: در این بازی ها، به دلیل این که کودک و نوجوان اغلب با ساخته ها و برنامه های دیگران به بازی می پردازد و کم تر امکان دخل و تصرف در آنها را دارد، حالت انفعال در او پدید می آید و اعتماد به نفس وی در برابر ساخته ها و پیشرفت دیگران متزلزل می شود. 4- افت اخلاقی: «سکس» از مضامینی است که در این بازی ها از آن استفاده می شود. فیلم های نبرد تن به تن دختران نیمه عریان، رقص و موسیقی غربی، به تصویر کشیدن روابط نامشروع و ... در دیسک های پلی استیشن و سی دی، بدون هیچ گونه مشکلی، در فروشگاه ها به معرض فروش گذاشته شده است. 5- افت تحصیلی: کودکان و نوجوانان در واقع انرژی عصبی و روانی خویش را به مصرف این بازی می رسانند و با چشمان و ذهنی خسته از بازی دست می کشند. 6- فراهم کردن زیربنای القاهای سیاسی : فرهنگی (از خود بیگانگی):فرد دچار از خود بیگانگی می شود، به رنگ آنان در می آید و مانند آنان می اندیشد. برای کودکی که در حال بازی است، فرق نمی کند که دشمن چه کسی باشد؛ دشمن همان است که بازی می‌گوید. جنگ با هویت و اعتقادات در بازی های رایانه‌ای در میان انبوه بازی های رایانه ای که اکنون به راحتی در دسترس کودکان قرار می گیرند، بازی هایی وجود دارند که در آن مسایل اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشورهای مسلمان، به ویژه ایران، مورد توهین قرار می گیرد. در این بازی ها بحث تروریسم را به گونه ای وارونه مطرح و ایرانیان را متهم به حمایت از آن می کنند. به این ترتیب که در یک بازی به نام اف - 111 پنج کشور مسلمان که در میان آنها اسم ایران نیز دیده می شود، به عنوان کشورهای حامی تروریسم معرفی می شوند. سپس بچه ها، در قالب خلبان هواپیمای جنگنده، مأموریت پیدا می کنند که نقاط حساس این کشورها، مثل مراکز اقتصادی و نظامی را، بمباران کنند. در واقع، مروجان تروریسم، این بازی ها را میدان مناسبی برای تاخت و تاز عقاید و آرای خود در میان کودکان و نوجوانان یافته اند و حقایق و واقعیت های موجود را به راحتی وارونه جلوه می دهند. در یک بازی دیگر، یک ناو آمریکایی وارد خلیج فارس می شود و سپس در جریان بازی، محل مأموریت بچه ها را در کشتی تعیین می کند و آنها وظیفه دارد تا از ناو آمریکایی در برابر قایق های تندروی ایرانی که در آن تیپ های حزب اللهی دیده می شود، محافظت کنند. بدون شک، در ساخت و تولید این بازی ها دست سازمان های جاسوسی سیا، موساد و ... در کار است و می خواهند ذهن و روان کودکان ما را مسموم کنند. ارتش آمریکا در سال 2002 یک بازی به نام ارتش آمریکا را بطور رایگان روی شبکه اینترنت قرار داد که هدف از آن، جذب بیشترین تعداد از جوانان به سوی مشاغل نظامی است که تا کنون یک میلیون نفر ثبت نام کرده و حدود 600 هزار نفر از آنان دوره دیده اند. «هادی سعیدی» یکی از کارشناسان بازی های رایانه ای براین باور است که استراتژی در زیر جلدی رنگین از گرافیک پیشرفته و زد و خوردهای بازی ها پنهان شده و ناخواسته بخشی از تفکرات تولیدکنندگان حامی دولت خود را بر ذهن گیمر یا بازی خور حاکم می کند. در برخی از بازی های ارائه شده «خدا» جایگاهی ندارد. اما خیر و شر وجود دارد. در برخی دیگر از بازی ها کوشیده شده تا زندگی غربی، رفتار شهروند غربی و به طور کلی نمونه یک فرد غربی آموزش داده شود. برخی از بازی ها بی دینی را ترویج می کنند. بازی خورها ناخودآگاه تشویق می شوند تا برخلاف جمله حق گرفتنی است، حق را پایمال کنند و آموزش هایی نیز می بینند و در برخی از بازی ها نیز به صورت کاملا هدایتمند به ادیان دیگر اهانت می شود. «حمید جلالی» که سال های گذشته تحقیقاتی را درباره نوع بازی ها و محتوای آن ها داشته، معتقد است که در برخی از بازی ها تفکر سیاسی آشکارا احساس می شود. وی نیز نسبت به خشونت و ابتذال در بازی های رایانه ای هشدار می دهد و می گوید: «در یک بازی اتومبیل رانی که به نظر بسیارکم خطر است، ابتذال فراوانی وجود دارد.» رهنمودها 1- اگر چنانچه قرار است از بازی های کامپیوتری استفاده کنید، بهتر است بازی های تصویری خلاق که کودکان باید به وسیله آنها، معماهایی را حل کنند، بیش از بازی های دیگر مورد توجه قرار دهید. 2- بازی دسته جمعی کودکان، با ابزارهای تصویری کمتر مسئله ساز است، این اسباب بازی ها، زمانی مخرب خواهد بود که کودک به تنهایی برای ساعات طولانی، غرق بازی شود. 3- والدین وقت بیشتری را به کودک و نوجوان خویش اختصاص بدهند. هر قدر وقت گذاری و ارتباط صحیح بین والدین و فرزندان بیشتر باشد زمینه چنین بازی هایی کمتر فراهم می شود. به اعتقاد پزشکان ایتالیایی و بعضی کشورهای دیگر اروپایی، مقصران اصلی، والدین هستند که فرزندان خود را برای ساعت های طولانی در مقابل تلویزیون، کامپیوتر و ویدئو گیم، یا فیلم های ویدئویی رها می کنند. 4- بهتر است که والدین همراه فرزندان خود به کوهستان، باشگاه ها و میادین ورزشی بروند و به بازی های مورد علاقه آنها بپردازند تا انرژی عصبی و روانی آنان تخلیه شده و توجهشان از بازی های رایانه ای منحرف شود. 5- بهتر است والدین با کودکان صحبت کنند که فقط روزهای تعطیلی مجاز به استفاده از این بازی ها هستند. 6- با استدلال و منطق آسیب هایی را که کامپیوتر به کودکان وارد می آورد، متذکر شوید.

۴ سال پیش
جالب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

ممنون از نظرتون!!

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

لطفا لایک کنید!!

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران