محتوای درسی

مدیریت زمان

مدیریت زمان

مدیریت زمان


خلاصه :

مدیریت زمان مهارتی است که هر عقل سالمی متوجه این می‌شود که با آن می‌تواند از عمر خود و زمانی که در این دنیا دارد بهترین استفاده را بکند. زمانی که می‌گویند همانند طلاست. 

مدیریت زمان چیست؟

این مهارت یکی از دغدغه های مهم افراد است که به دنبال آن هستند تا نتاج مطلوبی که دارند را کسب کنند. همه ما وقتی واژه مدیریت کردن زمان را می‌شنویم، می‌دانیم صحبت از استفاده بهتر از زمان به میان می‌آید. در واقع یا به دنبال این هستیم که چطور از زمانی که در اختیار داریم بیشترین استفاده را بکنیم و کمتر عمرمان را تلف کنیم. یا اینکه چطور به همه ی کارهای خودمان در زمان مشخصی که میخواهیم برسیم. در حقیقت افراد به علت اینکه می‌خواهند کارهای خود را طبق برنامه پیش ببرند و نمی‌توانند به فکر پیدا کردن این مهارت می‌افتند و اولین فکری که به ذهن آنها می آید این است که با یادگیری این مهارت می‌توانند به همه کارها برسند و موفق شوند!

اگر از من بپرسید مدیریت زمان چیست؟ من به سرعت به شما می گویم: مدیریت کردن زمان (Time-Management) یعنی هوشمندانه کار کنید تا بهره‌ وری خود را چند برابر افزایش دهید.

مدیریت زمان به معنای ساده به معنی فرآیند نظم‌ دهی و برنامه‌ریزی برای تقسیم زمان خود بین فعالیت‌های خاص است. اگر این مهارت را به خوبی یاد بگیرید، قادر هستید که از زمان خود هوشمندانه‌ترین استفاده را داشته باشید. حتی زمانی که در موقعیت‌هایی که وقت کم دارید و فشار زیادی بر روی شانه‌های شماست، با داشتن این مهارت، می‌توانید سربلند از آن‌ها بیرون بیایید.

مدیریت زمان و برنامه ریزی

وقتی که تعداد کارهای زیادی را برای انجام در یک روز داشته باشید، احساس رضایت در شما کاهش پیدا می‌کند. کاهش رضایت از کارایی هم، موجب کم شدن انگیزه و افزایش نگرانی از کار خود می شود. به طور خلاصه اگر می‌خواهید از تعریف این مهارت در جهت کسب موفقیت های بزرگ زندگی سود ببرید، کافی است، نحوۀ استفاده از زمان خود را بهبود بخشید که این یعنیافزایش مهارت کنترل زمان در خود!

به نظر می‌ رسد که زمان کافی در طول روز وجود ندارد. اما، از آنجا که همۀ ما 24 ساعت زمان داریم، چرا برخی از افراد بهتر از دیگران به کارهایشان می‌ رسند؟

جواب شما در کنترل کردن زمان نهفته است. افراد موفق به بهترین نحو زمان خودشان را مدیریت می‌ نمایند یعنی این مهارت را به خوبی فرا گرفته اند. شما نیز با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان که در این بخش آمده است، می توانید توانایی خود را برای عملکرد بهینه افزایش دهید حتی هنگامی که زمان بسیار کمی دارید و فشار زیادی روی شماست. البته برنامه ریزی درست در این بخش، نقش به سزایی را دارد می‌تواند کلی تغییر در شما دوستان ایجاد کند. اگر علاقمند هستید که با همه کارهایتان را سر وقت به پایان برسانید و در انجام آن‌ها زیاد سختی نکشید، توصیه می‌کنم مقاله چگونه برنامه ریزی کنیم را بخوانید تا اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید.

برای کنترل کردن زمان، لازم است که تمرکز از فعالیت‌ها به روی نتایج معطوف شود؛ پر مشغله بودن به معنی مؤثر بودن نیست. (جالب است که اغلب عکس این مطلب به حقیقت نزدیک‌تر است). اینکه روز خود را در دریایی از فعالیت‌ها بگذرانید معمولاً دستاورد کمی دارید، زیرا تمرکز خود را بر روی کارهای متعددی تقسیم می‌کنید. مدیریت زمان خوب باعث می‌شود که این اتفاقات برای شما رخ ندهد

۳ سال پیش
در قسمت تکالیف قرار دهید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران