مقالات

کامپیوتر سیاره‌ای؛ ابرپروژه‌ی مایکروسافت برای حفاظت از تنوع زیستی


خلاصه :

  مایکروسافت به‌زودی برنامه‌ای به‌نام کامپیوتر سیاره‌ای اجرا می‌کند که با هدف حفظ سلامت اکوسیستم کره‌ی زمین و تنوع زیستی، توسعه می‌یابد.

مایکروسافت برنامه‌ی جدیدی با هدف انجام پروژ‌های مبتنی بر تنوع زیستی رونمایی کرد. این پروژه، داده‌ها و شبکه‌ی فناوری دیجیتال را در اختیار برنامه‌های تحقیق و مطالعه‌ی تنوع زیستی قرار می‌دهد. برنامه‌‌ی جدید مایکروسافت به‌نام «کامپیوتری سیاره‌ای» یا Planetary Computer معرفی شد. ردموندی‌ها اعتقاد دارند با چنین برنامه‌هایی می‌توان کارایی بهینه‌تری از جمع‌آوری داده و فناوری‌های مرتبط با شبکه استخراج کرد.

برد اسمیث، مدیرکل مایکروسافت، برنامه‌ی جدید شرکت را معرفی کرد. او اعلام کرد که مایکروسافت از ظرفیت‌های پروژه‌ی AI for Earth استفاده می‌کند و دسترسی به دیتاست‌های متنوع محیطی را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. داده‌های زیست‌محیطی از سرتاسر جهان جمع‌آوری می‌شوند و پلتفرم پردازشی مناسب برای تحلیل آن‌ها نیز در دسترس خواهد بود.

اسمیث در جریان رونمایی برنامه‌ی جدید مایکروسافت گفت:

ما از کامپیوتر سیاره‌ای برای توسعه و پیاده‌سازی فناوری دیجیتال در حوزه‌ی محیط زیست استفاده می‌کنیم. فناوری‌ها به شرکا و مشتریان ما در حوزه‌های تصمیم‌گیر محیط زیست کمک می‌کند تا فعالیت‌های سازمانی بهینه‌تری داشته باشند.

پروژه‌ی AI for Earth در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. این برنامه، ابزارها و مهارت‌های هوش مصنوعی را در پروژه‌هایی متمرکز می‌کند که چالش‌های محیط‌ زیستی را در سرتاسر جهان حل می‌کنند. ردموندی‌ها می‌گویند AI for Earth با این هدف طراحی شد که از فناوری برای کاهش اثرهای زیست‌محیطی یا هماهنگی بیشتر با تغییرات بهره استفاده کنیم. از اهداف دیگر می‌توان به مدیریت بهینه‌‌ی تأمین آب و پروژه‌های تأمین غذا برای جمعیت روبه‌رشد زمین اشاره کرد که طبق پیش‌بینی کارشناسان به‌زودی به ۱۰ میلیارد نفر هم می‌رسد. دراین‌میان تنوع زیستی بیشترین اهمیت را در بین برنامه‌های هدف پروژه دارد.

 

اسمیث می‌گوید پروژه‌ی هوش مصنوعی مایکروسافت برای توسعه‌ی هرچه بهتر، بیش از همه نیاز به داده، دسترسی بهتر به ابزارهای یادگیری ماشین و توانایی اشتراک‌گذاری نتایج با دیگر فعالان علمی و زیست‌محیطی دارد. اسمیث در ادامه‌ی معرفی برنامه‌ی کامپیوتر سیاره‌ای می‌گوید:

جامعه‌ی ما نیاز به پلتفرم پردازشی جدیدی دارد که شاید نام کامپیوتر سیاره‌ای بهترین انتخاب برای آن باشد. پلتفرمی که توانایی ارائه‌ی دسترسی به تریلیون‌ها داده‌ی جمع‌آوری‌شده توسط انسان‌ها و ماشین‌ها را داشته باشد. داده‌هایی که از فضا، آسمان، زمین و آب جمع‌آوری می‌شوند.پلتفرم مورد نظر باید به کاربران امکان دهد تا به‌جای جست‌وجو براساس کلمه‌های کلیدی، براساس نقاط جغرافیایی در میان داده‌ها کاوش کنند. کاربران می‌توانند پاسخ انواع سؤال‌ها پیرامون انواع محیط‌های زیستی در نزدیکی خود یا وجود محیط‌های خاص زیستی در جهان را در این پلتفرم پیدا کنند.

مایکروسافت می‌گوید سرمایه‌گذاری و تخصیص منابع خود را به‌مرور در پروژه‌ی کامپیوتر سیاره‌ای افزایش می‌دهد. سرمایه‌گذاری‌های آتی متمرکز بر حوزه‌های خاص راهکارهای محیط زیستی مانند شناسایی گونه‌های جانوری و گیاهی و نقشه‌برداری پوشش زمین و بهینه‌سازی بهره‌برداری خواهند بود.

دسترسی همه‌ی محققان به داده‌های جمع‌آوری شده، هدف بزرگ پروژه‌ی مایکروسافت است

اسمیث می‌گوید مایکروسافت برای توسعه‌ی برنامه‌ی آتی خود ابتدا یک همکاری جدید مبتنی بر پروژه‌ی AI for Earth با Group on Earth Observations Biodiversity Observation Network انجام می‌دهد. همکاری مذکور، با ارزش حدودی یک میلیون دلار، از پروژه‌هایی پشتیبانی می‌کند که تلاش‌ها در جهت نظارت بر تنوع زیستی در کره‌ی زمین را تقویت می‌کنند. به‌علاوه، ابزارهای کاربردی برای مطالعه، گزارش‌گیری و مدیریت تغییرات تنوع زیستی توسعه می‌یابند که اطلاعات لازم را برای تصمیم‌گیری‌های حفاظتی در سرتاسر جهان، فراهم می‌کنند.

 

اسمیث در بخش دیگر از صحبت‌های خود برای معرفی پروژه‌ی جدید مایکروسافت گفت:

این کامپیوتر سیاره‌ای پیچیدگی‌های زیادی دارد و ما به‌تنهایی توانایی ساخت آن را نداریم. ما باید از سابقه‌ی کاری و مطالبات همکاران خود در پروژه درس بگیریم و با سازمان‌هایی وارد همکاری شویم که در مسیر پیشبرد اهداف زیست‌محیطی در جهان فعالیت می‌کنند.ما برای پیشبرد پروژه‌ی خود همکاری‌های بیشتری با Esri انجام می‌دهیم. مایکروسافت و Esri، اهداف مشترکی در جمع‌آوری و عرضه‌ی داده‌های جغرافیایی و تحلیل‌هایی همچون جمع‌آوری، نمایش و کار روی اطلاعات مرتبط با سیستم زمین دارند. ما می‌خواهیم این ابزارها در دسترس همه‌ی محققان محیط زیست و فعالان در سرتاسر جهان قرار بگیرد. به‌علاوه، انتظار داریم که هر سازمان حفاظتی در جهان، داده‌های محلی خود را به مخزن بین‌المللی داده ارائه کند.ما درحال افزایش شراکت در مسیر توسعه‌ی راهکارهای یادگیری ماشین با هدف‌گیری جغرافیایی هستیم. این راهکارها به‌عنوان پایه‌های بنیادی کامپیوتر سیاره‌ای شناخته می‌شوند.

مایکروسافت می‌گوید دیتاست‌های جغرافیایی کلیدی را در آژور هم در دسترس قرار می‌دهد و تا پایان سال، دسترسی به آن‌ها ازطریق ابزارهای Esri نیز ممکن می‌شود. ردموندی‌ها اعتقاد دارند Esri در بازار نرم‌افزارهای سیستم اطلاعات جغرافیایی، بهترین عملکرد را دارد.

اسمیث اعتقاد دارد حفظ محیط زیست با هدف سوددهی به نسل‌های کنونی و آینده، یکی از چالش‌های اصلی بشر محسوب می‌شود. او پیاده‌سازی بهینه‌ی فناوری در این مسیر را یکی از چالش‌های اولویت‌دار مایکروسافت دانست. مایکروسافت قبلا در ماه ژانویه برنامه‌ای با هدف‌گیری کنترل کربن معرفی کرده بود و امیدوار است انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰، منفی شود و همچنین آن‌ها بتوانند تا سال ۲۰۵۰، کل کربن واردشده به جوّ زمین از کسب‌وکار خود را جمع‌آوری کنند. کربنی که از زمان راه‌اندازی مایکروسافت در سال ۱۹۷۵ به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از فعالیت‌های این شرکت به زمین انتشار یافته است.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران