رویدادهای عمومی

انتخاب


خلاصه :

اهمیت و حساسیت این دوره از انتخابات بر هیچ کس پوشیده نیست. به همین دلیل، همکاری و مشارکت برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن آن بر همگان ضروری است. 

اهمیت مجلس در نگاه امام خمینی رحمه الله ، تنها به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی منحصر نبود، بلکه حضرت امام از قبل از انقلاب نیز به این موضوع توجه داشت. ازاین رو، ایشان در یکی از سخنانش می فرمود: «من از دوران نوجوانی، مسائل مربوط به انتخابات را دنبال می کردم» و در جای دیگر فرمود: «من خیلی از مجالس را یاد دارم و در بعضی از مجالس هم به عنوان تماشاچی رفته بودم».

 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام راحل، همواره عملکرد مجلس را زیر نظر داشت و در زمان ضرورت به پشتیبانی از این نهاد می پرداخت. ایشان درباره جایگاه مجلس بر این باور بود که «مجلس در رأس همه امور» و «بالاترین مقام در این مملکت است».
 
وظایف مجلس در قانون اساسی
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دو وظیفه بر عهده مجلس گذاشته شده است: «قانون گذاری» و «نظارت بر عملکرد دولت و دستگاه های اجرایی». قانون در جوامع بشری، مایه نظم، ثبات و امنیت عمومی است و زمینه های توسعه و تکامل اجتماعی را فراهم می آورد. ازاین رو، تصویب قوانین صحیح، منطقی و عادلانه، شرط اساسی پیشرفت جامعه است، چنان که سهل انگاری در قانون گذاری، یا تصویب قوانین غیرمنطقی و ناعادلانه، موجب بر هم خوردن نظم و تعادل عمومی می شود. در واقع، مسئولیت قانون گذاری، فرصتی مناسب برای مجلس فراهم می سازد تا نمایندگان بتوانند با استفاده از این فرصت، خدمات باارزشی به کشور خود ارائه کنند و برای حل مشکلات مردم، گام هایی اساسی بردارند.
 
نظارت، شرط سلامت دولت و جامعه
یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی، نظارت بر عملکرد دولت و دستگاه های اجرایی است. نظارت، امری مهم و ضروری است و بر اساس اصول علمی مدیریت، برای پیش گیری از فساد صورت می گیرد. به عبارت دیگر، نظارت بر یک نهاد یا سازمان، شرط سلامت آن نهاد و سازمان است. ازاین رو، کشورهای پیشرفته همواره به امر نظارت و بازرسی بسیار اهمیت می دهند.
 
قانون اساسی کشور ما، دست مجلس را برای تحقیق و تفحّص در تمام امور کشور باز گذاشته است. نمایندگان مجلس از یک سو، با دریافت گزارش های مردمی و از سوی دیگر، با اعزام گروه های کارشناسی می توانند برنامه گسترده نظارتی خود را در همه بخش ها به مرحله اجرا درآورند. هدف اصلی از این برنامه، اطمینان یافتن از رعایت کامل قانون و استفاده درست از بودجه ها و امکانات عمومی است. اگر این برنامه نظارتی به خوبی اجرا شود، فسادهای اداری و مالی در سطح کشور به شدت کاهش می یابد. در واقع، مجلس ضامن حفظ سلامت دولت و جامعه است و باید این مسئولیت سنگین را با انجام نظارت دقیق و فراگیر به خوبی انجام دهد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران