مقالات

لنوو برخی از لپ تاپ هایش را با لینوکس عرضه می ‌کند


خلاصه :

  لنوو در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرده است قصد دارد تعدادی از لپ‌تاپ‌های سری تینک‌پد خود را به‌صورت پیش‌فرض به‌جای سیستم‌عامل ویندوز، با سیستم‌عامل لینکوس روانه‌ی بازار کند.

لنوو بزرگ‌ترین شرکت فعال در حوزه‌ی رایانه ازلحاظ تعداد دستگاه‌های عرضه‌شده به بازار به‌شمار می‌آید و بین کاربران مختلف در سراسر دنیا بسیار محبوب است. این شرکت اخیرا تصمیم گرفته است برخی از رایانه‌های خود را به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل لینوکس دردسترس قرار دهد. لنوو با انجام این کار به شرکت‌های دیگری نظیر دل، Purism ،ZaReason و System76 ملحق می‌شود که پیش‌تر سابقه‌ی عرضه‌ی رایانه با سیستم‌عامل لینوکس را دارند.

اگر به لینوکس بسیار علاقه‌مندید و از سیستم‌عامل‌های مرسوم نظیر ویندوز و macOS استفاده نمی‌کنید، بهتر است بدانید لنوو برنامه‌هایی ویژه برای شما در سر می‌پروراند. این شرکت با انتشار اطلاعیه‌ای، اعلام کرده است می‌خواهد در همکاری با پروژه‌ی فدورا (Fedora Project) شماری از لپ‌تاپ‌های خانواده‌ی تینک‌پد (ThinkPad) را با لینوکس روانه‌ی بازار کند. به‌لطف این پروژه، حتی کسانی که سابقه‌ی کار با فدورا را ندارند، می‌توانند به‌شکلی ساده کار با آن را ازطریق لپ‌تاپ لنوو آغاز کنند.

لنوو از پروژه‌ی ویژه‌ی خود برای عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر لینوکس با نام Linux Community Series - Fedora Edition یاد می‌کند. به‌لطف این پروژه، لپ‌تاپ‌‌های تینک‌پد پی ۱ نسل ۲ (ThinkPad P1 Gen2) و تینک‌پد ایکس ۱ نسل ۸ (ThinkPad X1 Gen8) و تینک‌پد پی ۵۳ (ThinkPad P53) قرار است به‌عنوان نخستین دستگاه‌ها با سیستم‌عامل لینوکس در بازار عرضه شوند. این احتمال وجود دارد که لنوو بخواهد در آینده‌ای نزدیک شمار دستگاه‌هایی را افزایش دهد که به‌صورت پیش‌فرض با لینوکس عرضه می‌کند. این اتفاق درصورتی رخ خواهد داد که میزان تقاضا برای این لپ‌تاپ‌ها بتواند انتظارات این شرکت را برآورده کند. 

براساس اعلام رسمی لنوو، سه‌ لپ‌تاپ یادشده از سری تینک‌پد قرار است به‌صورت پیش‌فرض با Fedora 32 Workstation Linux دردسترس قرار گیرد که همین چند وقت پیش منتشر شده است. به‌علاوه گفته می‌شود Fedora 32 Workstation Linux بسیار روان روی دستگاه‌ها اجرا می‌شود؛ زیرا ظاهرا لپ‌تاپ‌های لنوو، تنها از مخزن‌های اصلی و غیرمتفرقه‌ی لینوکس بهره خواهند گرفت. این موضوع نشان می‌دهد لپ‌تاپ‌های تینک‌پد P53 و تینک‌پد P1 نسل ۲ قرار نیست ‌هنگام عرضه در بازار به‌صورت پیش‌فرض ددرایورهای انویدیا داشته باشند. البته کاربر می‌تواند به‌سادگی درایورهای موردنیاز را از منابع خاص دانلود کند.

در ابتدا فکر می‌کردیم لنوو بخواهد از اوبونتو به‌عنوان سیستم‌عامل اصلی لپ‌تاپ‌های مبتنی‌بر لینوکس خود استفاده کند؛ زیرا پیش‌تر دیده بودیم دل توانسته بود با استفاده از این سیستم‌عامل در لپ‌تاپ XPS 13 Developer Edition، در چند سال اخیر به ‌موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. لنوو در اطلاعیه‌ی جدیدش، غیرمستقیم به احتمال استفاده از اوبونتو در محصولاتش اشاره می‌کند.

مزیت اصلی استفاده از اوبونتو این است که شرکت کنانیکل (ناشر اوبونتو) نسخه‌ای ویژه از این سیستم‌عامل را با پشتیبانی طولانی‌مدت به شرکت‌هایی نظیر دل ارائه می‌کند. این نسخه‌ی خاص هر دو سال به‌روزرسانی می‌شود و تا پنج سال پس از انتشار، پشتیبانی می‌شود. داده‌های مؤسسه‌های تحلیلی نشان می‌دهد معمولا عمر هر لپ‌تاپ پنج سال است. این یعنی مدت‌ پشتیبانی کنانیکل از نسخه‌ی ویژه‌ی اوبونتو باتوجه‌به همین موضوع تعیین شده است. لنوو تاکنون دقیقا مشخص نکرده است نخستین لپ‌تاپ‌های مجهز به فدورا قرار است کِی و با چه قیمتی روانه‌ی بازار شوند. 

AMD پیش‌تر با پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ به‌وضوح نشان داده است می‌تواند پردازش قدرتمندی را ازطریق پردازنده‌‌ای موبایلی ارائه دهد. به‌همین‌دلیل، احتمال می‌دهیم لنوو بخواهد حداقل یکی از لپ‌تاپ‌های جدید سری تینک‌پد را با پردازنده‌های رایزن AMD (شاید Ryzen 4800H) معرفی کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

قیمت لپ‌تاپ و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع لپ‌تاپ‌‌های اداری و گیمینگ لنوو را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران