مقالات

وای‌ فای ۶E چیست و چرا اهمیت دارد؟


خلاصه :

 آیا می دانید وای‌ فای ۶E چیست و چرا اهمیت دارد؟ 

 

در ماه‌های پیش رو اخبار بیشتری در مورد وای‌فای خواهیم شنید. این استاندارد ارتباط بی‌سیم بین اغلب ابزارهایی که تقریبا هر روز در حال استفاده از آن‌ها هستیم، بعد از بیش از ۲۰ سال، در آستانه یک ارتقای بزرگ است. در ادامه این مقاله، آنچه باید در مورد نسخه 6E وای‌فای بدانید، آمده است.

کمیته ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اخیرا به باز شدن باند ارتباطی ۶ گیگاهرتز برای استفاده در ابزارهای مبتنی بر وای‌فای رای داد. این تصمیم FCC که قوانین مربوط به این حوزه را تعیین و تصویب می‌کند، اجازه می‌دهد روترها و سایر ابزارهایی که از فناوری وای‌فای استفاده می‌کنند بتوانند در کنار باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی از باند ۶ گیگاهرتز نیز برای ارتباط رادیویی استفاده کنند.

این مسئله کمک می‌کند که امواج رادیویی آزاد زیادی در اختیار ابزارهای انتشار وای‌فای قرار گیرد. طبق برنامه، این باند تازه تا انتهای سال ۲۰۲۰ به‌صورت رسمی برای استفاده تجاری آزاد می‌شود، که به‌معنی سرعت و پایداری به مراتب بیشتر ارتباط وای‌فای در نسل بعدی ابزارهای دیجیتال خواهد بود.

این بیشترین میزان باند اضافه شده به وای‌فای از سال ۱۹۸۹ به حساب می‌آید که حجم ارتباط و پهنای باند بین روترها و سایر ابزارها را تا چهار برابر افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود تولید ابزارهایی که از وای‌فای ۶ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند از اواخر سال ۲۰۲۰ آغاز شود. ابزارهایی که با برند Wi-Fi 6E به بازار خواهند آمد.

اما این مسئله چه تغییری در روند فعلی ایجاد می‌کند؟

بهبود کیفیت وای‌فای

به احتمال بسیار زیاد همه ما تا به حال حداقل یک بار با مشکل اتصال با وای‌فای مواجه شده‌ایم. مشکلی که در اغلب مواقع به‌خاطر ناهمگونی باند ارتباطی بین دو دستگاه پیش می‌آید. یا پیش آمده که در یک همایش یا کارگاه، برخی از افراد با مشکل اتصال یا قطع ارتباط وای‌فای در محل مواجه می‌شوند. این مشکل به دلیل تعداد زیاد ابزارهایی که قصد اتصال به یک وای‌فای را دارند، پیش می‌آید و دلیل آن پهنای باند کم به نسبت تعداد تقاضاها است. همچنین در محل‌هایی که تعداد زیادی شبکه وای‌فای نیز وجود دارند معمولا ارتباط وای‌فای ناپایدار و کند است. چرا که رقابتی که بین روترها برای در اختیار گرفتن پهنای باند بیشتر وجود دارد، عامل این مسئله می‌شود.

وای‌فای ۶ گیگاهرتزی می‌تواند تا حد زیادی اغلب این مشکلات را مرتفع کند. به‌خاطر پهنای باند بسیار گسترده‌تر در این باند، همپوشانی سیگنال‌ها با کانال‌های فعلی وای‌فای پیش نمی‌آید و این باند فضای کافی برای همه ابزارهای موجود در محل دارد. آنقدر که تا هفت ارتباط وای‌فای هم‌زمان که با حداکثر ظرفیت پر شده باشند را بدون اینکه تداخلی در ارتباط یکدیگر به وجود آورند پشتیبانی می‌کند. چیزی که در هیچ یک از نسخه‌های فعلی و پیشین وای‌فای عملیاتی نبوده است.

وای‌فای ۶ گیگاهرتز چیست؟

امواج وای‌فای با انتشار امواج در محیط، امکان اتصال ابزارهای دیگر را مهیا می‌کنند. امروز این امواج در فرکانس‌های ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند و قرار است باند ۶ گیگاهرتز نیز به این دو اضافه شود.

این اعداد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال امواج ۲٫۴ گیگاهرتزی تا مسافت بیشتری از مبدا انتشار در دسترس هستند؛ اما امواج ۶ گیگاهرتز سرعت انتقال بیشتری را تضمین می‌کنند. اما این تفاوت فرکانسی، به اندازهٔ میزان فضای آزاد موجود در امواج ۶ گیگاهرتز، اهمیت ندارد. بخش هیجان‌انگیز ماجرا نیز همین است که این تفاوت تا چهار برابر، فضای آزاد بیشتری را نسبت به نسخه‌های فعلی وای‌فای برقرار می‌کند.

این فضای آزاد بیشتر به‌معنی بهبود وضعیت ارتباط‌های بی‌سیم از نوع وای‌فای در مجتمع‌های مسکونی و ادارات و سایر مکان‌ها خواهد بود که تعداد روترهای بیشتری در فضایی کوچک، محدوده آزاد باریک‌تری برای انتشار امواج خود در اختیار دارند. مشکلی که در حال حاضر وجود دارد اما با درنظرگرفتن تراکم فعلی، در آینده و در صورت استفاده از ابزارهای مبتنی بر وای‌فای 6E اتفاق نمی‌افتد. هر چند که صحبت از «آینده»، در اینجا به حدود پنج سال آتی منتهی می‌شود.

وای‌فای ۶ گیگاهرتزی واقعا سرعت ارتباط وای‌فای را افزایش می‌دهد؟

از لحاظ فنی وای‌فای ۶ گیگاهرتزی در تئوری می‌تواند همانند وای‌فای ۵ گیگاهرتز تا حداکثر سرعت ۹٫۶ گیگابیت‌برثانیه اطلاعات را منتقل کند. این حداکثر میزانی است که در استاندارد Wi-Fi 6 که نسخه فعلی وای‌فای است وجود دارد. اما شما درواقع هرگز به این سرعت دست پیدا نکرده‌اید. دلیل آن محدودیت طیف‌های آزاد در باند ۵ گیگاهرتز است که باعث کوچک شدن حجم سیگنال‌ها می‌شود؛ اما در باند ۶ گیگاهرتزی روترها می‌توانند این میزان حداکثری را در کانال مربوطه انتقال دهند و نتیجه افزایش سرعت است. البته سرعت ارتباط وای‌فای در تلفن‌های هوشمند می‌تواند در این نسخه تازه به ۱ تا ۲ گیگابیت‌برثانیه برسد. 

ابزارهای مبتنی بر نسخه 6E وای‌فای کی به بازار می‌آیند؟

اولین موج ابزارهایی که با وای‌فای ۶ گیگاهرتزی کار می‌کنند احتمالا از سه‌ماههٔ آخر سال ۲۰۲۰ راهی بازار می‌شوند. اما با آغاز سال ۲۰۲۱ و زمانی‌که اتحادیهٔ وای‌فای اقدام به عرضه گواهینامه به سازندگان کند، این بازار رونق بیشتری خواهد گرفت.

تولیدکنندگان از هم‌اکنون برای آن روز آماده هستند. در حال حاضر Broadcom اعلام کرده چیپ موبایل سازگار با 6E را تولید خواهد کرد. همچنین کوالکام نیز خبر داده که نسل بعدی محصولات خود را با این استاندارد عرضه می‌کند. اینتل هم قول ارائه چیپ‌های وای‌فای 6E را برای ژانویه ۲۰۲۱ داده است. 

لینک‌سیس و نت‌گیر -دو سازنده اصلی روتر- نیز به‌صورت ضمنی اعلام کرده‌اند که مشغول آماده‌سازی مراحل تولید ابزارهای مبتنی بر وای‌فای 6E هستند. به‌علاوه اپل هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

احتمالا تلفن‌های هوشمند پیش از سایر ابزارهای مورد نیاز مشتریان نهایی با وای‌فای 6E سازگار خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود ۳۱۶ میلیون دستگاه موبایل سازگار با این استاندارد تازه در سال ۲۰۲۱ به فروش برسد. پس از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و احتمالا تلویزیون‌ها احتمالا تا سال ۲۰۲۲ با این استاندارد سازگار خواهند شد.

از کجا بدانیم که یک دستگاه از وای‌فای 6E پشتیبانی می‌کند؟

روی جعبهٔ هر دستگاه سازگار با 6E برچسب مربوط به این استاندارد وجود خواهد داشت. در حال حاضر اغلب ابزارهای تولیدی با استاندارد Wi-Fi 6 عرضه می‌شوند و احتمالا از اواخر سال جاری ابزارهایی که برچسب Wi-Fi 6E خواهند داشت، روانهٔ بازار می‌شوند. وای‌فای 6E مخفف Wi-Fi 6 Extended است و دلیلش اضافه شدن باند ۶ گیگاهرتزی به استاندارد فعلی یعنی Wi-Fi 6 است. 

به یاد داشته باشید که استفاده از مزایای وای‌فای 6E نیازمند داشتن روترها و ابزارهایی است که همه از این استاندارد پشتیبانی کنند. با این حال همهٔ دستگاه‌هایی که با این استاندارد وارد بازار می‌شوند، با نسخه‌های پیشین نیز سازگار خواهند بود.

با نسل پنجم شبکه همراه چه کنیم؟

هیچ. عملا با این استاندارد تازه مشکلی برای ارتباطات موبایلی پیش نمی‌آید. به یاد داشته باشید که FCC از لحاظ فنی یک باند جدید را به وای‌فای تخصیص داده است. اگرچه شبکه 5G هم در گذشته و در برخی از سرویس‌های خود تا حدی از باند ۶ گیگاهرتز بهره می‌برد،‌ اما این مسئله تداخل فنی و قانونی جدی برای کاربری ابزارهای نسل جدید وای‌فای ایجاد نمی‌کند. 

اینکه این تداخل اندک بتواند منجر به از رده خارج شدن وای‌فای شود بعید است، اما هنوز اظهارنظر در این زمینه کمی زود است. به گفته کارشناسان طیف‌های زیادی در باند ۶ گیگاهرتزی وجود دارد که برای هر دو استاندارد کافی باشد و تداخل جدی‌ای نیز به وجود نیاورد.

فعلا اما صنعت فناوری بر آینده وای‌فای 6E تکیه کرده و به‌نظر می‌رسد این استاندارد تازه و اضافه شدن باند ۶ گیگاهرتز، مزایای بسیاری را در آینده نزدیک با خود به ارمغان آورد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران