معرفی

نافلز هیدروژن


خلاصه :

سبک ترین و فراوان ترین عنصر در جدول تناوبی

هیدروژن یک اتم است که شامل یک الکترون و یک پروتون منفرد است. جایگاه این عنصر در جدول تناوبی در بالاترین نقطه سمت چپ قرار دارد. نماد هیدروژن حرف H می باشد. هیدروژن سبک ترین و فراوان ترین عنصر شیمیایی جهان است.

نام: هیدروژن

نماد: H

عدد اتمی: ۱

جرم اتمی: ۱,۰۰۷۹۴ واحد جرم اتمی

نقطه ذوب: ۲۵۹,۱۴- درجه سانتیگراد (۱۴,۰۰۹۹۸۵ کلوین)

نقطه جوش: ۲۵۲,۸۷- درجه سانتیگراد (۲۰,۲۸۰۰۰۵ کلوین)

تعداد پروتون ها/الکترون ها: ۱

تعداد نوترون ها: ۰

رده بندی: نافلز

رنگ: بی رنگ

هیدروژن، قطعا کوچکترین عنصر جهان است. آن قدر کوچک است که چهار میلیارد اتم آن، چسبیده به هم، می توانند در سر یک سوزن جمع شوند.

در دمای اتاق، هیدروژن گازی شفاف است. گاز هیدروژن (H2) ، مولکولی متشکل از دو اتم هیدروژن است. این گاز، هیچ طعم و بویی ندارد و سمی نیست. این گاز برای تبدیل شدن به حالت مایع یا جامد، نیاز به دمای بسیار  پایین و یا فشار بسیار بالا دارد. یک مولکول متعارف دارای هیدروژن، مولکول H2O یا همان آب است که شامل دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن می شود. در دمای اتاق، آب مایعی شفاف است. هیدروژن عنصری به شدت قابل اشتعال است و هنگام ترکیب با گاز اکسیژن یا مخلوط شدن با هوا، ممکن است موجب انفجار شود.

هنری کاوندیش, نخستین فردی بود که فهمید هیدروژن، ماده ای بی نظیر است. او در سال ۱۷۷۶ میلادی، با ترکیب کردن جیوه و اسید، توانست هیدروژن تولید کند. در واقع، هیدروژن قبلا توسط پزشک و کیمیاگر سوئیسی پاراسلسوس تولید شده بود. او هم چنین، محلول های ساده آب را برای ساختن آب اضافه کرد.

هیدروژن را به صورت اتمی می‌توان در فضا و ستارگان یافت. در فضای خارجی ابرهای بزرگی از هیدروژن وجود دارند و رنگ قرمز ناشی از ابر های هیدروژنی است. با این حال بیشتر هیدروژن موجود در فضا الکترون ندارد یعنی به صورت یون است. در روی زمین، هیدروژن به صورت بخشی از ملکول‌های آب وجود دارد. بسیاری از ملکول‌های دیگر نیز در خود هیدروژن دارند. بعضی از باکتری‌ها گاز هیدروژن از خود دفع می‌کنند.

 

عالی بود
همینطوری ادامه بده

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران