مقالات

سونی نخستین سنسور دوربین مجهزبه هوش مصنوعی دنیا را رونمایی کرد


خلاصه :

  سونی حسگرهایی ویژه برای دوربین‌ها معرفی کرده است که از هوش مصنوعی داخلی بهره می‌برند و برخی مزیت‌های ویژه نظیر افزایش سرعت پردازش تصاویر را به‌همراه می‌آورند.

سونی  25 اردیبهشت در بیانیه‌ای مطبوعاتی از حسگرهایی ویژه پرده‌برداری کرد. ماژول‌های جدید سونی نخستین حسگرهای تصویر دنیا به‌حساب می‌آیند که به هوش مصنوعی (AI) داخلی مجهز شده‌اند؛ درواقع سونی می‌گوید هوش مصنوعی به درون این حسگرها تزریق شده تا استفاده از برخی قابلیت‌های ویژه را در آن‌ها امکان‌پذیر کند. حسگرهای جدید سونی می‌‌توانند فرایند پردازش تصاویر ثبت‌شده و استخراج متادیتای هوشمند را با سرعت بالا انجام دهند. 

شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی تولید حسگر طی چند سال اخیر به‌دفعات تلاش کرده‌اند با افزایش شمار پیکسل‌ها کیفیت نهایی تصاویر را ارتقاء دهند. این شرکت‌ها همچنین تلاش کرده‌اند با اتکا بر نرم‌افزار، قابلیت‌های مختلفی را به حسگر اضافه کنند و تا حد امکان حجم نهایی تصاویر را کاهش دهند. بااین‌حال ماژول‌های جدید سونی نخستین حسگرهای دوربین دنیا به‌حساب می‌آیند که برای دستیابی به این اهداف از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

طبق اعلام سونی، حسگرهای جدید برخلاف حسگرهای سنتی به‌منظور تحلیل و پردازش داده‌ها به سخت‌افزار مجزا متکی نیستند و همه‌چیز در داخل خود آن‌ها انجام می‌شود. سونی می‌گوید این حسگرها در نقش ریزرایانه‌ ظاهر می‌شوند و می‌توانند به‌شکلی تقریبا فوری، سوژ‌ها را تشخیص دهند. 

سونی از حسگرهای جدید خود با نام IMX500 و IMX501 یاد می‌کند و می‌گوید این حسگرها توانایی اتصال به فضای ابری را دارند. سونی می‌گوید بهره‌مندی از هوش مصنوعی داخلی باعث می‌شود میزان تأخیر در انتقال داده‌ها کاهش پیدا کند. هوش مصنوعی نه‌تنها نگرانی‌های امنیتی‌محور را به‌حداقل می‌رساند، بلکه مصرف انرژی حسگرها را کاهش می‌دهد و باعث پایین‌آمدن هزینه‌های ارتباطی نیز می‌شود. 

حسگرهای IMX500 و IMX501 می‌توانند پردازش تصاویر و استخراج متادیتای آن‌ها را با سرعت بسیار بالا انجام دهند

IMX500 و IMX501 حسگرهایی با اندازه‌ی 1/2.3 اینچ هستند که وضوح آن‌ها تقریبا معادل ۱۲٫۳ مگاپیکسل است و از پس ضبط ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه برمی‌آیند. گفته می‌شود این دو حسگر به‌ترتیب ۱۰٬۰۰۰ و ۲۰٬۰۰۰ ین (معادل ۹۳ و ۱۸۷ دلار) قیمت دارند.

سونی از IMX500 و IMX501 به‌عنوان حسگرهای سری اینتلجنت ویژن (Intelligent Vision) یاد می‌کند؛ به این معنی که حسگرهای موردبحث به‌لطف داشتن هوش مصنوعی می‌توانند پردازش تصاویر را با سرعت و دقت بالا انجام دهند.

سونی می‌گوید حسگرهای جدیدش برای دستیابی به قابلیت‌های متنوع و به‌روز دارای نوعی طراحی خاص هستند که در آن، قطعات مختلف روی یکدیگر انباشته شده‌اند. در این زبان طراحی تراشه‌ی مربوط‌به پیکسل‌ها با تراشه‌ی منطقی (Logic Chip) ترکیب می‌شوند. تراشه‌ی منطقی دارای سیستم‌های ویژه‌ی تحلیل تصویر و پردازش مبتنی‌بر هوش مصنوعی است. ترکیب تراشه‌ی منطقی با تراشه‌ی پیکسل‌ها درنهایت حسگرهای IMX500 و IMX501 را قادر می‌سازد به قابلیت‌های مختلف مبتنی‌بر هوش مصنوعی دست پیدا کنند. پس از ثبت پرتوهای نور توسط تراشه‌ی پیکسل، روند پردازش آن‌ها به‌سرعت ازطریق هوش مصنوعی تراشه‌ی منطقی انجام می‌پذیرد.

سیستم‌های نظارت ویدئویی که رفتار انسان‌ها را رهگیری می‌کنند به‌صورت روزانه تریلیون‌‌ها بیت داده را انتقال می‌دهند. به‌لطف پردازش این داده‌ها در داخل خود حسگر و نبود نیاز به فرستادن آن‌ها به فضای ابری، مدت‌زمان پردازش کاهش می‌یابد و امنیت داده‌ها نیز بالاتر می‌رود. سونی می‌گوید حسگرهای جدیدش می‌توانند الگوریتم استاندارد تشخیص تصویر را در عرض ۳٫۱ میلی‌ثانیه روی یک فریم خاص از ویدئو اعمال کنند. گوگل برخی حسگرهای ویژه با نام موویدیس (Movidius) دارد که مانوری ویژه روی آن‌ها داده است؛ اما حسگرهای سری موویدیس برای پردازش همین داد‌ها به چند ثانیه زمان نیاز پیدا می‌کنند.

حسگرهای سری اینتلجنت ویژن سونی می‌توانند از تصویر و متادیتای آن به‌‌صورت هم‌زمان خروجی بگیرند؛ بااین‌حال اگر کاربر نیاز داشته باشد می‌تواند تنها از متادیتای تصاویر خروجی بگیرد. سونی در رابطه با IMX500 و IMX501 می‌گوید: «این حسگرها می‌توانند به‌جای اطلاعات معمولی تصاویر، متادیتای آن‌‌ها را که شامل اطلاعاتی دقیق از داده‌های تصویر است استخراج کنند. این موضوع درنهایت به کاهش حجم داده‌ها و به‌حداقل‌رساندن هرگونه نگرانی امنیتی‌محور منتهی می‌شود. به‌علاوه قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی حسگرهای جدید را قادر می‌سازند به‌شکلی متفاوت و جداگانه به مدیریت ابزارها و سیستم‌های ویژه بپردازند. سیستم‌هایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به رهگیری اشیاء به‌صورت بلادرنگ به‌لطف پردازش‌های هوش مصنوعی فوق‌ سریع اشاره کنیم».

حسگرهای جدید سونی می‌توانند سوژه‌ای را که از آن عکس گرفته‌اید تشخیص دهند

سونی همچنین در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود به جزئيات دیگری درمورد حسگرهایش می‌پردازد. ژاپنی‌ها در این رابطه می‌گویند: «می‌توان نوع خاصی از دوربین‌های مجهزبه حسگرهای جدید را برای اهداف متنوع مورداستفاده قرار داد. چنین دوربینی می‌تواند به‌خوبی با مکان‌ها، موقعیت‌ها، زمان‌ها و اهداف مختلف خودش را تطبیق دهد. برای مثال اگر این دوربین را در قسمت ورودی ساختمان قرار دهید می‌تواند شمار افرادی را که در طول روز به سازمان مراجعه می‌کنند به‌طور دقیق محاسبه کند. اگر دوربین را در بین قفسه‌ی محصولات در فروشگاه‌ها نصب کنید می‌توانید ازطریق آن به‌سادگی بفهمید که در کدام بخش از فروشگاه، با کمبود محصولات مواجه هستید. اگر دوربین را روی سقف نصب کنید می‌تواند از بازدیدکنندگان فروشگاه نقشه‌ی حرارتی تهیه کند؛ درواقع این دوربین می‌تواند مکان‌هایی از فروشگاه‌ را که افراد بیشتری در آن‌ها گردهم آمده‌اند، تشخیص دهد. دوربین موردبحث کاربردهای دیگری نیز خواهد داشت».

توضیحات بالا نشان می‌دهند حسگرهای جدید سونی بیشتر با اهداف صنعتی و برای مکان‌هایی نظیر خرده‌فروشی‌ها ساخته شده‌اند؛ اما از این حسگرها می‌توان برای تصویربرداری از اجسام ساکن ازطریق دوربین‌ها نیز بهره گرفت. دیدن نحوه‌ی عملکرد این حسگرها برای عکاسی معمولی می‌تواند بسیار جالب باشد. در نظر داشته باشید با حسگرهایی طرف هستیم که به‌لطف هوش مصنوعی می‌توانند سوژه‌ای را که از آن عکس گرفته‌اید تشخیص دهند؛ درواقع حسگرها می‌توانند بفهمند که برای مثال از یک سگ تصویربرداری کرده‌اید.

در حال حاضر مشخص نیست که سونی قصد دارد در چه زمانی حسگرهای تصویر مجهزبه هوش مصنوعی را برای دوربین‌های عکاسی محبوب خود معرفی کند و به تولید انبوه برساند. سونی می‌گوید روند عرضه‌ی حسگر IMX500 به مشتریان سازمانی خود را آغاز کرده و قصد دارد IMX501 را نیز ماه آینده در دسترس آن‌ها قرار دهد. این موضوع نشان می‌دهد در آینده‌ای نزدیک شاهد استفاده از این حسگرها توسط سازمان‌های مختلف خواهیم بود.

نظر شما
؟؟

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

بازهم جزاب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران