مقالات

وای فای ۶ گیگاهرتزی علاوه ‌بر افزایش چشمگیر سرعت، به درآمدزایی ۱۸۳ میلیارد دلاری می ‌انجامد


خلاصه :

افزایش باند اتصال وای‌فای به محدوده‌ی ۶ گیگاهرتز، پیامدهای مثبت زیادی به‌همراه دارد و حتی به درآمدزایی بیشتر در صنعت منجر می‌شود.  

اتصال وای‌فای اکنون سیگنال‌ها را در باندهای ۲/۵ و ۵ گیگاهرتز تبادل می‌کند. بررسی‌ها و اخبار جدید از FCC نشان می‌دهند این سازمان در شُرُف تصمیم‌گیری برای عرضه‌ی مجوز وای‌فای در باند ۶ گیگاهرتزی است. رویکرد جدید باعث می‌شود ۱،۲۰۰ مگاهرتز پهنای باند جدید دردسترس دستگاه‌های نسل بعد WiFi 6E قرار گیرد. فراموش نکنید باند ۵ گیگاهرتز کنونی پهنای باند محدود به ۵۰۰ مگاهرتز دارد.

باند ۶ گیگاهرتز در اتصال وای‌فای با بهره‌مندی از هفت کانال جدید ۱۶۰ مگاهرتزی و بدون تداخل با دستگاه‌های نسل قبل، شبیه به آزادراهی چندخطه برای جدیدترین دستگاه‌های وای‌فای عمل می‌کند. دستگاه‌های جدیدی که همگی از وای‌فای ۶، جدیدترین و سریع‌ترین نسخه‌ی وای‌‌فای با بیشترین بازدهی، بهره می‌برند.

رأی‌گیری FCC برای تصمیم‌گیری درباره‌ی اختصاص باند جدید به وای‌فای حدود ۱۰ روز دیگر انجام می‌شود. دراین‌میان، گزارش جدید حاصل بررسی امکانات و قابلیت‌های وای‌فای ۶ گیگاهرتزی منتشر شده است. در بخشی از گزارش ادعا می‌شود حرکت جدید درکنار تمام مزایای فنی، احتمالا به درآمدزایی بیش از ۱۸۰ میلیارد دلاری در پنج سال آتی در ایالات متحده خواهد انجامید.

گروه WifiForward شرکت‌هایی همچون گوگل، مایکروسافت،‌ کام‌کست، چارتر، برودکام، آریس و دیگر فعالان صنعت را شامل می‌شود. این گروه تحقیق و گزارش اخیر درزمینه‌ی باند ۶ گیگاهرتزی برای وای‌فای را منتشر کرد. دکتر رائول کاتز، مدیر تحقیقات استراتژی کسب‌وکار در مؤسسه‌ی دانشگاهی فناوری اطلاعات کلمبیا و مدیر Telecom Advisory Services، همکار اصلی گروه صنعتی در تحقیق اخیر بود.

 

دستاوردهای گزارش جدید درباره‌ی مزیت‌های وای‌فای ۶ گیگاهرتزی را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • افزوده‌شدن ۱۰۶ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی ایالات متحده تا سال ۲۰۲۵ به‌دلیل افزایش سرعت اتصال‌ها و اجرای سریع‌تر و بیشتر ساختارهای اینترنت اشیاء و توسعه‌ی دسترسی بازار برای کاربردهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛
  • مازاد تولید ۶۹ میلیارد دلاری به‌دلیل صرفه‌جویی در اتصال بی‌سیم تجاری و فروش تجهیزات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده؛
  • مازاد مصرف‌کننده‌ی ۸ میلیارد دلاری به‌دلیل افزایش سرعت اتصال‌ها.

مزایای یادشده نشان می‌دهد باند جدید وای‌فای تا سال ۲۰۲۵ به‌اندازه‌ی ۱۸۳/۴۴ میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده کمک می‌کند. جزئیات زیادی در گزارش گروه WifiForward ذکر شده است که در این مطلب، خلاصه‌ای از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

امکان دسترسی به سرعت‌های بیشتر

گزارش حاضر ادعا می‌کند میانگین سرعت دانلود پهن‌باند در ایالات متحده در فوریه‌ی سال جاری، ۱۳۷ مگابیت‌برثانیه بوده است که احتمالا تا سال ۲۰۲۲ به ۲۸۰ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. سرعت مذکور بیش از میانگین سرعت روترهای دوباند کنونی در باندهای ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز خواهد بود که شاید در سال‌های آتی، به اختلال‌‌هایی در شبکه منجر شود. درواقع، روترهای معمولی بازار توانایی بهره‌برداری کامل از شبکه‌های فوق‌سریع را ندارند که موجب اختلال در شبکه می‌شود.

 

بهره‌مندی از باند جدید در اتصال وای‌فای به صرفه‌جویی اقتصادی در کسب‌وکارها نیز می‌انجامد

سازمان FCC علاوه‌بر ارائه‌ی باند ۶ گیگاهرتز برای استفاده‌ی وای‌فای عمومی، پهنای باند اندک ۴۵ مگاهرتز را نیز برای باند ۵/۹ گیگاهرتز در نظر دارد. همین تغییر کوچک احتمالا باعث می‌شود کانال پرطرفدار و پرکاربرد ۱۶۰ مگاهرتز اولین‌بار در ایالات متحده دردسترس قرار بگیرد. گزارش ادعا می‌کند چنین اقدامی با افزایش ظرفیت روترها تا ۴۶۸ مگابیت‌برثانیه، به حذف اختلال‌ها و مشکل‌های شبکه منجر می‌شود. همین تغییرات درمجموع تا سال ۲۰۲۵، ۲۳ میلیارد دلار به تولید ناخالص ملی ایالات متحده کمک می‌کند. به‌علاوه، افزایش ظرفیت‌ها در همین دوره به افزایش پنج‌میلیارد‌دلاری مازاد مصرف‌کننده منجر می‌شود.

طبق گزارش منتشرشده، ارائه‌ی پهنای باند ۱،۲۰۰ مگاهرتز در باند ۶ گیگاهرتز به کمک ۸۳ میلیارد دلاری به تولید ناخالص ملی ایالات متحده منجر می‌شود. همین رویکرد ۶۸ میلیارد دلار مازاد تولیدکننده و ۳ میلیارد دلار مازاد مصرف‌کننده را به‌همراه دارد. اگر آمار مذکور را به سودآوری حاصل از قابلیت‌های جدید در باند ۵/۹ گیگاهرتز اضافه کنیم، به مجموع ۱۸۳/۴۴ میلیارد دلار پیشرفت اقتصادی ایالات متحده تا سال ۲۰۲۵ می‌رسیم.

کراتز در بخشی از گزارش با اشاره به پیامدهای اقتصادی باند جدید می‌نویسد:

وقتی باندهای ۵/۹ گیگاهترز و ۶ گیگاهرتز آزاد و به باندهای عمومی کنونی ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز اضافه شوند، طبق ترکیبی توانایی پشتیبانی از هشت کانال ۱۶۰ مگاهرتز یا سه کانال ۳۲۰ مگاهرتز را خواهد داشت. همین قابلیت‌ها باتوجه‌به افزایش استفاده از وای‌فای ۶ و افزایش ترافیک شبکه‌ی وای‌فای، کمک شایانی به ارزش اقتصادی افزوده در سال‌های آتی خواهند کرد.

درآمد حاصل از اینترنت اشیاء

طرح جدید FCC برای باند ۶ گیگاهرتز وای‌فای باند مذکور را برای اتصال‌های با توان استاندارد و اتصال‌های با توان پایین (LPI) و بسیار پایین (VLP) ارائه می‌کند. دو اتصال آخر، بهترین روش اتصالی بین دستگاهی (M2M) محسوب می‌شوند و نقشی حیاتی در تکامل فناوری اینترنت اشیاء خواهند داشت.

کراتز درباره‌ی مزیت‌های باند ۶ گیگاهرتز برای فناوری اینترنت اشیاء می‌نویسد:

فعالان صنعت در این طرح پیشنهادی تأکید می‌کنند دستگاه‌های LPI و VLP کمترین تهدید تداخل خطرناک و بیشترین مزایای اقتصادی را در پی خواهند داشت. درواقع، سهم عمده‌ای از فعالان شامل ارائه‌کننده‌های خدمات پهن‌باند و شرکت‌های فناوری اعتقاد دارند تا زمانی‌که دستگاه‌های LPI و VLP در طرح‌ها در نظر گرفته نشوند، نمی‌توان ارزش اقتصادی نهایی را از باند ۶ گیگاهرتز استخراج کرد.

در بخشی از گزارش، کراتز اهمیت ظرفیت طیف LPI را برای ارتباط‌های M2M تحلیل می‌کند. تا سال ۲۰۲۵، بازار این بخش از وضعیت کنونی ۱۱۸ میلیون دستگاه به ۲۱۴ میلیون دستگاه می‌رسد و درنتیجه، شاهد پیاده‌سازی دستگاه‌های اینترنت اشیاء در سطح گسترده‌تری خواهیم بود. نقش پیشرفت و توسعه‌ی مذکور در افزایش تولید ناخالص ملی ایالات متحده، ۴۴ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

 

گزارش گروه WifiForward درباره‌‌ی ظرفیت‌های اقتصادی فناوری اینترنت اشیاء می‌گوید:

اتصال بی‌سیم فراگیر با سرعت سریع بین نقاط اتصال داخلی متعدد در مراکز کسب‌وکاری همچون کارخانه‌های صنعتی و مجموعه‌های بزرگ اداری مازاد تولیدکننده را در صرفه‌جویی اقتصادی در حوزه‌ی شبکه و مخابرات بین سال‌‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به ۵۴/۰۴ میلیارد دلار می‌رساند.

کراتز درباره‌ی مزیت‌های بهره‌مندی VLP از باند ۶ گیگاهرتز هم نظر جالبی دارد. طبق پیش‌بینی او، این‌ نوع اتصال بیش از همه به‌ سود دستگاه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد بود. درنتیجه، شرکت‌های تولیدکننده‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزار و محتوا در آن حوزه، تا سال ۲۰۲۵ مجموع درآمد ۱۴ میلیارد دلاری را تجربه خواهند کرد. همین پیشرفت‌ها به افزایش تولید ناخالص ملی ایالات متحده به‌میزان ۲۶ میلیارد دلار منجر می‌شود.

مزایای مرتبط با 5G

گزارش WifiForward ادعا می‌کند طرح پیشنهادی به FCC به‌نفع اتصال‌ها و شبکه‌های سلولی نیز خواهد بود. دلیل گزارش را می‌توان با بررسی ساده‌ای متوجه شد. با افزایش شدید ترافیک داده، شبکه‌های وای‌فای توانایی مدیریت بخش بیشتری از ترافیک را خواهند داشت؛ درنتیجه اپراتورهای خدمات سلولی (اتصال داده) توانایی کاهش بیشتر سرمایه‌گذاری و هزینه‌های عملیاتی را به‌دست می‌آورند.

کراتز درباره‌ی فواید طرح جدید برای اتصال‌های سلولی می‌گوید:

اگر باندهای طیفی اضافه‌ی عمومی دردسترس کاربران نباشد، ارائه‌‌دهنده‌های خدمات مجبور هستند زیرساخت‌های گران‌قیمتی برای مدیریت رشد ترافیک پیاده‌سازی کنند. این تصور وجود دارد که بهینه‌سازی شبکه‌ها، به‌ویژه در پیاده‌سازی شبکه در بخش‌های حومه‌ی شهر و روستاها، مزیت مهمی دارد. همین روند باعث صرفه‌جویی ۱۳/۶ میلیارد دلاری می‌شود که می‌توان از آن برای پیاده‌سازی شبکه‌ی 5G در مناطق روستایی بهره برد.

رأ‌ی‌گیری سازمان FCC برای طرح پیشنهادی باند ۶ گیگاهرتزی ۲۳ آوریل انجام می‌شود و با حمایت دوحزبی که در طرح دیده می‌شود، احتمالا شاهد پذیرفتن آن خواهیم بود. درصورت پذیرفته‌شدن، صنعت وای‌فای آماده‌ی حرکت عظیمی در مسیر پیشرفت‌های جدید می‌شود. اتحادیه‌ی وای‌فای (Wi-Fi Alliance) هم‌اکنون مشخصات موردنیاز دستگاه‌های جدید برای ورود به باند ۶ گیگاهرتز را تبیین کرده است. تراشه‌های جدید برای دستگاه‌های اکسس‌پوینت و موبایل، هم‌اکنون قابلیت و توانایی پشتیبانی از باند جدید را دارند. درنهایت با تصویب احتمالی طرح، احتمالا تا پایان سال جاری، شاهد استفاده‌ی گسترده از باند جدید خواهیم بود.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران