معرفی

با من همراه باشید

بیمه تامین اجتماعی چیست ؟

چه مزایایی دارد


خلاصه :

بیمه تامین اجتماعی چیست و چه مزایایی دارد

ازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد و با هدف رفاه همه مردم، از جمله کارگران، کارمندان و مزد بگیران و حتی کارفرمایان در حال خدمت به مردم است و با ایجاد بیمه همگانی تعهداتی را در قبال بیمه شدگان داراست.

در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. تامین اجتماعی از جمله حقوق شهروندی در کشورهای مختلف جهان به شمار می رود.

می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است. هر فردی در صنف‌های مختلف که مشغول به کار است می‌تواند خود را بیمه کند و از خدمات بیمه بهره‌مند شود و سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه گر اجتماعی است که وظیفه ارائه خدمات به افراد تحت پوشش خود را داراست.

بیمه تامین اجتماعی به طور کلی، بیمه‌ای است که تضمین‌کننده حقوق بیمه ‌گزار است و مطابق قانون با ارائه مستمری بعد از بازنشستگی و همچنین خدمات درمانی از حقوق بیمه ‌شده حمایت می‌کند. تقریبا ۴۲ میلیون نفر جمعیت جامعه از بیمه تامین اجتماعی خدمات دریافت می‌کنند و بیش از ۳ ونیم میلیون نفر مستمری بگیر و بازنشسته هستند که از خدمات مالی و رفاهی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بهره می‌برند.

کسانی که کد بیمه دارند و نام آنها در فهرست بیمه شرکت ها و سازمان ها و موسسات حقوقی رد می شود، صاحب دفترچه شده و از امتیازات مختلف آن بهره مند می شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با این امتیازات تامین اجتماعی آشنا کنیم. 

 

بیمه تامین اجتماعی چه مزایایی دارد؟

بیمه بیکاری؛ از دیگر انواع بیمه این سازمان بیمه بیکاری است که مربوط به زمانی است که فرد شغل ندارد و این بیمه زمانی اجرایی می‌شود که کارگر نزد سازمان تأمین اجتماعی سابقهٔ بیمه داشته و به‌ صورت غیرارادی بیکار شده باشد، اما اگر تخلفی کرده باشد و یا به دلیل محکومیت قضایی شغل خود را از دست دهد نمی‌تواند از این بیمه بهره‌مند شود.

از ۲۳ درصد حق بیمه ای که کارفرما پرداخت میکند، ۳ درصد آن برای بیمه بیکاری است. یک تفاوت بیمه اجباری و اختیاری در این است که بیمه بیکاری فقط به افرادی که دارای بیمه اجباری باشد تعلق می‌گیرد و در صورتی که فرد بیمه اختیاری داشته باشد نمی‌تواند از بیمه بیکاری بهره‌مند شود، زیرا این بیمه شدگان دارای کارفرما نیستند به همین دلیل غرامت دستمزد ایام بیکاری نیز بهره‌مند نمی‌شوند.

میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است که بر اساس تعداد افراد تحت تکفل، تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است. جالب است بدانید سالانه به ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر از مشمولان قانون تامین اجتماعی که سابقه بیمه پردازی داشته باشند، بیمه بیکاری پرداخته می‌شود.

برای دریافت بیمه بیکاری باید به شرایطی مثل مشمول قانون کار و تامین اجتماعی بودن و تبعه خارجی نبودن و بازنشسته یا از کار افتاده نبودن توجه کنید. همچنین باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشید. و در کل برای دریافت بیمه بیکاری باید به صورت غیر ارادی بیکار شده باشید.

۳ سال پیش
اگر خواستید لایک کنید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

ممنون مهدی عالییییییییییییییییییییییییییییییی بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران