شب هاي پيشاور
کتاب شبهای پیشاور حاصل چند جلسه از مناظرات و مباحث عالم بزرگ و گرانقدر شیعه مرحوم سلطان الواعظین شیرازی با جمعی از علما و پیروان اهل سنت است که تجلی اثبات حقانیت شیعه در آن به وضوح دیده می شود ، استفاده از منابع و ادله محکم ، مستدل و بیشمار در اثبات مطلب مورد بحث ، رعایت کامل ادب و موازین اخلاقی و پرهیز از هر گونه توهین و افترا به طرف مقابل ، صبر و حوصله بسیار در شنیدن سخن خصم ، عدم پرخاشگری و عصبانیت و . . . از شاخصه های مهم مرحوم سلطان الواعظین شیرازی در مناظراتش با مخالفین است .
෴ˇ) mojtabaˇ) ۴ سال پیش
در شب اول گفتند سخنرانی های شما اختلاف هایی بین مردم ایجاد کرده است و ما آمده ایم با شما بحث کنیم و جلوی اختلاف ها را بگیریم و بعد سه شرط گذاشتند طرفین اول : حرف ها درست و منطقی باشند و دوم از قرآن باشد ولی شرط دوم را قبول نکردند و گفتند به احادیث معتبر مراجعه کنیم و احادیث مورد قبول دو طرف . شرط سوم هم اینکه به کسی توهین نشود
بعد گفتند که من سیدم و از طرف حضرت فاطمه به پیامبر (ص) میرسم .
انها گفتند که از طرف پدر باید باشد ولی اقای شیرازی با نقل آیه ای در مورد مباهله گفتند که به حسنین به عنوان پسران پیامبر یاد شده
بعد آن دو برای نماز میروند و تاجری می آید و می پرسد چرا شیعه ها نماز ظهر و عصر . مغرب و عشا را باهم میخوانید . آقای شیرازی گفت : پیامبر گاهی جدا و گاهی باهم میخواندند
بعد بحث این را آورد که ایرانی ها برای اینکه به عراق حمله کنند یهودی شدند و نام خود را شیعه گذاشتند ولی جوابش را دادند و گفتند شیعه حزب نیست و مذهب است و از زمان پیامبر بوده است و به معنای دوستداران امام علی است
آن مرد گفت که ایرانیان امام علی (ع) را می پرستند و اورا به عنوان امام نمی دانند ولی به او گفت بدون مطالعه صحبت نکن . ایرانی ها اینطور نیستند و اگز اینطور باشد شیعه نیستند و مشرکند
بعد آن مرد گفت : چرا شما بعد از نام امامانتان صلی الله می گویید . در قرآن آمده . ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین صلو علیه و صلمو تسلیما .
جواب دادند : در این آیه درود فرستادن بر افراد دیگر منع نشده و پیامبر خودشان گفتند : صلوات ناقص نفرستید یعنی در آخر و آل محمد (ص) را بگویید
بعد چون نیمه شب بود و حضار خسته بودند جلسه را به شب بعد موکول کردند
مجتبی محمد حسینی :)
آقای میری ۴ سال پیش
෴ˇ) mojtabaˇ) ۴ سال پیش
در شب اول گفتند سخنرانی های شما اختلاف هایی بین مردم ایجاد کرده است و ما آمده ایم با شما بحث کنیم و جلوی اختلاف ها را بگیریم و بعد سه شرط گذاشتند طرفین اول : حرف ها درست و منطقی باشند و دوم از قرآن باشد ولی شرط دوم را قبول نکردند و گفتند به احادیث معتبر مراجعه کنیم و احادیث مورد قبول دو طرف . شرط سوم هم اینکه به کسی توهین نشود
بعد گفتند که من سیدم و از طرف حضرت فاطمه به پیامبر (ص) میرسم .
انها گفتند که از طرف پدر باید باشد ولی اقای شیرازی با نقل آیه ای در مورد مباهله گفتند که به حسنین به عنوان پسران پیامبر یاد شده
بعد آن دو برای نماز میروند و تاجری می آید و می پرسد چرا شیعه ها نماز ظهر و عصر . مغرب و عشا را باهم میخوانید . آقای شیرازی گفت : پیامبر گاهی جدا و گاهی باهم میخواندند
بعد بحث این را آورد که ایرانی ها برای اینکه به عراق حمله کنند یهودی شدند و نام خود را شیعه گذاشتند ولی جوابش را دادند و گفتند شیعه حزب نیست و مذهب است و از زمان پیامبر بوده است و به معنای دوستداران امام علی است
آن مرد گفت که ایرانیان امام علی (ع) را می پرستند و اورا به عنوان امام نمی دانند ولی به او گفت بدون مطالعه صحبت نکن . ایرانی ها اینطور نیستند و اگز اینطور باشد شیعه نیستند و مشرکند
بعد آن مرد گفت : چرا شما بعد از نام امامانتان صلی الله می گویید . در قرآن آمده . ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین صلو علیه و صلمو تسلیما .
جواب دادند : در این آیه درود فرستادن بر افراد دیگر منع نشده و پیامبر خودشان گفتند : صلوات ناقص نفرستید یعنی در آخر و آل محمد (ص) را بگویید
بعد چون نیمه شب بود و حضار خسته بودند جلسه را به شب بعد موکول کردند
مجتبی محمد حسینی :)
محمد امین گرجی پور ۴ سال پیش
شب اول و دوم :
در ابتدا جناب حافظ محمد رشيد گفتگو را آغاز كردند و چند شرط را مطرح نمودند :
1- در بحث ها از جدل و بحث هاي غير منطقي اجتناب شود
2- شرط بعدي اينكه به احاديث مورد قبول طرفين استناد شود
3- شرط ديگر آنكه در بحث به يكديگر توهين نشود و موازين اخلاقي رعايت شود
جناب واعظين فرمودند شروط پسنديده اي است خصوصاً اينكه من از طرف حضرت زهرا به اهل بيت منتسب هستم كه فورا جناب رشيد فرمودند اين درست نيست چون مي بايست از طرف پسر اين شجره صورت پذيرد .
بعد هنگام اذان شد كه باز مورد سوال واقع شدند كه چرا نماز ظهر و عصر را با هم جمع مي كنيد در اين خصوص جناب واعظين فرمودند رسول اكرم در خصوص نماز گاهي از جمع و گاهي از تفريق سخن مي راندند ولي جناب حافظ فرمودند اين موضوع از سوي رسول اكرم فقط هنگام سفر صورت مي گرفته است و بعد اشاره شد كه اين مسائل جزئي است و بهتر است به مسائل مهم تر بپردازيم
سپس به اختلافات ميان ايران و عراق در خصوص يهودي شدن ايراني ها براي غلبه به اعراب پرداختند كه با خالفت شديد جناب واعظين مواجه شدند و ايشان فرمودند در صحبت هايتان تامل بيشتري نماييد تا با مواجهه شدن پاسخ شرمنده نشويد چراكه شيعه مذهب است نه حزب و در زمان پيامبر هنگام تعيين جانشيني علي (ع) اين موضوع مطرح بوده است. ولي جناب حافظ موضوع با بيان اينكه ما آن را نه ديده ايم و نه يافته ايم منكر شدند سپس جناب واعظين به اين آيه اشاره كردند كه ان الذين امنو و عمل الصالحات و اولائك خير ان بريه كه رسول اكرم (خيروان بريه) را حضرت علي و شيعيانش خوانند و فرمودند در روز قيامت خداوند از شما راضي خواهد بود و دشمنانتان درحاليكه دستهايشان به گردن بسته شده است وارد صحراي محشر مي شوند سپس با مواردي از اين قبيل كه ايرانيان مشرك هستند بحث را به گمارهي كشاندند كه جناب واعظين خطاب به با حافظ فرمودند پاسخ نسنجيده ندهيد و همانطور كه ما كتابهاي شما را مطالعه مي كنيم شما هم كتابهاي ما را كامل مطالعه كنيد تا از شنيدن جواب قاطع سرافكنده نشويد.
برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.