معرفی
پژو
پژو۲۰۶
توضیح کوچکی در مورد پژو ۲۰۶
خلاصه :
سر گذشت ۲۰۶ و توضیح کوچکی در مورد آن.اطلاعات اجمالی | |
---|---|
تولیدکننده | پژو سیتروئن |
نامهای دیگر | پژو ۲۰۶+ پژو ۲۰۷آی (ایران) پژو ۲۰۷ کامپکت (آمریکای لاتین) نازا ۲۰۶ (مالزی) سیتروئن سی۲ (چین) |
تاریخ تولید | ۱۹۹۸–۲۰۱۰ (جهانی) ۲۰۰۹–۲۰۱۲ (۲۰۶+) ۱۳۸۰ تاکنون (ایران) |
مکان تولید | مولوز، فرانسه پوآسی، فرانسه ریتون آن دونسمور، بریتانیا تهران، ایران (ایران خودرو) پورتو رئال، برزیل بوئنوس آیرس، آرژانتین ووهان، چین (دانگ فنگ) جاکارتا، اندونزی (گایا موتور) کوالالامپور، مالزی (نازا) لوس آندس، شیلی بارا ده کارراسکو، اروگوئه |
بدنه و شاسی | |
کلاس | سوپرمینی |
نوع بدنه | ۳ و ۵ در هاچبک ۲ در کروک ۴ در سدان ۵ در استیشن |
پلتفرم | ترکیبی ۱۰۶/ساکسو و پلت فرم پیاف۱ |
خودروهای مرتبط | سیتروئن سی۲ سیتروئن سی۳ پژو ۱۰۰۷ رانا |
طرح | خودروهای موتور جلو-محور جلو |
مشخصات فنی | |
موتور | موتورهای بنزینی: ۱٫۰ لیتری D4D ۱٫۱ لیتری TU1JP ۱٫۴ لیتری TU3JP ۱٫۴ لیتری ET3J4 ۱٫۴ لیتری TU3A (از سال ۲۰۰۷ و در ایران) ۱٫۶ لیتری TU5JP ۱٫۶ لیتری TU5JP4 ۲٫۰ لیتری EW10J4 ۲٫۰ لیتری EW10J4S موتورهای دیزل: ۱٫۴ لیتری DV4 HDi I4 ۱٫۶ لیتری DV6 HDi I4 ۱٫۹ لیتری DW8 I4 ۲٫۰ لیتری DW10 I4 |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
جعبه دنده | MA5N (دستی ۵ دنده) BE4 (دستی ۵ دنده) BE3 (دستی ۵ دنده) AL4 (اتوماتیک با تیپ ترونیک) Autoadaptive AL4 (اتوماتیک بدون تیپ ترونیک) |
ابعاد | |
فاصله بین دو محور | ۲٬۴۴۲ میلیمتر |
طول | ۳٬۸۳۵ میلیمتر (مدل هاچ بک) ۴٬۰۰۰ میلیمتر (مدل کروک) ۴٬۱۸۸ میلیمتر (مدل سدان) ۴٬۰۲۸ میلیمتر (مدل استیشن) |
عرض | ۱٬۶۵۲ میلیمتر (مدلهای هاچ بک، کروک و استیشن) ۱٬۶۵۵ میلیمتر (مدل سدان) |
ارتفاع | ۱٬۴۲۸ میلیمتر (مدل هاچ بک) ۱٬۳۷۳ میلیمتر (مدل کروک) ۱٬۴۵۶ میلیمتر (مدل سدان) ۱٬۴۶۰ میلیمتر (مدل استیشن) |
گاهشناسی | |
مدل پیشین | پژو ۲۰۵ |
مدل بعدی | پژو ۲۰۷ پژو ۲۰۸ |
پژو ۲۰۶ (به انگلیسی: Peugeot 206) یک خودروی سواری تولید شرکت پژو است که به جهت هندلینگ مناسب، جذابیت ظاهری، شتاب بالا و مصرف سوخت پایین طرفداران زیادی دارد و در ایران با ۶ تیپ تولید و عرضه شده. در سال ۲۰۱۰ در بسیاری از کشورهای اروپایی تولید آن متوقف شد، اما فروش آن با تغییر در چهره، با نام +۲۰۶ در اروپا از سال ۲۰۰۹ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۲ ادامه یافت.
محتویات
- ۱زمینه تجاری
- ۲مدلها
- ۲.۱دبلیو آرسی (رالی)
- ۲.۲آرسی (جیتیآی ۱۸۰)
- ۲.۳کروک (سیسی)
- ۲.۴پژو آریان یا پژو ۲۰۶ اسدی (صندوقدار)
- ۲.۵پژو ۲۰۶+
- ۲.۶سیتروئن سی۲
- ۳ایمنی
- ۴موتورها
- ۵۲۰۶ در بازار ایران
- ۵.۱توقف تولید
- ۵.۲تولید ۲۰۶ و ۲۰۷آی ایرانیزه
- ۶نکات متفرقه راجعبه پژو ۲۰۶
- ۷منابع
زمینه تجاری
بیش از ۸۵ درصد تولید پژو ۲۰۶ در فرانسه به صادرات اختصاص مییافت و ۱۴۵ بازار صادراتی در اختیار داشت، بیشترین فروش این محصول در کشورهای فرانسه (۱٫۱میلیون)، انگلستان (۵۴۰ هزار)، اسپانیا (۴۰۰ هزار)، ایتالیا (۴۶۵ هزار) و آلمان (۳۳۱ هزار) بود و همچنین با داشتن ۴ کارخانه (بجز ۲ کارخانه در فرانسه) تولید و مونتاژ ۲۰۶ در کشورهای انگلستان، ایران، برزیل و آرژانتین از مرز ۳۱۰۰ دستگاه در روز گذشت.
مدلها
- هاچ بک سه در
- هاچ بک پنج در
- استیشن (اسدبلیو)
- کوپه روباز (سیسی)
- جیتیآی سه در
- آرسی (جیتیآی ۱۸۰) سه در
- صندوقدار (اسدی)
- سیتروئن سی۲
- +۲۰۶
دبلیو آرسی (رالی)
جسو پیکالیستو یک پژو ۲۰۶ را در رالی ۲۰۰۳ سوئد میراند
پژو ۲۰۶ دبلیو آرسی، یک نسخه از پژو ۲۰۶ میباشد که بر روی پژو ۲۰۶GT توسعه یافت و در بین سالهای سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ توسط تیم پژو اسپرت در رالی جهانی استفاده میشد. این خودرو از یک موتور ۲۰۰۰ سی سی ۳۲۵ اسب بخاری مجهز به توربوشارژر ۳۴ میلیمتری (مطابق با قوانین FIA) به همراه سیستم انتقال قدرت ۶ دنده خطی و قابلیت انتقال نیرو به چهار چرخ بهره میبرد. این خودرو در طول سه سال حضور در تیم پژو اسپرت، به مجموع ۲۵ قهرمانی در سالهای ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ دست یافت. در نهایت پژو ۳۰۷ دبلیو آر سی در سال ۲۰۰۴ جایگزین پژو ۲۰۶ دبلیو آر سی شد. پژو از مدل ۲۰۶RC به پاس پیروزیهای چشم گیر این خودرو در مسابقات رالی، در زمان بازنشستگی آن در سال ۲۰۰۳ رونمایی کرد.
آرسی (جیتیآی ۱۸۰)
پژو ۲۰۶ آرسی
پژو ۲۰۶ آرسی در استرالیا
این مدل در سال ۲۰۰۳ میلادی و به مناسبت موفقیتهای پژو با این خودرو در مسابقات رالی در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ و برای تکرار موفقیتهای پژو ۲۰۵ در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد. این خودرو در بازار انگلستان با نام GTi 180 و در سایر نقاط دنیا با نام RC به فروش میرسید. ۲۰۶RC در محدوده کلاس خود عملکرد بالایی را به ارمغان آورد. این خودرو از موتور ۲لیتری EW10J4S بهره میبرد که با استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و همچنین منیفولد ورودی و خروجی بهبود یافته، میتواند تا ۱۷۷ اسب بخار نیرو به صورت تنفس طبیعی تولید کند که این خودرو را قادر به رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۷٫۳ ثانیه میکند.
این مدل، تنها به صورت هاچ بک سه در به تولید رسید و وزنی معادل ۱٬۱۰۰ کیلوگرم داشت. از جمله امکانات این مدل میتوان به رینگ چرخ آلیاژی ۱۷ اینچی، مجموع ۶ ایربگ، صندلیهای اسپرت مسابقهای، مکانیزم تعویض دنده کوتاه، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP، سیستم کنترل کشش ASR، سیستم ترمز بسیار قوی تر، اکسل عقب با بازوهای تقویتی و نسبت دنده اصلاح شده برای دندههای ۱ و ۲ نام برد. درنهایت تولید این مدل، در سال ۲۰۰۶ و سه سال پس از آغاز تولید، خاتمه یافت.
کروک (سیسی)
پژو ۲۰۶ سیسی
این خودرو در سال ۲۰۱۹معرفی شد. سقف این خودرو از نوع تاشوی برقی و بر اساس سیستم جرج پائولین میباشد که برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ بر روی پژو ۴۰۲ نصب گردید. این مدل شامل موتورهای 1800cc TU5 و ۲۰۰۰cc EW10J4 میشود. این خودرو در سال ۲۰۱۹ با خودروی ۲۰۷CC جایگزین شد.
پژو آریان یا پژو ۲۰۶ اسدی (صندوقدار)
پژو ۲۰۶ صندوقدار ساخت ایران
پنجمین مدل پژو ۲۰۶ با همکاری پژو و ایرانخودرو و با نام پژو ۲۰۶ اسدی یا پژو آریان تولید شدهاست. این خودرو در سال ۲۰۰۶ رونمایی شد. صندوق عقب کوچک ۲۰۶ علت اصلی رفتن به سمت تولید این خودرو بود حجم صندوق این خودرو ۳۸۵ لیتر است و از طریق ایران به ترکیه، روسیه و الجزایر صادر میشد. نام اس دی (SD) برگرفته از واژه سدان (sedan) میباشد. این خودرو یکی از محصولات شرکت ایران خودرو واقع در تهران است و در تیپهای مختلفی به بازار وارد شد و با توجه به تیپ و آپشن استفاده شده در خودرو در قیمتهای مختلفی مورد خرید و فروش واقع میشد. تولید این خودرو در اکتبر ۲۰۰۸ در آمریکای جنوبی و با نام "Passion 207" آغاز گردید. همچنین در بازارهای چین و مالزی این خودرو با نام ۲۰۷ به فروش رسید.
پژو ۲۰۶+
نمای روبرو
نمای پشت
این خودرو (که در واقع فیس لیفتی بر روی شاسی و پلت فرم پژو ۲۰۶ محسوب میشود) در سال ۲۰۰۹ توسط پژوی برزیل طراحی شد و برای آن دو موتور ۱۱۰۰cc TU1JP و ۱۴۰۰cc TU3JP در اروپا در نظر گرفته شد. در اواخر همان سال ایران خودرو از آن به عنوان خودرویی جدید با پیشرانه ۱۶۰۰cc TU5JP و با نام «پژو ۲۰۷i» رونمایی نمود. نام این خودرو در اروپا +۲۰۶ و در آمریکای لاتین 207Compact میباشد. تجهیزات آن در ایران مطابق با تجهیزات پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ است.
تغییرات این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ به ۶ قسمت «سپر جلو، کاپوت، گلگیرهای جلو، چراغهای جلو، سپر عقب و در نهایت داشبورد» محدود میشود.
پژو 207 Passion
تولید این خودرو نهایتاً در اروپا در سال ۲۰۱۲ و در ایران در سال ۱۳۹۱ و در پی تشدید تحریمهای علیه ایران متوقف شد. اما در سال ۱۳۹۵ پیش فروشهای این خودرو آغاز شد و با تغییراتی مثل تغییر گرافیک چراغها، تغییر طراحی آینهها، اضافه شدن مانیتور مولتی مدیا و تغییر طرح غربیلک فرمان و… میتوان اشاره کرد و این خودرو تولیدش پس از وقفه ای چندساله ادامه یافت. ایران خودرو همچنین در سال ۹۶ اقدام به تولید نسخه صندوقدار این خودرو گرفت. این نسخه طبق ادعای این شرکت با سرمایهگذاری ۵۵ میلیاردی تولید گشتهاست. البته که این خودرو قبلاً هم در بازار برزیل تحت نام 207 Passion عرضه شدهاست. لازم است ذکر شود که پلت فرم این خودرو همان ۲۰۶ اسدی است و از نظر امکانات هم تمامی امکانات موجود در ۲۰۷ به همراه بالچه عقب و فرمان برقی را دارد که نسبت به تیپ فول آپشن ۲۰۶ اسدی (V8) امکانات بیشتری دارد.
سیتروئن سی۲
نمای روبرو
نمای پشت
در سال ۲۰۰۶ گروه پیاسای تصمیم گرفت که با اجرای تغییراتی بر روی شکل و شمایل خودروی پژو ۲۰۶ نسخه ای از سیتروئن سی۲ را به صورت اختصاصی برای بازار چین عرضه کند. این ابتکار برای گروه پیاسای تازه نبود چرا که پیش از این هم همین گروه با اجرای تغییراتی در شکل ظاهری خودروی پژو ۱۰۴ اقدام به عرضه خودروی سیتروئن الانای نمود. مشخصات فنی و موتوری این خودرو با توجه به این که در کارخانه سیتروئن چین مونتاژ میشود هیچگونه شباهتی به نسخههای اروپایی سیتروئن سی۲ ندارد.
ایمنی
پژو ۲۰۶ در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ ستاره از ۵ ستاره ایمنی سرنشینان و کودک در تصادفات و ۲ ستاره از ۴ ستاره دربخش عابرین پیاده را از مؤسسه یورو انسیایپی دریافت کند.
نتایج تست پژو ۲۰۶[۷] | |
حفاظت از سرنشینان | |
حفاظت از عابر پیاده |
موتورها
موتورهای بنزینی | ||||||||
مدل موتور | نوع موتور | حجم موتور (cc) | قدرت | گشتاور | شتاب ۰–۱۰۰ | نهایت سرعت | گیربکس | آلایندگی CO2 |
D4D | خطی ۴ سیلندر | ۹۹۹ سانتیمتر مکعب (۶۱٫۰ اینچ مکعب) | ۷۷ اسب بخار متری (۵۷ کیلووات؛ ۷۶ اسب بخار) در 5750 rpm | ۹۳ نیوتن متر (۶۹ پوند نیرو-فوت) در 4500 rpm | 18.6 | ۱۴۴ کیلومتر بر ساعت (۸۹ مایل بر ساعت) | MA5 / AL4 | 155 g/km |
TU1JP | ۱٬۱۲۴ سانتیمتر مکعب (۶۸٫۶ اینچ مکعب) | ۶۰ اسب بخار متری (۴۴ کیلووات؛ ۵۹ اسب بخار) در ۵۵۰۰ rpm | ۹۴ نیوتن متر (۶۹ پوند نیرو-فوت) در 2700 rpm | 15.4 | ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت (۹۸ مایل بر ساعت) | 148 g/km | ||
TU3JP | ۱٬۳۶۰ سانتیمتر مکعب (۸۳ اینچ مکعب) | ۱۱۰ اسب بخار متری (۸۱ کیلووات؛ ۱۰۸ اسب بخار) در 5500 rpm | ۱۲۰ نیوتن متر (۸۹ پوند نیرو-فوت) در 2800 rpm | 10.1 | ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت (۱۲۰ مایل بر ساعت) | 152 g/km | ||
TU3A | 10.8 | ۱۸۷ کیلومتر بر ساعت (۱۱۶ مایل بر ساعت) | 139 g/km | |||||
ET3J4 | ۸۸ اسب بخار متری (۶۵ کیلووات؛ ۸۷ اسب بخار) در 5250 rpm | ۱۳۳ نیوتن متر (۹۸ پوند نیرو-فوت) در 3250 rpm | 11.9 | ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت (۱۱۷ مایل بر ساعت) | 145 g/km | |||
TU5JP | ۱٬۵۸۷ سانتیمتر مکعب (۹۶٫۸ اینچ مکعب) | ۹۰ اسب بخار متری (۶۶ کیلووات؛ ۸۹ اسب بخار) در 5600 rpm | ۱۳۵ نیوتن متر (۱۰۰ پوند نیرو-فوت) در 3000 rpm | 10 | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (۱۱۲ مایل بر ساعت) | MA5 / BE4 / AL4 | 171 g/km | |
TU5JP4 | ۱۱۰ اسب بخار متری (۸۱ کیلووات؛ ۱۰۸ اسب بخار) در ۵۸۰۰ rpm | ۱۴۷ نیوتن متر (۱۰۸ پوند نیرو-فوت) در 4000 rpm | 10.2 | ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت (۱۱۵ مایل بر ساعت) | 171 g/km | |||
EW10J4 | ۱٬۹۹۷ سانتیمتر مکعب (۱۲۱٫۹ اینچ مکعب) | ۱۳۷ اسب بخار متری (۱۰۱ کیلووات؛ ۱۳۵ اسب بخار) در 6000 rpm | ۱۹۰ نیوتن متر (۱۴۰ پوند نیرو-فوت) در 4100 rpm | 8.3 | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت (۱۳۰ مایل بر ساعت) | BE4 / AL4 | 185 g/km | |
EW10J4S | ۱۷۷ اسب بخار متری (۱۳۰ کیلووات؛ ۱۷۵ اسب بخار) در 7000 rpm | ۲۰۲ نیوتن متر (۱۴۹ پوند نیرو-فوت) در 4750 rpm | 7.4 | ۲۱۷ کیلومتر بر ساعت (۱۳۵ مایل بر ساعت) | BE4 | 204 g/k | ||
موتورهای دیزلی | ||||||||
DW8 | ۴ سیلندر خطی | ۱٬۸۶۸ سانتیمتر مکعب (۱۱۴٫۰ اینچ مکعب) | ۷۰ اسب بخار متری (۵۱ کیلووات؛ ۶۹ اسب بخار) در 4600 rpm | ۱۲۵ نیوتن متر (۹۲ پوند نیرو-فوت) در 2500 rpm | 15.2 | ۱۶۱ کیلومتر بر ساعت (۱۰۰ مایل بر ساعت) | BE4 | 156 g/km |
DV4TD | ۴ سیلندر خطی توربو دیزل | ۱٬۳۹۸ سانتیمتر مکعب (۸۵٫۳ اینچ مکعب) | ۶۸ اسب بخار متری (۵۰ کیلووات؛ ۶۷ اسب بخار) در 4000 rpm | ۱۶۰ نیوتن متر (۱۱۸ پوند نیرو-فوت) در 2000 rpm | 13.1 | ۱۶۸ کیلومتر بر ساعت (۱۰۴ مایل بر ساعت) | 112 g/km | |
DW10TD | ۱٬۹۹۷ سانتیمتر مکعب (۱۲۱٫۹ اینچ مکعب) | ۹۰ اسب بخار متری (۶۶ کیلووات؛ ۸۹ اسب بخار) در 4000 rpm | ۲۰۵ نیوتن متر (۱۵۱ پوند نیرو-فوت) در 1900 rpm | 11.7 | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت (۱۱۲ مایل بر ساعت) | 136 g/km | ||
DV6TED4 | ۱٬۵۶۰ سانتیمتر مکعب (۹۵ اینچ مکعب) | ۱۱۰ اسب بخار متری (۸۱ کیلووات؛ ۱۰۸ اسب بخار) در 4000 rpm | ۲۴۰ نیوتن متر (۱۷۷ پوند نیرو-فوت) در 1750 rpm | 9.9 | ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت (۱۱۶ مایل بر ساعت) | 126 g/km |
۲۰۶ در بازار ایران
پژو ۲۰۶ برای نخستین بار در سال ۱۳۸۰ به بازار ایران عرضه شد. ۲۰۶ آن موقع به همراه پژو پارس و سیتروئن زانتیا خودروهای روی بورس بازار بودند و قیمتش در آن زمان متوسط روبه بالا بود.
۲۰۶ فرانسوی از سال ۱۳۸۰ که عرضه شد تاکنون در شش تیپ مختلف تولید شدهاست که در حال حاضر تنها دو تیپ از آنها به صورت صفر کیلومتر ارائه میگردد.
- تیپ یک:اولین مدل عرضه شده ۲۰۶ به بازار بود. امکاناتی مانند فرمان دوشاخه، ساعت دیجیتال و سیستم صوتی قدیمی این مدل را از بقیه خانواده ۲۰۶ متمایز میکند. این خودرو از پیشرانه TU3 و جعبه دنده پنج سرعته دستی بهره میبرد.
- تیپ دو:دارای کیسه هوا راننده و سرنشین و مانیتور شرایط خودرو، سنسور دنده عقب، سنسور برف پاک کن خودکار و سیستم اعلان پنچری، ضربه، بنزین و نمایش بازبودن کدام در. تیپ دو از سیستم برق کشی مولتی پلکس بهره میبرد اما به مانند تیپ یک آینههای دستی دارد. از سال ۱۳۹۰ ترمز ABS و EBD به این خودرو افزوده شد. تا سال ۱۳۹۰ پر فروشترین محصول خانواده ۲۰۶ بود اما از آن سال به بعد تیپ پنج جایش را گرفت. این خودرو هم از پیشرانه TU3 و شتاب بسیار بالا و جعبه دنده پنج سرعته دستی بهره میبرد.
- تیپ سه:می توان گفت این خودرو در اصل همان تیپ پنج است اما با موتوری متعلق به تیپ دو. زمانی که ۲۰۶ تیپ سه وارد بازار شد، همراه با یک سیستم تهویه مطبوع خودکار، گرم کن آینه برقی، دو کیسه هوا، سیستمهای ترمز EBD و ABS، سیستم صوتی بهبود یافته کلاریون و غیره یکی از آپشنالترین اتومبیلهای موجود در بازار بود که با قیمتی خوب روانه بازار شد.
- تیپ چهار:در این خودرو دیگر خبری از پیشرانه TU3 نیست و جایش را یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری با نام TU5 گرفتهاست که توان ارائه قدرتی در حدود ۱۱۰ اسب بخار را دارد. علاوه برا ین این خودرو به جای گیربکس دستی پیشفرض از یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک بهره میبرد.
- تیپ پنج:محبوبترین هاچ بک بین تیپهای ۲۰۶ تیپ پنج این خودرو است. این مدل از همه مدلهای قبلی آپشنال تر و مقرون به صرفه تر است و در اوایل عرضه یکی از بهترینهای بازار بود. یک موتور ۱٫۶ لیتری TU5 با توان تولید ۱۱۰ اسب بخار، گیربکس ۵ سرعته دستی، ترمزهای ABS دیسکی ۴ کاناله و ارتفاعی کمتر در سیستم تعلیق آپشنهایی بود که تیپ پنج با کمک آنها هنوز هم محبوبیت خود را حفظ کردهاست.
- تیپ شش:تیپ شش در ابتدا از گیربکس موجود در تیپ چهار و آپشنهای موجود در تیپ پنج بهره میبرد اما پس از عدم موفقیت این خودرو ایران خودرو گیربکس این اتومبیل را عوض کرد و از یک گیربکس قدرتمندتر تیپ ترونیک بر روی آن استفاده کرد تا به فروش بیشتر آن کمک کند، اما این اتفاق رخ نداد و ضربههای وارده به بدنه خودرو در هنگام تعویض دنده باعث شد این تیپ به دل کاربرانش ننشیند.
نوع خودرو | پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | پژو ۲۰۶ تیپ ۳٬۵٬۶ |
---|---|---|
سیستم ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD وEBA), ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی دارای محافظ و ترمز دستی اتوماتیک در سراشیب | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب دیسکی |
ایربگ | ایربگ راننده و سرنشین | ایربگ راننده و سرنشین |
نوع فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک |
سیستم تهویه | دستی | اتوماتیک |
سیستم صوتی | بلندگوی درهای جلو، تیوتر جلو، پخش CD با کنترل پشت فرمان | تیوتر جلو، پخش CD با کنترل پشت فرمان، بلندگوی درهای جلو و عقب |
چراغهای خودرو | چراغ مهشکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهی تا در منزل در محیطهای تاریک | چراغ مهشکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ همراهی تا در منزل در محیطهای تاریک |
آینهها | آیینههای جانبی دستی | آینههای جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی |
شیشهها | شیشه بالابر برقی درهای جلو | شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب |
تریم داخلی | تریم خاکستری | تریم خاکستری |
تجهیزات ایمنی | ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین | ایموبلایزر، قفل مرکزی با ریموت رادیویی، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین |
رینگ و لاستیک | فولادی | فولادی |
صندلیهای جلو عقب | صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی | صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب ۲ تکه با قابلیت تاشوندگی، پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سایر تجهیزات | دماسنج روی داشبورد و نمایشگر باز و بسته بودن دربها و سنسور دنده عقب اتو فلاشر، چراغ همراهی و Day light | دماسنج روی داشبورد و نمایشگر باز و بسته بودن دربها و سنسور دنده عقب، اتو فلاشر، چراغ همراهی و Day light |
206 ایران خودرو در 6 تیپ در دسترس است. تیپهای 1، 2 و 3 از قوای محرکه مشترکی بهره میبرند ولی تیپهای 1 و 2 از نظر آپشنها در پایینترین سطح قرار میگیرند. تیپ 3 تقریبا آپشنهای مشترکی با تیپهای 4 تا 6 دارد.
تجهیزات | تیپ 1 | تیپ 2 فول | تیپ 2 نیمه فول | تیپ 2 ساده | تیپ 3 | تیپ 4 | تیپ 5 فول | تیپ 5 نیمه فول | تیپ 5 ساده | تیپ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ترمز ABS | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
ABD | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
EBD | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
کیسه هوای راننده و سرنشین | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
شیشه بالابر جلو | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
شیشه بالابر عقب | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
تنظیم برقی آینه های جانبی | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
تهویه مطبوع | دستی | دستی | دستی | دستی | اتوماتیک | اتوماتیک | اتوماتیک | اتوماتیک | اتوماتیک | اتوماتیک |
ایموبلایزر | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
مالتی مدیا بر روی داشبورد | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
سنسور دنده عقب | ✗ | ✓ | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ |
ضبط و پخش | ✓ | ✓ | ✗ | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✗ | ✓ |
ترمز دیسکی عقب | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✗ | ✓ | ✗ | ✗ | ✓ |
اما در بین تیپهای مختلف 206 صندوق دار تنها از نظر آپشنهای رفاهی، مدلهای V1 و V2 و V20 همانند تیپ 2، V8 همانند تیپ 5 و V9 همانند تیپ 6 هستند. مقایسه دقیقتر را در جدول زیر مشاهده میکنید:
تجهیزات | V1 | V2 | V8 فول | V8 ساده | V9 | V20 |
---|---|---|---|---|---|---|
ترمز ABS | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
ABD | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
EBD | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
کیسه هوای راننده و سرنشین | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
شیشه بالابر جلو | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
شیشه بالابر عقب | ✗ | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
تنظیم برقی آینه های جانبی | ✗ | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
تهویه مطبوع | دستی | دستی | اتوماتیک | اتوماتیک | اتوماتیک | دستی |
ایموبلایزر | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
مالتی مدیا بر روی داشبورد | ✗ | ✗ | ✓ | ✓ | ✓ | ✗ |
سنسور دنده عقب | ✗ | ✓ | ✓ | ✗ | ✗ | ✓ |
ضبط و پخش | ✓ | ✓ | ✓ | ✗ | ✓ | ✓ |
ترمز دیسکی عقب | ✓ | ✓ | ✓ | ✗ | ✗ | ✗ |
توقف تولید
موتور پژو ۲۰۶
با آغاز سال ۱۳۹۱ هجری شمسی و تشدید تحریمهای بینالمللی علیه فعالیتهای هستهای ایران و همزمان شدن این موضوع با مسئله همکاری مشترک جنرال موتورز آمریکا و پژو، زمزمههای پایان همکاری چندین ساله پژو و ایران خودرو به وجود آمد و در نهایت در اواخر تابستان همین سال، همکاری پژو و ایران خودرو بهطور کامل و برای همیشه قطع شد و پژو به ارسال قطعه برای ایران خودرو پایان داد؛ بنابراین تولید تمام مدلهای پژو ۲۰۶ متوقف شد. پس از توقف تولید این خودرو و شوک خبری ناشی از آن در جامعه، ایران خودرو سعی در تکذیب خبر توقف تولید این خودرو نمود،[۱۴] اما پس از گذشت چند هفته با توجه به آمارهای تولید ماهانه خودرو، عدم تولید این خودرو اثبات شد. توقف ناگهانی تولید پژو ۲۰۶، با عث ایجاد بازار آشفته و در نتیجه افزایش چشمگیر قیمت این خودرو تا بیش از دو برابر شد. همچنین همزمانی توقف تولید این خودرو با بحران اقتصادی ایران خودرو و تورم بسیار زیاد ایجاد شده در جامعه، باعث کاهش چشمگیر تولیدات ایران خودرو گشت.
تولید ۲۰۶ و ۲۰۷آی ایرانیزه
۲۰۶ تیپ ۲ با پیشرانهٔ ایرانیزه شده
پس از اینکه تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد، ایران خودرو برای کاهش ضرر ناشی از توقف ناگهانی تولید این خودرو و همچنین پاسخ به عطش بازار، دست به تولید پژو ۲۰۶ ایرانی، بدون نظارت و اجازه و لیسانس پژوی فرانسه زد. در این خودرو تمامی قطعاتی که تحت نظر و لیسانس پژوی فرانسه تولید یا از سوی پژو برای تولید ۲۰۶ تأمین میشد، با نمونههای ساخت داخل یا کشورهای شرق آسیا تعویض شد. حتی برخی از سیستمهای این خودرو که دارای انحصار ساخت توسط پژو بود، از روی این خودرو حذف گردید به گونهای که خودروی جدید فقط در ظاهر با ۲۰۶های قبلی شباهت داشته و بسیاری از تواناییهای اصلی آن عملاً وجود ندارد، به عنوان نمونه میتوان از تغییر صفحه نمایش چند منظوره خودرو به نوع بزرگتر (ولی با امکانات بسیار کمتر) به جای صفحه نمایش هوشمند متداول تک خطی، استفاده از پشت کیلومتر رانا در نمونههای تولیدی اسفند ۱۳۹۱ تا فروردین ۱۳۹۲ و بهرهگیری از قطعات ایربگ ایرانی و چینی و ترمز ای بی اس کرهای اشاره نمود همچنین این خودرو به هیچ عنوان امکان استفاده از کروز کنترلهای متداول خانواده خودروهای پژو و سقف پانورامای فابریک ۲۰۶ را ندارد. همچنین قبل از توقف تولید پژو ۲۰۶، ایران خودرو از رانا به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد کرده بود که با توقف تولید پیش از موعد ۲۰۶، رانا زودتر به بازار ارائه شد. موتور این خودرو هم بهطور مشترک توسط کشورهای ایران، هند و چین طراحی شدهاست که مصرف سوخت بالاتر و قدرت کمتری نسبت به نمونههای فرانسوی دارد. ۲۰۶های ایرانیزه در ظاهر هم با طرح متفاوت چراغ عقب و ستون B همرنگ بدنه نسبت به نمونه فرانسوی قابل شناسایی است.
پژو ۲۰۷آی ایرانیزه که از نظر ظاهری با طرح متفاوت چراغهای جلو و عقب و آینه بغل نسبت به نمونه اصلی قابل شناسایی است.
همچنین در زمستان سال ۱۳۹۴، خبری مبنی بر داخلیسازی پژو ۲۰۷آی بر روی خروجی خبرگزاریها مخابره شد و بعداً در اسفند همان سال نمونهای از این خودرو در نمایشگاه توانمندیهای صنعت خودرو رونمایی شد و خیلی زود، در فروردین ۱۳۹۵ پیش فروش آن برای تحویل از مرداد ماه همان سال آغاز گشت. اما تحویل اولین سری از آن تا دی ماه همان سال به طول انجامید. بنا بر اظهارات مدیر عامل وقت ایران خودرو، تولید ۲۰۷آی جدید کاملاً مستقل از پژو بوده و مانند تولید ۲۰۶های ایرانی، از قطعات ساخت داخل و جنوب شرق آسیا و بدون نظارت و لیسانس پژو در تولید این خودرو استفاده شدهاست. این خودرو نیز، مانند پژو ۲۰۶ ایرانی از سیستم برق ایران خودرو موسوم به اکو مکس بهره میبرد که محدودیتهای بسیار زیادی نسبت به ۲۰۷ آیهای اصلی دارد. قطعات دارای انحصار تولید از سمت پژو از روی این خودرو حذف گردید؛ به شکلی که این خودرو فقط در ظاهر با ۲۰۷آیهای اصلی مشترک بود. همچنین در قسمت چراغها، فرمان و ایربگ و مالتی مدیا که شرکت قادر به کپی کردن قطعات با کیفیت و ظاهر اصلی نبود، با قطعاتی با طرح متفاوت از ۲۰۷آی اصلی جایگزین گشت. کیفیت قطعات ارائه شده توسط ایران خودرو درمقایسه با قطعات اصلی دارای کیفیت پایینتری است. نمونه سقف شیشه ای (پانوراما) این خودرو هم در سال ۱۳۹۷ معرفی اولیه شد و اولین سری آن قرار است در سال ۱۳۹۹ عرضه شود.
نکات متفرقه راجعبه پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ که محصول سال ۱۹۹۷ فرانسه و یکی از پرفروشترین خودروهای پژو میباشد، این خودرو مجهز به سیستم مالتی پلکس است که در این سامانه، کلیه دستورهایی که راننده صادر میکند، به یک واحد مرکزی الکترونیکی (BSI) ارسال و از آن جا، فرمان لازم برای عملگر مربوط صادر میشود. در حال حاضر از شبکه مالتیپلکس روی خودروهایی نظیر سمند و سورن نیز به جای دستهسیم معمولی استفاده میشود. این سیستم در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط شرکت آلمانی بوش ابداع شد. برای فعال کردن این آپشنها نیاز به تغییرات در bsi خودرو پژو ۲۰۶ میباشد و لازم است ذکر شود در خودروهایی که سال تولید آنها قبل از ۹۳ میباشد زیرا برای سالهای بالاتر امکان تغییر با توجه به تغییر نوع سیم کشی میسر نیست.
- هشدار سرعت، با قابلیت انتخاب سرعت مورد نظر به منظور هشدار به راننده مبنی بر تخطی از سرعت تعیینشده. توسط دستگاه عیبیاب میتوان هشدار مربوط به سرعت را در خودرو فعال کرد
- روشن شدن خودکار فلاشر در زمان ترمز شدید در هنگام ترمزهای ناگهانی و شدید
- روشن شدن نور بالا و نور پایین به صورت همزمان در هنگام استفاده از نور بالای دائم
- قفل شدن خودکار قفل درها با افزایش سرعت به بیش از ۱۰ کیلومتر در ساعت
- قفل شدن خودکار درها در صورتی که بعد از بازکردن قفل مرکزی، به مدت ۳۰ ثانیه هیچیک از درها باز نشود
- روشن ماندان چراغهای جلو به مدت ۳۰ ثانیه پس از خاموش کردن خودرو (چراغ همراهی)
- تهویه مطبوع خودکار (غیر از تیپ دو و تیپهای پایین ۲۰۶ اسدی)
- جلوگیری از آسیب به تیغههای برفپاککن
- برفپاک کن هوشمند حساس به سرعت
- روشن شدن خودکار برفپاککن عقب در زمان استفاده از دنده عقب
- استفاده از شیشه بالابرها و آیینههای برقی به مدت ۴۵ ثانیه و برف پاک کنها تا ۶۰ ثانیه بعد از خاموش کردن خودرو
- استفاده از سیستم صوتی تا ۳۰ دقیقه بعد از خاموش شدن خودرو
- امکان انتخاب قطر چرخ
- یافتن خودرو در پارکینگها (با فشردن کلید قفل بر روی سوئیچ)
- ضد سرقت بودن رادیو پخش
- روشن ماندن چراغ سقف
- فعال شدن هشدار درها
- بیصدا کردن رادیو پخش که با نگه داشتن دکمههای بالا و پائین ضبط صورت میگیرد
- نصب چراغ داخل جعبه داشبورد و چراغ مطالعه روی سقف، تنها به تهیه و نصب کلید و چراغ بدون نیاز به معرفی، قابل راه اندازی است. سوکتهای مربوط به این سیستمها پشت کنسول وسط در مدلهای با تهویه مطبوع اتوماتیک موجود است و پشت کنسول وسط زیر چراغ سقف جا سازی شدهاست.
- سختافزارهای دیگر کامپیوتر سفر، رهیاب، حسگر نور و باران، شیشهشوی چراغهای جلو، کروز کنترل ساده و لیمیتر دار نیز بر روی خانواده پژو ۲۰۶ قابل نصب است.
ᎥᏞᎥᎪ ᎠᎾᏞᎪᏆᎥ
۴ سال پیش
👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
I L K J
۳ سال پیش
محمد امین گرجی پور
۴ سال پیش
I L K J
۳ سال پیش
حسین نیلی
۴ سال پیش
I L K J
۳ سال پیش
منبع منم ویکی پدیا بود.
و به نظر من هم اینکه منبع رو توی دیدگاه بنوسین یک زره نویسنده ی مطلب رو اذیت میکنه و ننویسین بهتره.