مقالات

مضرات مسواک

آیا مسواک ضرر هایی دارد؟


خلاصه :

سلام مطلب کمی طولانی است. بخش بخش بخوانید

اشتباهاتی که مسواک زدن را تبدیل به تهدید برای سلامتی دهان و دندان می کند


مسواک زدن دندان‌ها به سختی برخی کارهای دشوار نیست. گذشته از همه این‌ها، هر فردی مسواک زدن را از کودکی انجام داده است. اما با این وجود، راحت‌تر از آن است که به اشتباهات مسواک زدن فکر کنید، بهداشت دهان و دندان و همچنین زیبایی لبخند خود را به مخاطره بیاندازید.

اشتباهاتی که در این زمینه ممکن است انجام دهید که باعث ضرر رسیدن به دندان‌ها و سلامتی دهان شما می شود عبارت اند از:

دندان‌‌ها را به‌اندازه کافی مسواک نمی‌زنید

توصیه شده دندان‌ها را به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. اما متاسفانه بسیاری از افراد دندان‌ها را  کمتر از 2 دقیقه مسواک می‌زنند و درحقیقت اهمیت این موضوع را درک نمی‌کنند. در تحقیقات مختلف، به افراد فرصتی داده شد تا دندان‌های خود را مسواک بزنند. سپس از آن‌ها سوال شد که فکر می‌کنند مسواک زدن آن‌ها چقدر طول کشیده است. برخی فکر می‌کردند مسواک زدن دندان‌های آن‌ها چند دقیقه طول کشیده اما درحقیقت زمان کمتر از1 دقیقه بود. تشخیص شما از زمانی که صرف مسواک زدن دندان‌ها می‌کنید خیلی درست و دقیق نیست. برای محاسبه حدس و گمان خود بهتر است از مسواک برقی استفاده کنید که بعد از 2 دقیقه با صدای بیپ شما را مطلع می‌کند یا از تایمر گوشی یا حتی تایمر تخم‌مرغ استفاده کنید.

دندان‌ها را سفت مسواک می‌زنید

گر دندان‌ها را طوری مسواک کنید که گویا دارید ظرفی را که در آن غذا پخته شده را می سایید درحقیقت بیشتر از منفعت به دندان‌ها آسیب می‌رسانید. وقتی فشار سختی به دندان و لثه وارد می‌کنید احساس رضایت کرده و فکر می‌کنید که به معنای واقعی دارید دندان‌ها و لثه را تمیز می‌کنید. اما حقیقت این است که این روش نه تنها دندان‌ها را تمیزتر نمی‌کند بلکه آسیب بیشتری به آن‌ها وارد می‌کند.

نکته اصلی مسواک زدن، پاک کردن پلاک ( آلودگی باکتریایی ) چسبنده و نرم است تا مجبور نباشید برای برطرف کردن آن از روی دندان به دندانپزشک در شهر مراجعه کنید. وارد کردن فشار زیاد به دندان‌ها می‌تواند به بافت لثه آسیب رسانده و موجب تحلیل لثه و درنهایت دیده شدن بخشی از ریشه دندان شود. قسمت آسیب‌دیده می‌تواند نسبت به گرما و سرما حساس بشود. ریشه به نسبت بخش سخت مینای دندان بیشتر درمعرض کرم خوردگی است.

زاویه شما اشتباه است

مسواک زدن به‌صورت افقی و مستقیم، دقیقا همانند نواختن ویالون روش صحیحی برای مسواک کردن مرواریدهای سفید محصور دردهان نیست. باید برای مسواک زدن دندان‌های فوقانی باید مسواک را در زاویه 45 درجه‌ به سمت بالا و مسواک زدن دندان‌های تحتانی در زاویه 45 درجه به سمت پایین قرارداد. در اینصورت برس‌های مسواک می‌توانند زیر خط لثه یعنی جایی که جرم‌ها می‌توانند پنهان شوند را به خوبی پاک و تمیز کنند. مسواک را به آرامی در یک حرکت دورانی کوچک روی سطح دندان‌ها بکشید، گویا می‌خواهید یک o کوچک را روی دندان نقاشی کنید. استثنا: اگر مسواک برقی صوتی دارید نیازی نیست مسواک را روی زاویه 45 درجه تنظیم کنید. چون این مسواک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شدند که به‌صورت صاف روی دندان کشیده می‌شوند و شما فقط باید چند ثانیه مسواک را با دست نگهدارید. با  مسواک‌های برقی صوتی مجبور نیستید مسواک را به حالت دورانی حرکت داده یا o کوچک روی دندان‌ها بکشید.

برس مسواک شما خیلی سفت هستند

 اگر متوجه شده اید که پیداکردن مسواک با برس‌های سفت و متوسط در داروخانه‌ها  کار دشواری شده است خیال پردای نمی کنید. این قبیل برس‌ها اغلب برای دندان‌ها و لثه بسیار زبر هستند بنابراین بیشتر دندانپزشک‌ها این قبیل مسواک‌ها را توصیه نمی‌کنند. درعوض، سعی کنید مسواک‌هایی را انتخاب کنید که برس‌های نرم یا فوق‌العاده نرمی دارند و می‌توانند به آرامی زیر خط لثه را تمیز کنند. لثه شبیه یک یقه برگردان کوچک است و باید زیر آن به‌آرامی تمیز بشود. مسواک‌های سخت و متوسط نمی‌توانند این کار را انجام دهند و درحقیقت موجب خراشیدگی لثه می‌شوند.

سر مسواک شما خیلی بزرگ است

مسواک باید اندازه باشد و به راحتی وارد دهان شود. در بسیار از موارد این کار را می‌توان با انتخاب مسواک کوچک‌تر انجام داد. به‌غیر از مواردی که دهان بزرگ است، مسواک با سرهای فشرده، در دسترسی به نقاط سخت یا  دندان‌های مولار که به سختی دیده می‌شوند کمک شایانی می‌کنند.

از سال گذشته تا کنون همان مسواک را داشتید

مسواک

برس‌های مسواک با گذشت زمان پهن، خمیده و کج و کوله می‌شوند، درنتیجه هنگامی که مسواک را در زاویه 45 درجه قرار می‌دهید دیگر درجهت صحیح حرکت نمی‌کنند. برس‌ها نرمتر شده و نمی‌توانند به‌طور موثر دندان‌ها را تمیز ‌کنند. هر سه ماه یکبار یک مسواک جدید برای خود تهیه کنید.

به اجباری بودن نخ دندان اهمیت نمی‌دهید

مسواک زدن به تنهایی کافی نیست. مسواک‌ها می‌توانند فقط به فضای بسیار کم بین دندان‌ها دسترسی پیدا کنند اما نمی‌توانند تمام جرم‌ها را از بین ببرند. همین جاست که استفاده از نخ دندان و محصولات دیگر ضرورت می‌یابد. شما می‌توانید پاک‌کننده‌های بین دندانی نظیر نخ دندان برقی، خلال دندان برس‌دار یا چوبی را امتحان کنید که به همان اندازه نخ دندان مفید و موثر هستند. هنگامی که مسواک و نخ دندان را با هم استفاده می‌کنید شاید کار پرزحمت و دشواری باشد اما به‌دلیل این‌که از این طریق می‌توانید از ابتلا به انواع بی‌شماری از بیماری‌ها پیشگیری کنید بهترین بازده سرمایه‌گذاری را دربر‌خواهد داشت.

تصور شما این است که مسواک نزدن قبل از خواب در برخی مواقع مساله خیلی مهمی نیست

اما کاملا برعکس است یعنی مسواک نزدن دندان‌ها قبل از خواب مساله بسیار مهمی است. درحقیقت 98% از تمام بیماری‌های دندانی با 2 بار مسواک زدن دندان‌ها در طول روز با خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و 1 بار استفاده از نخ دندان در روز همراه با چکاپ‌های منظم در مطب دندانپزشکی قابل پیشگیری هستند.

طبق یک تحقیق انجام شده، بین بهداشت ضعیف دهان و بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیم وجود دارد. بیماری‌های دندانی به‌طور کامل قابل پیشگیری هستند و بیشتر آن‌ها با افزایش تعداد دفعات مسواک زدن در خانه و چکاپ دندان‌ها قابل پیشگیری هستند.

مسواک زدن در چه زمان هایی ضرر دارد؟

ازم است برای مسواک زدن زمان مناسب را انتخاب کنید تا با اثرات سوء آن مواجه نشوید. مواقعی که مسواک زدن برای سلامتی دهان و دندان شما مضر است عبارت است از:

قبل از غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی

وجود پلاک روی دندان‌ها ذاتا بد نیست. این موضوع درحقیقت به چگونگی تشکیل لایه‌های پلاک بستگی دارد. ظرف چند دقیقه بعد از مسواک زدن دندان‌ها، میکروبیوم‌های سالم  دهانی یک لایه را روی دندان‌های شما تشکیل می‌دهند. این لایه درحقیقت لایه اولیه پلاک است که دندانها را میپوشاند. این لایه سالم، دندان‌ها را از عوامل خارجی که می‌توانند سلامت دهان و دندان‌ها را به خطر بیندازند محافظت می‌کنند.

هنگامی که خوراکی یا نوشیدنی اسیدی را مصرف می‌کنید این اسیدها مینای دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بدین ترتیب، دیگر اهمیت ندارد که سالاد ارگانیک را با سس حاوی سرکه می‌خورید، نوشیدنی کامبوچا می‌نوشید، آب نبات‌های حاوی عصاره لیمو میخورید و  پپسی می‌نوشید. هر نوع اسیدی برای مینای دندان خطرناک است و با گذشت زمان می‌تواند موجب بروز مشکلات شود.

بنابراین درست قبل از مصرف خوراکی و نوشیدنی‌های اسیدی زمانی است که نباید دندان‌ها را مسواک بزنید. یکی از فواید فلورهای دهانی سالم خنثی کردن تاثیر اسیدها از روی دندان است.

پلاک‌ها به معنای واقعی یک لایه‌ را روی دندان‌ها ایجاد می‌کنند و مانع تماس مستقیم اسیدها با مینای دندان می‌شوند مگر این‌که به‌تازگی با مسواک زدن لایه محافظتی پلاک را از سطح دندان پاک کرده باشید.

بنابراین توصیه می‌شود برای این‌که بتوان لایه محافظتی که فلور دهانی سالم ایجاد می‌کند حفظ کنیم و بتوانیم با ایجاد دیوار محافظتی،  دندان‌ها را از تاثیر اسید غذاها محافظت  کنیم توصیه می‌شود از مسواک زدن دندان‌ها قبل از غذا خودداری کنید.

۴ سال پیش
خوب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۴ سال پیش
خیلی خوب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۴ سال پیش
مطلبی خوبی بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران