رویدادهای عمومی

یکی از خطرناک ترین ویروس های جهان که تا کنون ۲۱۳ نفر را کشته است.

ویروس کرونا

۲۱۳ نفر: خیلی زیاد است.


خلاصه :

همه چیز در مورد ویروس کرونا.

ویروس کرونا در واقع یک نوع ویروس شایع بین حیوانات است که در برخی مواقع به انسان نیز منتقل می‌شود و ارگان‌های تنفسی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته تعجب‌بر‌انگیز این است که عامل شیوع اکثر سرماخوردگی‌ها همین ویروس کرونا است؛ البته برخی اوقات این ویروس اینقدر تکامل‌یافته، ناشناس و خطرناک می‌شود که به کلی دستگاه تنفسی انسان را ازبین برده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود. اخبار منتشر شده از بیماری کرونا تا این لحظه: آمار تلفات ویروس کرونا در کشور چین به 213 کشته رسیده است. تاکنون تعداد 9096 نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند. آمارهای غیر رسمی از ابتلای 12167 نفر به این بیماری خبر می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع ویروس در خارج از چین «شرایط اورژانسی جهانی» اعلام کرده و آن را «شیوع بی سابقه» توصیف کرده است. نشانه‌های بیماری کرونا در کشورهای دیگر هم مشاهده شده که به این شرح است: ایتالیا (2 مورد)، فرانسه (6 مورد)، آلمان (5 مورد) و استرالیا (9 مورد).

ویروس کرونا بیشتر در حیوانات مشاهده شده است، ولی 5 نوع از آن می‌تواند به دستگاه تنفسی انسان نیز آسیب برساند. در حقیقت افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند یا کودکان مبتلا به امراض قلبی بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند و آن هم به این دلیل است که سیستم ایمنی بدن این افراد ضعیف‌تر از دیگران است.ویروس کرونا تا بحال 3 مرتبه به صورت خطرناک و کشنده در بین انسان‌ها اپیدمی شده است. بار اول در سال 2002 به نام سندرم حاد تنفسی سارس (SARS) در کشور چین و سپس در سال 2012 به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه یا MERS در کشور عربستان سعودی به سرعت پخش شد و تعداد بسیاری پس از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. اکنون در سال 2020 سر و کله این ویروس باز هم در کشور چین پیدا شده است و این بار آن را به نام بیماری کرونا یا کرونای جدید می‌شناسند. مرکزیت انتشار این ویروس شهر ووهان چین است، اما گزارشاتی مبنی بر شناسایی افراد آلوده به ویروس کرونا در کشورهای کره جنوبی، تایوان، تایلند، ماکائو، سنگاپور، ویتنام، فرانسه و ایالات متحده آمریکا نیز تاکنون منتشر شده است.

ویروس کرونا چقدر خطرناک است ؟ در حال حاضر هیچ چیزی مشخص نیست، چونکه افراد مبتلا به این ویروس علایمی متوسط یا حاد دارند؛ بدین معنی که تقریباً یک چهارم مبتلایان علایم شدیدتری نسبت به بقیه دارند. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، میزان مرگ بیماری ویروسی کرونا حدود 4% است، در حالیکه این میزان برای بیماری سارس حدود 14 الی 15 درصد گزارش شده بود. تقریباً همانند بیماری آنفلونزا، افراد سالمند با سابقه بیماری‌هایی فشار خون، بیماری قلبی و دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستند. اگرچه بیش‌تر جان‌باختگان بیماری ویروسی کرونا بین 55 تا 80 سال سن دارند، اما راه‌های انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. اگرچه مدارک موجود نشان می‌دهد که فرد آلوده به ویروس فقط اعضای خانواده و پرستاران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر همچون بیماری سارس انتقال ویروس کرونا با سرفه و عطسه در هوا منتشر شده و افرادی که نزدیک فرد آلوده هستند را در معرض خطر قرار می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی میزان شیوع این بیماری را بین 1.4 تا 2.5 نفر اعلام کرده است؛ بدین معنی که هر فرد آلوده ویروس می‌تواند 2.5 نفر دیگر را آلوده کند. بنابراین دولت چین با سختگیری بسیار، مردم شهر ووهان را قرنطینه کرده است تا میزان شیوع این بیماری را به زیر 1 نفر برساند و در واقع از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کند.

علائم ویروس کرونا شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که ویروس کرونا چه علائمی دارد؟ علائم ویروس کرونا همانند آنفلونزا و سرماخوردگی است، اگر شما نزدیک کشور چین زندگی می‌کنید یا با افرادی که قبلاً در آنجا بوده‌اند به تازگی تماس داشته‌اید، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید. در غیر اینصورت حتی شدید‌ترین علائم بدین معنی است که شما نهایت به آنفلونزای فصلی مبتلا شده‌اید. بنابراین اگر علائمی مانند تب، سرفه، تنگی نفس، آبریزش بینی و عطسه دارید، بر خود مسلط بوده و برای اینکه خیالتان راحت شود به یک پزشک مراجعه کنید. البته تاکنون هیچ آمار رسمی از مشاهده افراد آلوده به ویروس کرونا در ایران یا بیماری با علائم مشابه در کشور عزیزمان گزارش نشده است. کشور چین برای مقابله با ویروس کرونا در شهر 11 میلیون نفری ووهان، سیستم حمل و نقل عمومی شهر را تعطیل کرده است. همچنین استفاده از مترو و قطار تا اطلاع ثانوی غیر مجاز بوده و تمامی پروازهای داخلی و خارجی فرودگاه ووهان لغو شده است.

درمان بیماری کرونا تا به امروز درمان قطعی برای مقابله با بیماری ویروسی کرونا کشف نشده است، اما به تازگی گروهی از دانشمندان به رهبری ادوارد تریبالا از دانشگاه گوتنبرگ سوئد و ولکر تیل از دانشگاه برن آلمان با کشف پادزهری به نام کی 22 (K22) روند گسترش و تولید مثل این ویروس در دستگاه تنفسی را کند یا غیرممکن کرده‌اند.

بیماری ویروسی کرونا چه زمانی کشف شد؟ ویروس کرونا اولین بار در سال 1960 کشف شد که با ایجاد زایده‌های تاج مانند در دستگاه تنفسی باعث سرماخوردگی می‌شد و چنانچه فرد به علت کهولت سن یا سابقه بیماری قلبی به این ویروس مبتلا می‌شد، درنهایت به برونشیت یا سینه پهلوی حاد دچار می‌شد که در برخی موارد به مرگ منجر می‌شد. نوع دیگری از این ویروس در سال 2002 در چین شیوع پیدا کرد که با نام سارس شناخته می‌شد. بیماری سارس 800 نفر را به کام مرگ کشاند. یک نوع دیگر ویروس کرونا در سال 2012 در عربستان سعودی به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه اپیدمی شد که تعدادی کشته نیز برجای گذاشت.

کلام آخر بیماری ویروسی کرونا در حال حاضر در شهر ووهان چین به طور گسترده اپیدمی شده است و علائمی شبیه به آنفلونزا دارد. تاکنون هیچ منبع رسمی از ورود این ویروس به کشورمان گزارش نداده است، ولی بهتر است در این روزها با شستن مداوم دست‌ها و دوری از افراد مشکوک و استفاده از ماسک، خیال خود و خانواده‌مان را از بابت این ویروس راحت کنیم. اگر اطلاعات جدیدی از ویروس کرونا در دست دارید، حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

خوب بود......................

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۴ سال پیش
بسیار خوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران