آموزش

سلام

چرا بایددرس بخوانیم

خداحافظ


خلاصه :

من این جا یک مطلب در مورد در گذاشتم لطفا ان را ببینید

قبل از این که اصل مطلب را شروع کنیم باید یک چیزی به شما بگویم تا فکر نکنید نمی دانم چه چیزهایی توی مغزتان می گذرد. من هم مثل شما می دانم که کلی پزشک و وکیل و مهندس و کتابدار و روانشناس و فارغ التحصیل کلی رشته های دیگر آس و پاس هستند و بیکار و بی پول هستند. همچنین می دانم که ممکن است پسرخاله شما با مدرک پنجم ابتدایی توی بازار زندگی خوبی برای خودش و خانواده‌ اش ساخته باشد و بنز سوار باشد و در عین حال پسر عمه تان با دکترای فیزیک نظری توی اسنپ کار می کند! همه این ها را می دانم. فلانی که کشاورزی خوانده دارد ساختمان می سازد و بهمانی که پزشکی خوانده توی پمپ بنزین کار می کند. فلان فوتبالیست را هم مثل شما می شناسم که همه درس ها را تجدید شده است. آن بازیگر را هم، آن یکی خواننده و آن شاخ اینستاگرامی را هم می شناسم. این ها را گفتم که وقتی به وسط های این مطلب رسیدید نگویید که نویسنده یک عمر سرش توی کتاب بوده و نمی داند در جامعه چه خبر است. درست به اندازه شما همه این ها را می دانم.

خیلی حرف ها را شنیده اید و لابد می دانید علم بهتر از ثروت است و کلی حرف های قلمبه سلمبه دیگر. اما اصلا یعنی چه که درس خواندن ما را برای زندگی بهتر مهیا می کند؟ چه کسی گفته است که کلید موفقیت روی قله های درس و مدرسه و کنکور است؟ این همه آدم موفق ترک تحصیل کرده داریم و از آن بیشتر آدم های درس خوانده ای که موفق نشده اند.

اما بیایید یک بار هم به حرف های من درباره درس خواندن و لزومش گوش کنید و اگر در انتها حرف هایم را قبول کردید به راهکارهایی که برای شروع به شما پیشنهاد می کنم توجه کنید. یادتان باشد هیچ حرفی، هیچ مطلبی و هیچ کسی آن قدر درست نیست که چشم بسته قبولش کنید، پس لااقل می توانید کمی به این حرف ها فکر کنید و ببینید اگر درست حسابی است به آن عمل کنید. پیشنهاد می کنم قبل از خواندن این مقاله، مقاله انگیزه برای درس خواندن را مطالعه کنید.


اگه دوست داری سال بعد اسم تو جزء این رتبه های برتر کنکور باشه، عدد ۶ رو به ۳۰۰۰۹۰۹۰۳۰ بفرست!!

چرا درس نمی خوانیم؟

همه انسان ها به خاطر روحیه کمال گرایی خود به موفقیت علاقه دارند. شما کسی را پیدا نمی کنید که بگوید من واقعا نمی خواهم در هیچ عرصه ای موفق بشوم. همچنین شما شخص موفقی را نمی شناسید که بگوید من تنبلی کردم و موفق شدم یا بگوید ما باید آن قدر تنبل باشیم تا موفق شویم یعنی هر چه تنبل تر موفق تر.

امیدوارم به شما برنخورد ولی درس نخواندن دقیقا خود تنبلی است. اسمش را ممکن است چیزهای دیگر هم بگذارید ولی اصل کار همان تنبلی است. درس نخوان ترین و ضد مدرسه ترین افراد هم بدشان نمی آید که معلومات کتاب های درسی را فوت آب باشند. به همین خاطر است که حاضرم شرط ببندم اگر از ده میلیون دانش آموز بپرسیم که آیا حاضرند اطلاعات و معلومات و درس های کتاب درسی شان به صورت وایرلس به مغزشان منتقل شود، تمامی آن ها خواهند گفت که بله با کمال میل. و حتی یک نفر را نمی یابید که نظری به جز این داشته باشد.

پس وقتی همه شما دوست دارید درس ها را بدانید اما سمتش نمی روید، نتیجه یک چیز است: تنبلی. صبر کنید. قضاوتتان نکردم! نمی گویم شما آدم تنبلی هستید یا یک گوشه همیشه لم داده اید و می خورید و می خوابید. هرگز چنین چیزی نگفتم. تنها گفتم که شما در این مورد به خصوص تنبلی می کنید. برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله چرا اهمال کاری می کنیم؟ را مطالعه کنید.

تعیین هدف از درس خواندن

تنبلی چیزی نیست جز به کار نبستن همه توانایی های موجود در راه رسیدن به یک هدف. خب اینجا ممکن است بگویید ما هدف مان درس خواندن و موفقیت های تحصیلی نیست. اگر احیانا چنین چیزی بگویید پس هدف شما چیست؟ هدف شما رسیدن به چه جایگاهی است؟ می خواهید در چه زمینه ای موفق باشید؟ سنین جوانی و نوجوانی وقت آرزوهای بزرگ است. حتما شما هم دلتان می خواهد یک مدیر تجاری موفق باشید، یک وکیل کاردان، یک نویسنده حرفه‌ای، یک ورزشکار درجه یک یا خواننده ای مشهور شوید. شما از معمولی بودن و متوسط شدن بیزارید.

انسان ذاتا مایل به قدرتمند بودن، محبوب بودن و بهترین بودن است. حالا شما هر کدام از موفقیت‌هایی که مد نظر دارید را به عنوان هدف در نظر بگیرید. با یک فرض عقلانی درس خواندن شما در تضاد با چه هدفی است؟ این که روزانه ساعاتی از وقت خود را به مطالعه و مرور درس های مدرسه اختصاص دهید شما را از کدام هدف دور می کند؟ بگذارید به جرات بگویم از هیچ کدام. شما به طور معمول هشت ساعت شبانه رور را به خواب و استراحت می گذرانید و هشت ساعت هم به مدرسه می روید. هشت ساعت دیگر وقت دارید. اگر بگویم شما با نصف این باقیمانده زمانتان می توانید تحولی بزرگ در وضعیت درسی تان ایجاد کنید، متعجب می شوید؟ تعجب نکنید چون رتبه های برتر کنکور به جز چند ماه، در تمام عمر تحصیل شان کم تر از این مدت یعنی چهار ساعت درس خوانده اند.

 

مفاهیم رفاه و زندگی موفق تهیه شده توسط روانشناسان بارسا را بخوانید

کمک های جانبی درس خواندن به موفقیت

اگر می خواهید یک خواننده خوب شوید یا یک ورزشکار سطح اول، هر چند شاید به نظرتان بیاید که درس خواندن کمکی برای رسیدن به آن هدف نمی کند، اما بگذارید رو راست به شما بگویم که با یک نگاه حداقلی به درس خواندن می توان متوجه ‌شد که لااقل درس خواندن مزاحم اهداف بزرگ شما هم نیست. علاوه بر این، درس خواندن به نوعی ورزش ذهن است. وقتی شما درس می خوانید سلول های مغزی تان به جنبش در می‌آیند و توانایی حل مسئله را بهبود می بخشند. این ورزش ذهن و فکر در نتیجه شما را برای روبه رو شدن با مسائل آینده تان نیز تقویت می کند.

حالا می خواهم یک بعد دیگر را برای شما روشن سازم. می دانید که اگر تصمیمی بگیرید و بتوانید با یک همت جدی و یک برنامه ریزی خوب به جزییات آن تصمیم بپردازید چه اتفاقی در ذهن شما می افتد؟ ذهن شما، شما را دیگر مثل گذشته یک شخص ناتوان از انجام کارهای مفید نمی بیند. خودباوری تان افزایش پیدا می کند و تدریجا می بینید که برای برداشتن گام های بسیار بزرگ خیلی آماده تر از قبل هستید. چه بستری برای تقویت این زاویه می شناسید راحت تر و در دسترس تر از درس خواندن؟

شما مجبور هستید به مدرسه بروید، برای عملکرد درسی تان مجبورید به معلم ها و خانواده و مسئولین مدرسه جواب پس بدهید. این ها چیزهایی است که شما در انتخاب آن ها نقشی نداشتید و جامعه و خانواده آن را به شما تحمیل کرده است. پس از این فرصت برای تقویت خودباوری ذهنی و رسیدن به جمله “من می توانم” استفاده کنید.

راه های بازگشت جدی به درس خواندن

یک چیزی را تا یادم نرفته به شما بگویم. شما اگر حرف های بالا را جدی نگرفتید می توانید دست کم به درس خواندن به عنوان یک پلن B نگاه کنید. می توانید درس بخوانید تا اگر برنامه ها و رویاهای دیگرتان به هر دلیلی عملیاتی نشد، این گزینه را همچنان محفوظ داشته باشید. حالا اگر متوجه شدید درس خواندن آن چنان که فکر می کردید هم بیهوده نیست و با من هم نظر هستید ادامه این مطلب را بخوانید. برای شما که می خواهید این بار به صورت جدی درس بخوانید یک راه سریع سراغ دارم. راهی که سریعا شما را به همکلاسی های درس خوانتان می رساند. فکر نکنید من معجزه بلدم یا دستگاهی چیزی اختراع کرده ام که در دقایقی کوتاه شما را عوض می کند. نه! ولی راه های زیر خیلی زود می تواند برای شما موثر باشد.

قبل از مطالعه این بخش حتما بخوانید: تغییر عادت های بد

به مدرسه بروید

 می دانم که می روید؛ اما منظورم این است که تمام وجودتان را به مدرسه ببرید. چشم ها، گوش ها، دست ها و مغزتان را به مدرسه ببرید. هر کدام از این ها را توی خانه، پیش موبایل، توی زمین فوتبال، پیش ترانه مورد علاقه تان یا هر جای دیگر که جا بگذارید، یعنی به مدرسه نرفته اید. قول می دهم در باقی‌ مانده عمرتان حتما زمانی برای چرخ زدن توی شبکه های اجتماعی، بازی های کامپیوتری و موبایل و سایر تفریحاتتان پیدا می کنید. ولی وقتی سر کلاس نشسته اید سعی کنید تمام تمرکزتان را به درس معلم بسپارید.

خودتان را ببخشید

شما یک زمانی درس نمی خواندید و سر کلاس به هر چیزی فکر می کردید به جز درس! خب فدای سرتان! گذشته ها گذشته. همین امروز اولین روز از باقیمانده عمر شماست. به این فکر نکنید که شما مباحث قبلی را بلد نیستید یا خیلی از دروس مهم عقب افتاده اید. یک اشتباه را مدام تکرار نکنید. سعی کنید خیلی فشرده و مختصر، خلاصه چیزهایی که پیش نیاز دروس فعلی است را از دوستان تان یا معلم بپرسید. اصلا هم احساس شرمساری نکنید. شرمسار و سرافکنده بودید اگر تصمیم نگرفته بودید درس بخوانید و حال که تصمیم گرفته اید درس بخوانید به قدرت خودتان باور داشته باشید.

از دوست ناباب بپرهیزید

همیشه دوست ناباب کسی نیست که به شما مواد مخدر تعارف می کند. کسی که در زمان نامناسب، توقعی از شما دارد که شما را از برنامه اصلی زندگیتان که درس خواندن است دور می کند هم یک دوست ناباب است. اصلا اهمیت ندهید که این دوستتان درباره شما چه قضاوتی می کند یا به بقیه چه می‌گوید. نقش اول زندگی شما، خودتان هستید نه دوستتان.

منفی بافی ممنوع

نتیجه گرفتن در هر چیزی نیازمند گذشت زمان است. هیچ کس با یکی دو ساعت فوتبال بازی کردن در کوچه شان به تیم ملی دعوت نمی شود. شما هم با یک روز و یک هفته و حتی یک ماه درس خواندن قرار نیست شاگرد اول شوید. مهم این است که شما شروع کردید و حتما یک روز موفق می شوید. نه فورا ولی حتما.

عادات بد را دور بریزید

هر چیزی که باعث می شود شما از مسیر درس خواندن خارج شوید را کنار بگذارید. تماشای فوتبال، چرخیدن در اینستاگرام، دیدن سریال مورد علاقه تان، همگی عالی هستند تا جایی که شما را از مسیر اصلی که درس خواندن است دور نکند. فوتبال های آخر شبی یا هر شب زنده داری دیگر، تمرکز شما را به دلیل کمبود خواب کافی برای حضور فعال در مدرسه خسته می کند. لطفا کنارشان بگذارید!

بدنتان را سالم نگه دارید

عقل سالم در بدن سالم است. روزانه چند دقیقه نرمش، خواب کافی و پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم نمونه ای از کارهایی است که می توانید بکنید تا بدنتان سالم بماند و در نتیجه بازده کار های ذهنی تان افزایش یابد.

خودتان را ارزیابی کنید

بعد از هر مطلبی که مطالعه کردید یک بار مرور کنید تا ببینید آیا توانسته اید آن مقدار که باید یاد بگیرید را مسلط شوید. اگر توانسته اید که خیلی خوب! اگر هم نتوانسته اید دوباره تکرار کنید. راستی قرار شد از اظهار این که مطلبی را متوجه نشده اید خجالت زده نشوید. پس از معلمتان بخواهید در فرصتی آن مطلب را برای شما مرور کند.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
خیلی طولانی بود من ک نخوندم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران