معرفی

محیط پیدایش اسلام


خلاصه :

سلام علیکم این کتاب ( که از اسمش پیداست ) محیطی که اسلام قبل از آن که متولد شود را شرح می دهد. 

سلام علیکم 

«محیط پیدایش اسلام»، سلسله گفتاری از شهید آیت الله دکتر بهشتی است که در آخرین شنبه هر ماه میلادی در سال های 1345 ـ 1346 (1966ـ1967) در مرکز اسلامی هامبورگ در جمع عده ای از دانشجویان و علاقه مندان به مطالعات اسلامی ایراد گردیده و آخرین جلسه آن در تاریخ 6 آبان 1346 (28 اکتبر 1967) بوده است. نخستین بخش این گفتارها به روش تحقیق دربارة ادیان اختصاص یافته و در بخش های بعدی با نگرشی پژوهشگرانه و همه جانبه، محیط پیدایش اسلام در شبه جزیرة عربستان و همسایگان آن یعنی ایران، روم، مصر و حبشه مورد بررسی قرار گرفته است که متأسفانه نوار گفتار مربوط به روم علیرغم تلاشی که جهت یافتن آن صورت گرفت، بدست نیامد. با وجود این، از آن جا که مجموعة بحث و همچنین سبک و روش آن جالب و بدیع بود، دریغمان آمد که به خاطر این نقیصه، از انتشار اصل این سلسله گفتار خودداری کنیم، به ویژه آن که شهید بهشتی در آغاز هر بحث، تلخیصی از آن چه در جلسات قبل گفته شده را تکرار نموده و از این جهت رشتة کلام در طول بحث محفوظ مانده است.
در ویرایش متن گفتارها، تلاش بر حفظ کامل امانت داری بوده است، به نحوی که در مواردی کاملاً ضروری با اصلاحاتی مختصر، از انجام اضافاتی گسترده تر، که ممکن بود در زیبایی متن تأثیرگذار باشد، خودداری گردید و چنانچه مشاهده خواهد شد سیاق بیان در طول کتاب محفوظ مانده است.

تاریخ اسلام

***بخشی از این کتاب***

«از نظر من، روش درست برای شناختن یک دین این است که مآخذ اصلی مربوط به آن دین را با شیوه تحقیق علوم نقلی ـ‌ و نه علوم تجربی و علوم عقلی ـ‌ بلکه با شیوة تحقیق تاریخی که امروز در متدولوژی به عنوان شیوه تحقیق تاریخی نامیده می‌شود، مطالعه کنیم.»
برای پی بردن به نقش تمدن‌ساز مکتب اسلام لازم است بستر جغرافیایی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی محیط پیدایش آن نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
این اثر با دقتی عالمانه به واکاوی مسائل محیطی زادگاه اسلام، شبه جزیرة عربستان و همسایگانش؛ روم، ایران، مصر و حبشه می‌پردازد.
فصل اول کتاب به روش تحقیق در مباحث دینی که تأکیدی بر محتوای اصلی کتاب است اختصاص دارد.

 

لینک خرید کتاب :

https://bookroom.ir/book/2866/%D9%85%D8%AD%DB%8C%D8%B7-%D9%BE%DB%8C%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85

۳ سال پیش
آفرین

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران