معرفی

درباره

جنگنده هاي نسل پنجم

قسمت دوم


خلاصه :

پروژه ساخت و توسعه جنگنده قاهر ۳۱۳، آغازی برای ساخت نوعی جنگنده تک سرنشین پنهانکار در داخل کشور است که تمامی مراحل آن توسط متخصصین ایرانی در حال انجام است.

قاهر ۳۱۳ یک جنگنده دو موتوره با دو سکان عمودی است. سر بال‌های آن به سمت پایین تمایل دارند و از دو کانارد یک تکه (که در جنگنده‌های نسل ۵ هم مشاهده می‌شود و تاثیر مثبتی در سطح مقطعی دارد) استفاده می‌کند و دارای کابینی بزرگ با سطح دید خوب و یک سامانه اپتیکی زیر دماغه است؛ همچنین خروجی موتور آن دارای یک درپوش است که نشان دهنده تلاش متخصصان برای کاهش امواج فروسرخ بازتابی است.

حمل تسلیحات پیشرفته بومی، برخورداری از قدرت تهاجمی بالا، تعمیر و نگهداری آسان و سریع، قابلیت نشست و برخاست از باند‌های با طول کوتاه، حمل ۶ موشک هوا به هوا، برخورداری از سامانه‌های الکترو اویونیک، برخورداری از سطح مقطع راداری بسیار کم (که به رادار گریزی این جنگنده کمک بسیاری کرده است) و توانایی پرواز در ارتفاع پست از دیگر ویژگی‌های این جنگنده می‌باشد.به نظر برخی تحلیلگران جنگنده قاهر ۳۱۳ به جنگنده F۱۸ و به نظر برخی دیگر، شباهت زیادی به لاکهید مارتین اف ۲۲ رپورتر دارد که به منظور ماموریت‌های تهاجمی و نبرد‌های هوایی ساخته شده است.

پنهانکاری : نیاز نبردهای قرن بیست و یکم

اما سوالی که شاید الان برای بسیاری پیش آمده این نکته است که اگر قاهر یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک و پرواز در ارتفاع پایین نیست، پس چه نیازی به طراحی پنهانکار دارد؟ در قرن بیست و یکم و در فضای جدیدی از نبرد، سلاح های جدید، رادارهای جدید و تهدیدات جدید که امکان کشف هواپیماها را بیش از پیش سهولت بخشیده است این ضرورت را متذکر می شود که کاهش سطح مقطع راداری یکی از اقدامات مهمی هست که به منظور افزایش بقاء پذیری در میدان نبرد برای هواپیماهای رزمی، بایستی انجام شود.

۴ سال پیش
جالبه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران