معرفی

معرفی نانو گلس


خلاصه :

یکی از بحث‌های هیجان‌انگیز دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر نانو و محصولات مرتبط با این حوزه بوده است.

نانو گلس چیست؟

یکی از بحث‌های هیجان‌انگیز دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر نانو و محصولات مرتبط با این حوزه بوده است. حالا محافظ صفحه نمایش نانو هم به عنوان یکی از نتایج شگفت‌انگیز نانو در بازار وجود دارد. اما گلس نانو مایع که هر روز در جاهای مختلف می‌بینیم و یا افراد زیادی به ما معرفی می‌کنند چیست؟

اولین زمزمه‌های این گلس جدید گوشی ویدیویی در یوتیوب بود که با چکش روی صفحه نمایش گوشی خود می‌زدند اما صفحه هیچ آسیبی نمی‌دید. البته ما پیشنهاد نمی‌کنیم که شما هم با چکش روی صفحه گوشی‌تان بکوبید. اما این نشان می‌دهد که مقاومت گلس نانو یا محافظ نانو در برابر ضربه بسیار زیاد است. ساده‌تر بگوییم گلس نانو مایع نمی‌شکند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت محافظ صفحه نانو چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و مزایا و معایب آن را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

گلس نانو مایع چیست؟

Nano-Liquid یا نانومایع یک نوع شیشه‌ی مایع است. که از ترکیب سیلیکون دی‌اکسید (شیشه) و حلال‌های شیشه به وجود آمده است. این ترکیب به گونه‌ای که ساخته شده است که وقتی روی یک سطح خشک قرار می‌گیرد و خشک می‌شود سخت‌تر از قبل می‌شود. اولین بار از این شیشه در فعالیت‌های فضایی استفاده شده است. مهندسین برای سخت کردن سطوح از این نوع شیشه استفاده می‌کردند. 

گلس نانو مدل جامد هم وجود دارد که با این نام شناخته می‌شود. این گلس مشابه گلس شیشه‌ای است. اما از الیاف نانوپلیمری جامد ساخته شده است و با گلس نانو مایع متفاوت است. این دو مدل را با یکدیگر اشتباه نگیرید. 

نانو مایع بسیار سبک است. اگر بخواهیم روی گوشی‌مان یک محافظ صفحه نصب کنیم قطعا سبک وزن بودن آن بسیار مهم است.

  • این گلس به راحتی روی گوشی نصب می‌شود. شاید از خودتان بپرسید چطور یک چیز مایع را روی صفحه گوشی نصب می‌کنید. به سادگی مثل ریختن یک قطره آب روی گلس گوشی و یا صفحه نمایش گوشی ریخته می‌شود و سختی صفحه را بالا می‌برد.
  • از نظر لمس مشکلی برای صفحه ایجاد نمی‌شود. به خوبی با تماس و لمس واکنش نشان می‌دهد.
  • محافظ صفحه نانو از نوع پلیمری است. یعنی مولکول‌های آن به صورت زنجیره به هم وصلند و همین قابلیت پلیمری باعث شده است تا این گلس حین ضربه بسیار سنگین هم تکه تکه نشود و نشکند.
  • از نظر وضوح و شفافیت هیچ مشکلی ایجاد نمی‌ند. چون ضخامت کمی هم دارد هیچ تاثیری روی وضوح و شفافیت تصویر ایجاد نمی‌کنند.
  • هیچگونه حباب و خلأیی زیر گلس ایجاد نمی‌شود. تنها کافیست محلول نانو را روی سطح بریزید و آن را صاف کنید.
  • گلس نانو مایع از صفحه گوشی جدا نمی‌شود. 

برخی گلس‌های نانو قابلیت آنتی‌باکتریال هم دارند و باکتری‌ها روی سطح گلس زنده نمی‌مانند.

چرا گلس نانو انقدر محکم است؟

آیا گلس نانو خوب است

در فیزیک دوران دبیرستان فهمیدیم که شیشه در مقیاس مولکولی جامد نیست. یعنی می‌تواند حرکت کند. البته با چشم انسان دیده نمی‌شود و باید مسلح باشید. در ابعاد میکروسکوپی می‌توانید حرکت مولکول‌ها را ببینید. از طرفی شیشه همیشه صاف نیست. اگر با یک میکروسکوپ سطح شیشه را ببینید پستی و بلندی‌های زیادی به چشم شما خواهند خورد. به همین دلیل شیشه معمولی زود می‌شکند. همه‌ی ما بارها شیشه‌ی خانه‌ی همسایه‌ها را با توپ شکسته‌ایم. اما گلس نانو مایع بسیار محکم‌تر است و مقاومت گلس نانو در برابر ضربه اصلا قابل مقایسه با شیشه معمولی نیست.

گلس نانو مایع در وهله‌ی اول باعث می‌شود که سطح روی شیشه کامل صاف شود. در نتیجه ضربه نمی‌تواند به پستی و بلندی‌های روی سطح شیشه آسیب بزند. شیشه نانو بسیار صاف‌تر از شیشه معمولی است. از طرفی این پوشش یک مولکول دراز ایجاد می‌کند که اصطلاحا به آن پلیمر می‌گویند. شکستن پیوند پلیمرها سخت است. مخصوصا نانو مایع که حرکت مولکولی شیشه را هم بالاتر می‌برد. فرض کنید شما روی سطح یک شیشه مقدار زیادی عسل ریخته باشید. اگر ضربه کوچکی به روی عسل بزنید مقاومت بالای عسل اجازه نمی‌دهد فشار ضربه به شیشه برسد. مقاومت گلس نانو هم به همین دلیل زیاد است.

جالب است بدانید شرکت‌های بیمه که گوشی‌ها را بیمه می‌کردند به عنوان یک هدیه برای صاحبان گوشی‌ها گلس نانو مایع ارسال کرده‌ بودند تا مجبور نشوند در صورت آسیب به صفحه نمایش هزینه زیادی را به بیمه‌شونده بدهند.

آیا گلس نانو خوب است؟ پیشنهاد می‌شود؟

مزایا و معایب گلس نانو

ما انواع مختلف گلس داریم. از گلس شیشه حرارت دیده گرفته تا گلس سرامیکی (گلس سرامیکی چیست؟) گلس ضدضربه داریم و گلس‌هایی که حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنند. (گلس پرایوسی چیست؟) هر کدام از این گلس‌ها ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.

چند نکته مهم در اینجا وجود دارند. اینکه بگوییم آیا گلس نانو مایع خوب است یا نه بستگی به نیاز شما دارد.

  • اگر به دنبال امنیت بالای صفحه نمایش‌تان هستید این گلس می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • گلس نانو از صفحه نمایش گوشی جدا نمی‌شود. برخی‌ها این قابلیت را یک عیب می‌دانند. اما مقاومت بالایی دارد و هیچ تاثیری روی وضوح و کیفیت گوشی دارد. اگر می‌خواهید مقاومت آن را بالا ببرید می‌توانید یک دیگر و یا چند بار دیگر دوباره روی همان پوشش قبلی از نانو مایع استفاده کنید. 
  • قیمت این گلس نسبت به گلس‌های ایمن دیگر کمتر است. مثلا بهترین گلس گوشی سامسونگ که مدل CP+ MAX است قیمت بیشتری نسبت به این مدل گلس دارد.
  • چون گلس نانو حین ضربه تکه تکه نمی‌شود روی ضدضربه بودن آن تاثیر منفی گذاشته است. اگر گوشی از دست‌تان بیفتد احتمال دارد خود گلس نشکند اما صفحه نمایش که زیر گلس قرار دارد آسیب ببیند. پس امنیت بالای آن همیشه مثل ویدیوهای تبلیغاتی نیست و باید در این زمینه منطقی به قضیه نگاه کنیم. در حقیقت این یکی از معایب گلس نانو مایع است.
  • در برابر فشار مقاومت خوبی دارد.
  • مثل تمام گلس‌های باکیفیت تمام قسمت‌های صفحه نمایش را پوشش می‌دهد و هیچ خط و خراشی روی صفحه نمی‌افتد.

به طور کلی این نیاز شماست که تعیین می‌کند یگ گلس از نظر کیفیت مناسب است یا نه. راهنمای خرید گلس گوشی موبایل را بخوانید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید.

آیا گلس نانو قابل تعویض است؟

گلس نانو (جامد) که از الیاف جامد پلیمری در ابعاد نانو ساخته شده است دارای چسب خودکار است و می‌توانید هر موقع که دوست دارید آن را جدا کنید و یک گلس دیگر جایگزین کنید. اما گلس نانو مایع یا NanoLiquid مثل سایر گلس‌ها قابلیت جدا کردن و شستشو و نصب مجدد را ندارد. مثلا برخی گلس‌ها را می‌توان جدا کرد و شست و دوباره استفاده کرد. اما گلس نانو مایع چنین قابلیتی ندارد. گلس نانو مایع جذب صفحه نمایش می‌شود. امکان جدا کردن آن وجود ندارد. چون ضخامت کمی دارد. کامل روی صفحه نمایش پخش می‌شود و بخشی از صفحه‌ی گوشی حساب می‌شود.

گلس نانو بهتر است یا گلس شیشه‌ای؟

گلس نانو مایع چیست؟

وبسایت iGeeksBlog این دو مدل را با هم مقایسه کرده است و به ما می‌گوید که گلس بهتر است یا نانو.

در این جدول می‌توانید خلاصه‌ای از نکات مثبت و منفی این دو مدل گلس را بخوانید.

گلس نانو مایع

گلس شیشه حرارت دیده

مزایا

معایب

مزایا

معایب

نمی‌شکند.

تاثیر حفاظتی کم در برابر ضربه

قدرت امنیتی بالا در برابر ضربه

در اثر ضربه می‌شکند.

شفافیت بالا

خود گلس ضدخش نیست.

نسبتا امن‌تر

سطح آن صاف نیست و بعد از مدتی گیردار می‌شود.

واکنش سریع به تاچ

در برابر نور خورشید تغییر رنگ می‌دهد.

شیشه حرارت‌دیده 4 الی 6 مرتبه سخت‌تر از شیشه معمولی است.

 

بسیار سبک و صاف و نرم

 

حساس به تاچ

 

ضدحباب و نصب آسان

 

شفافیت بسیار بالا

 

جمع بندی

گلس نانو مایع یکی دیگر از چند مدل جالب گلس است که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. نظر نهایی برای انتخاب و خرید گلس نانو مایع همچنان به شما بستگی دارد. اگر فکر می‌کنید با تمام مزایا و معایب گلس نانو مایع مشکلی ندارید این گلس دقیقا چیزی است که نیاز دارید. پس قبل از خرید تمام ویژگی‌های گلس را خوب مطالعه کنید. دقیق بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران