معرفی

..........

بررسی بازی موبایل سایه هیچ

..........


خلاصه :

سایه هیچ، جدیدترین ساخته استودیو طاووس، اثری متفاوت نسبت‌به سایر بازی‌های ایرانی موبایل است که می‌تواند برای ۴۰ دقیقه تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد. 

وقتی به بازار بازی‌های موبایل نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نسبت به سال‌های اخیر، بازی‌های با کیفیت‌تری روی این پلتفرم عرضه می‌شوند. این مورد برای بازار داخلی هم صادق است. در جریان دو سه سال اخیر شاهد رشد صنعت گیمینگ ایران روی پلتفرم موبایل بوده‌ایم و بازی‌های با کیفیت‌تری روانه بازار شده‌اند. بعضی از آن‌ها در قالب بازی رایگان با پرداخت‌های درون برنامه‌ای ارائه می‌شوند و بعضی دیگر، محصول پرمیوم قصه محوری هستند که برای چند ساعت شما را سرگرم می‌کنند.

در میان بازی‌هایی که سال گذشته عرضه شدند، سایه هیچ (Shadow of Naught)، ساخته استودیو طاووس، را می‌توان یکی از بازی‌های متفاوت و جالب دانست. محصولی که باتمام مشکلات خود، قصد دارد داستانی جذاب و سرگرم کننده را در اختیار کاربران قرار دهد. داستان بازی سایه هیچ روایت‌گر عشق، جدایی و افسردگی است. استودیو طاووس برای روایت داستان سایه هیچ از ترفند جالبی استفاده کرده است. داستان سایه هیچ در ۶ مرحله مختلف روایت می‌شود و هر مرحله شامل بخش‌های مختلفی است. درواقع تیم سازنده از سه کاراکتر داستانی استفاده کرده که داستان حول این سه شخصیت می‌چرخد.

تیم سازنده از سه کاراکتر داستانی استفاده کرده که داستان حول این سه شخصیت می‌چرخد

ازاین‌رو سایه هیچ در جریان بخش‌های مختلف هر مرحله، به سراغ این شخصیت‌ها و ارتباط‌شان با یکدیگر می‌رود تا کاربر بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا شود. مشکل بخش داستانی، این است که برای بخش‌های هر مرحله ترتیب خاصی درنظر گرفته نشده است. ازاین‌رو امکان دارد در بعضی مراحل روند روایت داستان را به‌ترتیب پیش نبرید. از نظر روایت‌داستانی، بازی سایه هیچ شروع خوبی دارد و استودیو طاووس سعی کرده داستانی درام و غم‌انگیز را روایت کند، اما با گذر زمان و رسیدن به نقطه انتهایی، همچنان موارد مبهمی در دل داستان باقی می‌ماند.

Zombie Haters

Zombie Haters

Zombie Haters

هر یک از سه کاراکتر اصلی سایه هیچ شخصیت‌پردازی و پس زمینه داستانی خود را دارند

بااینکه با یک بازی دنباله‌دار طرف هستیم، اما استودیو طاووس می‌توانست بعضی از موارد داستانی را بهتر روایت کند. از نظر شخصیت پردازی هم سه کاراکتر پویا، شکیبا و وحید شخصیت‌پردازی قابل قبولی دارند و کاربر می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. برای مثال وحید یک ورزشکار بوکس بوده که عاشق دختری به اسم شکیبا می‌شود. این در حالی است که همه چیز مطابق میل او پیش نمی‌رود و شکیبا، به پویا، دوست صمیمی وحید علاقه‌مند می‌شود؛ زیرا درگذشته یکدیگر را می‌شناختند.

هر یک از سه کاراکتر اصلی سایه هیچ شخصیت‌پردازی و پس زمینه داستانی خود را دارند. ازاین‌رو سایه هیچ در شاید محصول بسیار کوتاهی باشد و در بخش داستان‌سرایی هم منظم نباشد، اما از نظر شخصیت‌پردازی و معرفی کاراکترهای خود، عملکرد قابل قبولی دارد. سایه هیچ، یک بازی داستان محور است که گیم‌پلی خاصی ندارد و بیشتر، تیم سازنده سعی دارد به‌واسطه‌ی طراحی و داستان‌سرایی بازیکن را جذب کند. بااین‌حال، درگوشه‌وکنار سایه هیچ مینی گیم‌هایی به چشم می‌خورد که طراحی جالبی دارند.

Zombie Haters

Zombie Haters

Zombie Haters

بعضی از مینی گیم‌ها، شامل نواختن پیانو و بعضی دیگر شامل جای‌گذاری آیتم‌ها در محیط می‌شود. به‌عبارتی سایه هیچ دارای ساده‌ترین مکانیسم‌های ممکن برای یک بازی موبایل است و این مورد، برای یک بازی موبایل چیز بدی نیست. بااینکه گیم‌پلی بازی بسیار ساده است و کوچک‌ترین نقش را در سرگرم کردن شما ایفا می‌کند، اما طراحی آن‌ها متفاوت و متنوع است. سایه هیچ در بهترین حالت ۴۰ دقیقه شما را سرگرم می‌کند و ای کاش تیم سازنده محتویات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌داد. البته این ۴۰ دقیقه در حالتی است که تمامی انتخاب‌های داستانی بازی را انجام دهید.

سایه هیچ یک بازی دیالوگ محور است که در بعضی از مراحل، دیالوگ‌های متفاوتی سر راه شما قرار می‌گیرد. نحوه رسیدن به پایان بازی یکی است، اما اینکه مدام یک مرحله را تجربه و سایر دیالوگ‌ها را هم انتخاب کنید، چیزی است که گره‌های داستانی را بیش‌ازپیش برای ما باز می‌کند. موسیقی، یکی دیگر از مواردی است که کیفیت بازی سایه هیچ را بالاتر برده است. به هنگام پیانو زدن یا حتی در طول تجربه‌ی بازی، موسیقی و صداهای محیط نقش مهمی در تجربه‌ی شما خواهند داشت.

Zombie Haters

Zombie Haters

Zombie Haters

از نظر طراحی و جلوه‌های بصری، سایه هیچ یک اثر متفاوت نسبت‌به تمامی بازی‌های موبایل ایرانی است که تابه‌امروز در اختیار کاربران موبایل قرار گرفته است. تیم سازنده، بازی را با پس زمینه سیاه و سفید طراحی کرده است. در بازی قرار نیست کاراکترها را ببینیم و با چهره آن‌ها آشنا شویم. همه‌ی‌ آن‌ها همانند سایه‌هایی طراحی شده‌اند که هرکدام مشکلات و گذشته دردناکی دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی سایه هیچ، این است که باعث می‌شود بازیکنان بیش‌ازپیش با داستان بازی همزاد پنداری داشته باشند و اتمسفر غمگین و درام داستان را بهتر منتقل می‌کند.

دراین‌میان اشاره کنم که سایه هیچ یک بازی رایگان نیست، بلکه از میان تمامی مراحل و بخش‌های هر مرحله، تنها دو بخش ابتدایی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود و در ادامه بازیکنان برای تجربه‌ی کامل بازی، باید آن را خریداری کنند. بااین‌تفاسیر، بازی سایه هیچ می‌تواند یک تجربه‌ی ۴۰ دقیقه‌ای داستان محور را با کم‌ترین گیم‌پلی ممکن در اختیار شما قرار دهد. شاید وجود محتویات یا المان‌های گیم‌پلی بیشتر می‌توانست کاربر را باتوجه به هزینه‌ای که می‌پردازد، بیشتر سرگرم کند، اما بازی با همه‌ی این موارد و مشکلاتی که دارد، ارزش تجربه را دارد.

۳ سال پیش
از زومجی در آوردی درسته

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران