مقالات

هزینه‌های تسلا مدل S با کارکرد ۷۲۴ هزار کیلومتر


خلاصه :

یک دستگاه خودروی تسلا مدل S، پس از طی ۷۲۴ هزار‌ کیومتر مورد بررسی قرار گرفته است که این آزمایش، حقایق جالبی را آشکار می‌کند. 

شرکت آمریکایی تسلوپ (Tesloop)، که به اجاره‌ی خودرو‌های تسلا شهرت دارد، به‌تازگی یک دستگاه مدل S را مورد بررسی قرار داده است. این خودروی برقی، در سال ۲۰۱۵ خریداری شده و پس از سه سال، مسافت ۷۲۴ هزار کیلومتر را طی کرده است.

جالب است که تاکنون ۸۰۰ راننده‌ی مختلف با این خودرو تسلا مدل S رانندگی کرده‌اند و مجموعا ۷۵۰۰ ساعت از آن استفاده شده است؛ به‌طوری که گاهی ۲۷ هزار کیلومتر در یک ماه با آن رانندگی شده است. در این مقاله، به بررسی هزینه‌ها و سرویس‌های انجام‌شده در این مدت پرداخته و همچنین، وضعیت بیرون و داخل خودرو بررسی می‌شود.

این خودروی تسلا، با رنگ سفید عرضه شده است و از پوشش رنگ سفارشی بهره نمی‌برد. برای همین، در برابر برخورد خرده‌سنگ‌ها ممکن است آسیب‌پذیر‌تر باشد. در نمای جلو، اثرات برخورد خرده‌سنگ‌ها و گردوخاک دیده می‌شود. این نشانه‌ها در هر دو طرف سپر خودرو وجود دارد و قابل پاک‌شدن نیست؛ هرچند از فاصله‌ی دور دیده نمی‌شود. دور سپر نیز خط‌‌و‌خش‌هایی وجود دارد که بعضی از آن‌ها به‌خاطر بی‌دقتی راننده‌ها بوجود آمده است.

خودروهای تسلا که در ۲۰۱۵ عرضه شده‌اند، فقط از یک دوربین برای فناوری خودران بهره می‌برند. دوربین بکار‌رفته در این مدل همچنان به‌خوبی کار می‌کند؛ اما حسگر‌‌های خودرو در طول مدت استفاده مشکلاتی داشتند. گاهی اوقات، این حسگر‌ها از جای خود خارج می‌شدند و نیاز بود به نمایندگی تسلا برای رفع مشکل مراجعه کرد. در شرایط فعلی حسگر‌ها در جای خود قرار دارند و به‌خوبی کار می‌کنند.

این خودرو در طول دوران استفاده‌اش، مجموعا ۲۷ هزار دلار هزینه‌ی جانبی داشته است. هزینه‌‌ی سرویس‌های دوره‌ای و هزینه‌‌ی تعمیرات کلی خودرو به ترتیب ۱۲,۸۷۲ دلار و ۱۴,۸۲۳ دلار بوده است. این رقم مجموعا کمی زیاد به‌نظر می‌رسد؛ اما با درنظر گرفتن کارکرد زیاد خودرو، به‌ازای هر کیلومتر رانندگی حدود ۴ سنت خرج داشته است که قابل‌ تحسین است. البته این موضوع شامل تأمین برق خودرو نمی‌شود.

تسلا مدل S، به‌ازای هر کیلووات شارژ باتری، به‌طور متوسط ۴ کیلومتر مسافت طی می‌کند؛ هر کیلووات تأمین برق خودرو نیز به‌اندازه‌ی ۰/۲۶ دلار هزینه‌بر است. بنابراین، خودروی حاضر در طول ۷۲۴ هزار کیلومتری که طی کرده است، مجموعا ۴۶ هزار و ۸۰۰ دلار برای برق آن هزینه شده است. البته برای شارژ باتری خودرو از ایستگاه‌های شارژ سریع استفاده می‌شد که طبق گارانتی‌ شرکت تسلا، برای محصول ۲۰۱۵ آن‌ها بهای اضافی ندارد. بنابراین تأمین برق خودرو به‌همراه هزینه‌های نگه‌داری و تعمیرات، ۷۴هزار و ۴۰۴ دلار خرج داشته است.

تاکنون دو بار باتری این خودروی برقی عوض شده است. بسته‌ی باتری اول در کارکرد ۳۱۲ هزار کیلومتر، به‌دلیل نقص در ترکیبات باتری و همین‌طور کوتاهی مصرف‌کنندگان تعویض شد. در مدت زمان استفاده از این خودرو، همیشه از شارژ سریع به تعداد گاها ۳ یا ۴ بار در طول روز استفاده شده است و همچنین، شارژ‌شدن باتری به‌طور مداوم تا پر‌شدن کامل آن صورت می‌گرفت؛ این موضوع باعث کاهش عمر مفید باتری می‌شود. بسته‌ی دوم نیز در کارکرد ۵۲۱ هزار کیلومتر تعویض شد که علت آن مشکل مونتاژی باتری بود.

هر دو تعویض صورت‌گرفته، تحت گارانتی تسلا انجام شد و هیچ هزینه‌ای نداشت که این گارانتی شامل ۸ سال و بدون محدودیت کارکرد خودرو است. این خودرو در حال حاضر از بسته‌ی باتری سوم استفاده می‌کند که از یک نمونه‌ی قوی‌تر ۹۰ کیلوواتی است. این بسته فعلا ۲۰۲ هزار کیلومتر کار کرده است و به‌علت تغییر در حالت رانندگی، عمر آن افزایش یافته است.

با نگاه به نمودار پایین، می‌توان روند کاهش عمر باتری‌ها را مشاهده کرد. بسته‌ی باتری اول به‌طور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۱/۲ کیلومتر از مسافت رانندگی تأمین‌شده‌ی آن کم شده است. هنگامی‌که بسته‌ی اول روی این محصول نصب بود، استفاده‌ی بسیار زیادی از خودرو می‌شد؛ به‌طوری‌که ماهیانه تا ۲۷ هزار کیلومتر با آن رانندگی می‌کردند. پس از تعویض باتری اول، این استفاده به ماهیانه ۱۶ هزار کیلومتر محدود شد. با‌ وجود رانندگی نسبتا کمتر، بسته‌ی باتری دوم دوام کمتری داشت به‌طوری‌که در هر ۱۰ هزار کیلومتر، ۴/۷ کیلومتر مسافت رانندگی از کارایی آن کم می‌شد. بسته‌ی باتری سوم نمونه‌ای قوی‌تر است و در این مرحله، ماهیانه حدود ۳ هزار کیلومتر با خودرو رانندگی شده است و در هر ۱۰ هزار کیلومتر، ۲/۴ کیلومتر مسافت رانندگی از عملکرد باتری سوم کم شده است.

تسلا مدل S از دو موتوربرقی، یکی در جلو و دیگری در عقب بهره می‌برد. خودروی حاضر پس از طی مسافت ۳۲ هزار کیلومتر، موتور برقی جلوی آن به‌دلیل نقص فنی تعویض شده است؛ البته، موتور عقب به‌همراه موتور جدید در جلوی خودرو، تاکنون پس از ۷۲۴ هزار کیلومتر از کارکرد محصول، مشکلی نداشته‌اند و عملکردشان عالی است.

در خودروی مورد آزمایش صندلی راننده چین‌و‌چروک‌هایی دارد و جلو و عقب‌راندن آن، کمی با صدا همراه است؛ البته این موضوع می‌تواند به‌خاطر تعویض قطعات آن باشد. صندلی سرنشین جلو، برخلاف صندلی راننده کاملا سالم و بی‌سر‌و‌صدا است.

محفظه‌ی داشبورد در این خودرو مشکل جدی نداشته است و همچنان با فشردن دکمه‌ی آن در پنل وسط، به خوبی باز می‌شود؛ اما کمی خلاصی در آن وجود دارد که احتمالا در آینده‌ی نزدیک نیاز به تعویض داشته باشد. استراحت‌گاه دست کنسول مرکزی نیز در وضعیت خوبی قرار دارند و باز و بسته‌شدن آن‌ها بدون مشکل صورت می‌گیرد.

تسلا مدل S مورد آزمایش، از صندلی‌های عقب سفارشی بهره می‌برد. در سال ۲۰۱۵، گزینه‌ی Executive برای صندلی‌های عقب با قیمت پنج هزار دلار قابل سفارش بود که پس از استقبال محدود، ارائه‌ی آن متوقف شد. در این خودرو، صندلی‌های عقب از نوع باکت هستند و برخلاف مدل نیمکتی از راحتی بسیار بیشتری برخوردار هستند. این صندلی‌ها‌ی چرمی به‌خوبی بدن سرنشینان پشت را احاطه می‌کنند و کیفیت ساخت خوبی دارند. البته با سفارش این گزینه، یک کنسول مرکزی در عقب خودرو قرار می‌گیرد که باعث کاهش فضای پای سرنشینان عقب می‌شود. همچنین، در این کنسول از درگاه USB یا مبدل 12V برخلاف خودرو‌های جدید‌تر، خبری نیست.

رانندگی با تسلا مدل S نشان داد که پس از طی‌کردن ۷۲۴ هزار کیلومتر، نسبت به روز اول بهتر کار می‌کند؛ این موضوع به‌خاطر ارتقا‌‌ی نرم‌افزاری خودرو است. این محصول در ارتقای اخیر خود، فناوری خودران به آن اضافه شده است. در سال ۲۰۱۵، وقتی‌که این مدل تسلا خریداری شد، از فناوری اتوپایلوت (Autopilot) استفاده نمی‌کرد؛ اکنون از امکاناتی مانند فرمان‌دهی خودکار، کروز‌کنترل تطبیقی و سایر ویژگی‌های دیگر که به‌همراه فناوری اتوپایلوت تسلا عرضه می‌شوند، بهره می‌برد.

تجربه‌ی رانندگی با این تسلا رضایت‌بخش است؛ به‌طوری‌که نمی‌توان تشخیص داد که این خودرو ۷۲۴ هزار کیلومتر طی کرده است. پدال‌های خودرو به‌خوبی کار می‌کنند و سستی در آن‌ها احساس نمی‌شود؛ فرمان خودرو نیز مانند روز اول کار می‌کند. البته دسته‌‌ی راهنما، هنگام بالا و پایین‌رفتن کمی صدا دارد و حرکت چندان نرمی از خود نشان نداد. همچنین، نقشه‌‌ای که در صفحه‌نمایش کنسول مرکزی بارگذاری می‌شود، تاحدودی سرعتش کم است؛ این موضوع می‌تواند به‌خاطر ارتقا‌ی نرم‌افزاری باشد و این مسائل به کارکرد بالای خودرو مرتبط نیست.

این خودوی تسلا مدل S، در شرایط فعلی، صفر تا ۹۶ کیلومتر‌بر‌ساعت را در ۴/۷ ثانیه طی می‌کند و پس از کارکرد ۷۲۴ هزار کیلومتر، ۱۵ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

ایول داره این

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران