آموزش

علائم، راه‌های پیشگیری و درمان ویروس کرونا


خلاصه :

امروز من راه های پیشگیری از کرونا ودرمان ان را به شما اموزش میدهم

علائم و نشانه های ویروس کرونا

گزارشات از علائم خفیف تا بیماری شدید و مرگ برای بیماری کرونا 2019 حکایت دارند. علائم کرونا می‌توانند از 2 تا 14 روز پس از قرارگیری در معرض ویروس پدیدار شوند:

راههای پیشگیری از ویروس کرونا

در حال حاضر واکسن بخصوصی برای بیماری کرونا 2019 وجود ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، جلوگیری از قرارگیری در معرض ویروس است. برای کمک به جلوگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از تماس نزدیک با افراد بیمار اجتناب کنید
  • از لمس کردن چشم، بینی و دهان خودتان اجتناب کنید
  • هنگامی که بیمار هستید، در خانه بمانید
  • در صورت سرفه یا عطسه دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خودتان بگیرید و سپس آن دستمال را به سرعت دور بیندازید.
  • اشیا و سطوحی که با آن‌ها سروکار دارید را دائماً پاک و ضدعفونی کنید.
  • تخمین ابتلا با تست آنلاین و رایگان کرونا درمانکده

آیا ویروس کرونا درمان دارد؟

در حال حاضر درمان ضدویروسی مشخصی برای کرونا پیشنهاد نشده است. افرادی که دارای کرونا هستند، می‌بایست مراقبت‌های پشتیبانی برای کاهش علایم دریافت کنند. برای حالت‌های بیماری شدید، درمان بایستی شامل مراقبت جهت ارتقای عملکرد ارگان‌های حیاتی باشد.

پرسش‌های رایج در مورد ویروس کرونا

آیا ممکن است کسی ویروس کرونا را داشته باشد اما مریض نباشد؟

به نظر می‌رسد که سرایت ویروس بیشتر زمانی انجام می‌شود که افراد دارای علائم و نشانه های بیماری هستند. انتشار ویروس می‌تواند پیش از بروز علائم نیز انجام شود؛ گزارشاتی در زمینه انتقال ویروس جدید کرونا از این طریق ارائه شده است؛ اما به نظر نمی‌رسد که این، طریقه اصلی انتشار ویروس باشد.

آیا ویروس کرونا به‌راحتی منتقل می‌شود؟

اینکه ویروس در میان افراد تا چه حد می‌تواند به راحتی منتقل شود، متغیر است. برخی از ویروس‌ها کاملاً مساوی هستند (به راحتی منتشر می‌شوند) مانند سرخک، اما برخی دیگر به راحتی منتشر نمی‌شوند. یک فاکتور دیگر آن است که آیا نحوة انتشار، پایدار است یا خیر.

ویروسی که منجر به بیماری کرونا می‌شود ظاهراً به راحتی و به شکل پایدار در جامعه منتشر می‌شود. انتشار در جامعه بدان معنا است که افراد در مکانی قرار داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، و نمی‌دانند که چگونه و در کجا این کار انجام شده است.

آیا ماسک بزنیم یا نه؟

* بروزرسانی 16 فروردین: اخیرا سازمان بهداشت چهانی پیشنهادش را عوض کرده است و پیشنهاد می‌کند که همه افراد اعم از سالم و ناسالم بهتر است ماسک بزنند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیشنهاد نمی‌کند افراد سالم از ماسک صورت برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های تنفسی شامل کرونا، استفاده کنند.

ماسک صورت بایستی توسط افراد استفاده شود که دارای علائم کرونا هستند تا در نتیجه مانع از انتشار بیماری به دیگران شود. استفاده از ماسک صورت برای کارمندان بخش بهداشت و درمان و افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند، ضروری است.

دست‌های خود را بارها در هر روز با آب و صابون حداقل برای مدت 20 ثانیه بشویید، بخصوص پس از رفتن به حمام، پیش از خوردن غذا و پس از گرفتن بینی، عطسه کردن یا سرفه کردن.

اگر آب و صابون در دسترس نیست، از پد الکلی با حداقل 60% الکل استفاده کنید. همیشه دست‌های خود را در صورتی که کثیف هستند با آب و صابون بشویید.

اگر به ویروس کرونا مبتلا شدیم چه کنیم؟

درصورتی‌که تب داشتید و علایم بیماری تنفسی، مانند سرفه و مشکل در تنفس در شما وجود داشت، در صورتی که با فرض اینکه به کرونا دچار شده است در تماس بودید، و یا به مکانی سفر کرده‌اید که تعداد افراد بیمار در آن حال گسترش است، با یک متخصص تماس بگیرید و در مورد تماس یا سفر اخیر خودتان صحبت کنید. متخصصین تشخیص می دهند که آیا شما نیاز به تست کرونا دارید یا خیر.

ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس جدید کرونا ویروسی است که پیش‌تر شناسایی نشده بود. ویروس منجر به بیماری کرونا 2019 (COVID-19) همانند سایر ویروس‌های کرونا دیگری که در انسان‌ها وجود دارند و منجر به بیماری‌های خفیفی مثل سرماخوردگی عمومی می‌شوند، نمی‌باشد.

تشخیص بیماری کرونا 229E, NL63, OC43  یا HKU1 همانند تشخیص COVID-19 نیست. بیماران دارای COVID-19 به شکل متفاوتی نسبت به بیماران دارای ویروس کرونا عمومی مورد درمان قرار می‌گیرند.

نام ویروس ایجاد کننده بیماری کرونا چیست؟

در 11 فوریه سال 2020، کمیته بین‌المللی شجره نامه ویروس‌ها، که محصول نام‌گذاری ویروس‌های جدید است، ویروس کرونا جدید شناسایی شده در ووهان چین را با عنوان سندروم تنفسی شدید کروناویروس 2 یا به‌اختصار SARS-CoV-2 نامید.

همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این ویروس با کروناویروس مرتبط با سارس  (SARS-CoV) که منجر به شیوع بیماری تنفسی شدید سارس در 2002-2003 شد، ارتباط دارد. با این حال، این همان ویروس نیست.

منشأ ویروس از کجاست؟

کرونا ویروس‌ها خانوادة بزرگی از ویروس‌ها را شامل می‌شوند. برخی از آن‌ها منجر به بیماری در افراد می‌شوند و برخی دیگر، مانند کرونا ویروس‌های سگ و گربه، تنها حیوانات را درگیر می‌کنند. به ندرت کرونا ویروس‌های حیوانی که منجر به عفونت حیوانات می‌شوند، باعث درگیری عفونی افراد می‌شوند و در میان انسان‌ها منتشر می‌گردند. به نظر می‌رسد ویروسی که منجر به COVID-19 شده باشد نیز به همین شکل باشد. سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندروم تنفسی شدید (سارس) دو نمونه دیگری از کرونا ویروس‌ها هستند که از حیوانات به وجود آمدند و در میان انسان‌ها رشد یافتند.

ویروس چگونه منتشر می‌شود؟

این ویروس ابتدا در شهر ووهان در استان هوبه­ی در چین منتشر شد. اولین موارد بیماری مرتبط با بازار حیوانات زنده بود، اما ویروس هم‌اکنون در میان انسان‌ها در حال گسترش است. توجه به این امر اهمیت دارد که انتشار فرد به فرد می‌تواند به صورت یک طیف انجام شود. برخی از ویروس‌ها بسیار مفید هستند (مانند سرخک) و برخی ویروس‌ها این‌گونه نیستند.

ویروسی که منجر به بیماری کرونا می‌شود ظاهراً به راحتی و به شکل پایدار در جامعه منتشر می‌شود. انتشار در جامعه بدان معنا است که افراد در مکانی قرار داشته‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، و نمی‌دانند که چگونه و در کجا این کار انجام شده است.

آیا کسی که دارای ویروس کرونا یا COVID-19 است می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند؟

ویروس منجر به بیماری COVID-19 از فرد به فرد منتقل می‌شود. فردی که شدیدأ به کرونا مبتلا شده است می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کند. پیشنهاد می‌شود که این بیماران در بیمارستان یا در خانه (بسته به اینکه چقدر بیمار هستند) ایزوله شوند تا زمانی که بهبود پیدا کنند و دیگر خطری برای بیمار کردن دیگران نباشند.

راهبردهای کنونی سازمان بهداشت جهانی در این مورد که در چه زمانی فرد می‌تواند از قرنطینه بیرون بیاید، به شکل مورد به مورد اعمال می‌شود و شامل تأمین همه شرایط زیر است:

  • بیمار بدون استفاده از داروهای کاهش تب، دیگر تب نداشته باشد.
  • بیمار دیگر علائمی مانند سرفه را نشان ندهد.
  • تست بیمار در دو نمونه تنفسی پیاپی با فاصله 24 ساعت منفی باشد.
  • کسی که از قرنطینه خارج شود، دیگر تهدیدی برای بیمار سازی دیگران نیست.

آیا هوای گرم مانع از انتشار بیماری کرونا می‌شود؟

مشخص نیست که آیا دما و آب و هوا می‌تواند روی انتشار کرونا تأثیرگذار باشد یا خیر. برخی از ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی عمومی و آنفلوانزا در فصل سرما منتشر می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که امکان بیمار شدن با این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر وجود ندارد. در حال حاضر، مشخص نیست که آیا انتشار COVID-19 با گرم‌تر شدن هوا کاهش پیدا می‌کند یا خیر. اطلاعات بیشتری باید در مورد انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های بیماری حاصل شوند، به تحقیقات در حال انجام است.

علایم و مشکلاتی که ویروس کرونا ایجاد می‌کند، چیست؟

علایم کنونی گزارش شده برای بیماران دارای کرونا، شامل علایم تنفسی خفیف تا شدید، همراه با تب، سرفه و مشکل در تنفس هستند.

آیا من باید برای کرونا تست بدهم؟

اگر احساس بیماری می‌کنید و تب، سرفه، مشکل در تنفس دارید، و یا با افرادی که دارای بیماری کرونا هستند تماس داشته اید، و یا در محلی بوده‌اید که اخبار انتشار کرونا در آن منتشر شده، با متخصص تماس بگیرید.

آیا آنتی­‌بیوتیک‌­ها در درمان یا پیشگیری ویروس کرونا موثراند؟

خیر. آنتی­‌بیوتیک­‌ها کاربردی برای درمان ویروس­‌ها نداشته و تنها روی عفونت­‌های باکتریایی موثراند. با توجه به ویروس بودن عامل ویروس کرونا، برای پیشگیری یا درمان این بیماری، به هیچ عنوان نباید از آنتی­‌بیوتیک­‌ها استفاده کرد. مصرف آنتی­‌بیوتیک­‌ها تنها در صورت تجویز پزشک و با هدف درمان عفونت­‌های باکتریایی مجاز است.

آیا برای درمان یا پیشگیری از کروناویروس، دارو یا روش درمانی خاصی وجود دارد؟

در حالی که برخی از دارو­های غربی، سنتی یا خانگی، ممکن است باعث تسکین و کاهش علائم ویروس کرونا شود، هیچ مدرکی مبنی بر اثربخش بودن این داروها در روند پیشگیری یا درمان بیماری وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) برای پیشگیری یا درمان کرونا، مصرف خودسرانه هیچ دارویی (ازجمله آنتی‌­بیوتیک­‌ها) را توصیه نمی‌­کند. هرچند در حال حاضر، چندین آزمایش بالینی، شامل داروهای غربی و سنتی در حال انجام است. سازمان جهانی بهداشت به محض دستیابی به یافته­‌های بالینی جدید، اطلاعات به دست­‌آمده را منتشر خواهد ساخت.

آیا ویروس کرونا همان سارس[1] است؟

خیر. عامل ویروس کرونا، و ویروسی که در سال 2003 عامل شیوع سندرم تنفسی حاد بود، به طور کلی با هم مرتبط‌اند؛ اما بیماری حاصل از هر کدام از این ویروس­‌ها کاملا متفاوت است.

درصد مرگ و میر ناشی از سارس در مقایسه با COVID-19 بیشتر است؛ اما شیوع COVID-19 به مراتب بیشتر از بیماری سارس است. از سال 2003 تا کنون در هیچ کجای جهان شیوع سارس رخ نداده است.

۳ سال پیش
افرین خوب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
اها حالا شد

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
#رای ـ ما ـآرمین ـقراچورلو

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
حداقل همشو کپی پیست نمی کردی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران