رویدادهای عمومی

داستان تسلا – از شروع نیکولا تسلا گرفته تا پایان ایلان ماسک

تاریخچه تسلا | تسلا کیست و برند تسلا چگونه شکل گرفت


خلاصه :

امید وارم لذت ببرید و لایک کنین 

داستان شرکت تسلا ، داستانی پر از پستی و بلندی و هیجان است. نام تسلا امروز برای همگان پیش و بیش از آن‌که یادآور نام نیکولا تسلا، دانشمند و مخترع صرب‌تبار امریکایی و روایت‌های گوناگون حول سیستم برق‌رسانی بر پایه جریان متناوب یا دوستی و همکاری وی با توماس ادیسون باشد، یادآور یک برند بزرگ در جهان خودروسازی است.

شرکت تسلا که پیش‌تر با نام «تسلا موتورز» شناخته می‌شد یکی از نامدارترین شرکت‌ها در زمینه ساخت خودروهای برقی، باتری‌های سنگین ذخیره انرژی، پنل‌های خورشیدی و به طور کلی تکنولوژی‌های مبتنی بر سوخت آلترناتیو یا پاک‌سوز است. برند تسلا برندی جوان است که کم‌تر از سه دهه از عمرش می‌گذرد.

نکته مهم در این است که تسلا در دوره‌ای کوتاه، مسیری طول و دراز را با موفقیت‌های غیر قابل انکار پیموده است و نام خود را در کنار برندهای بزرگی چون تویوتا، جنرال‌موتورز و فولکس واگن قرار داده است. باید دقت داشت این جوانی تنها مربوط به برند تسلا نیست بلکه مربوط به ماهیت راهی است که شرکت‌هایی چون تسلا در آن قدم گذاشته و به نوعی در حال ساختن آن هستند.

از آن‌جا که پرداختن به تکنولوژی‌های آلترناتیو و مشخصاً خودروهای پاک‌سوز از ضرورت‌های زندگی امروز در کره خاکی هستند و این ضرورت هر روز بیش‌تر نمایان می‌شود، شاید بتوان این‌گونه پیش‌بینی کرد که هنوز به طور کامل شاهد بالفعل شدن تمامی پتانسیل شکوفایی و استیلا در شرکت‌هایی چون تسلا  نبوده‌ایم و می‌توان انتظار آینده‌ای به مراتب چشم‌گیرتر برای این صنعت داشت. اما به راستی داستان شرکت تسلا از کجا شروع شد و چه مسیری را پشت سر گذاشت؟

تسلا در سیلیکون ولی

بنیانگذار تسلا موتورز کیست؟

داستان شرکت تسلا هم به مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های سرشناس در زمینه تکنولوژی، از سیلیکون‌ولی و رشد انفجاری شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های متنوع در بستر دوران شکوفایی اقتصادی‌ـ‌سیاسی امریکای پس از جنگ جهانی شروع می‌شود. اما  بنیانگذار تسلا موتورز دقیقا کیست؟

داستان شرکت تسلا در حقیقت به دهه ۱۹۹۰ و گروهی از مهندسان جوان بازمی‌گردد. مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ در این میان دو نام کلیدی و دو بنیانگذار تسلا به شمار می‌روند. یکی از نخستین تولیدات ایشان در زمینه کتاب‌‌خوان‌های الکترونیکی با تاسیس شرکت کوچکی به نام NuvoMedia در سال ۱۹۹۸ بود.

اما ایده ساخت خودروهای الکتریکی چیزی بود که ذهن آن‌ها را به شدت به خود مشغول ساخته بود. ساخت خودروی الکتریکی مخلوق ذهن مارتین ابرهارد و همکارانش نبود. در همان زمان شرکت‌های مختلفی به این مسئله مشغول  بودند و ابرهارد و تارپنینگ به‌طور مستمر به بررسی تجربیات این شرکت‌ها می‌پرداختند.

یکی از این موارد مربوط به شرکتی با عنوان AC Propulsion بود که ایده‌هایی در این زمینه آزموده بود. ابرهارد و تارپنینگ در نهایت در سال ۲۰۰۳ با حفظ همکاری با شرکت مذکور دست به راه‌اندازی شرکتی زدند تا به‌طور تخصصی به ساخت خودروهای پاک‌سوز برقی با باتری‌هایی قوی بپردازد که نقایص و مشکلات نمونه‌های پیشین را نداشته باشد.

جذب سرمایه ۷.۵ ملیون دلاری سرمایه‌گذاری چون ایلان ماسک که بعدتر سمت ریاست هیئت مدیره شرکت را نیز کسب کرد برای آن‌ها از اصلی‌ترین گام‌ها بود. به این ترتیب تیم تسلاموتورز در سال ۲۰۰۴ با اعضای اصلی خود یعنی جی‌بی استرابل، یان رایت، ایلان ماسک، مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ طرح اولین خودروی الکتریکی خود تحت عنوان رودستر را به مرحله کمال رساند.

تسلا رودستر-اولین خودرو کمپانی تسلا

داستان اولین خودرو کمپانی تسلا موتورز

اولین خودرو تسلا موتورز باید برقی بودن خود را فریاد می‌زد. همه اعضای تیم، خودرویی رودستر می‌خواستند که نشان‌دهنده ایده مهم تسلا باشد. ابرهارد موسس شرکت تسلا که در آن زمان مهم‌ترین شخصیت این شرکت بود، جلسات مختلفی را با افراد و شرکت‌های طراحی خودرو برگزار کرد که یک طراحی ایده‌آل برای اولین خودرو تسلا پیدا کنند.

در نهایت بیل مگریج و شرکت IDEO توجه ابرهارد را به خود جلب کردند. ابرهارد یک مهمانی برگزار کرد که همه بنیان‌گذاران و اعضای شرکت تسلا و مشاوران در آن شرکت کردند و از آن‌ها در مورد طرح‌های اولیه نظرسنجی شد. طرح نهایی همان روز انتخاب شد.

نمونه اولیه خودرو تسلا رودستر(Tesla Roadster) در نوامبر سال ۲۰۰۴ آماده شد. تست‌های اولیه انجام شد و موفقیت آمیز هم بود؛ اما تسلا موتورز تلاش کرد که تا حد امکان از هیاهوی خبرها دور بماند. تا سال ۲۰۰۶ که یک رویداد عمومی با هدف معرفی اولین محصول تسلا برگزار شد. در آن روز ماسک و ابرهارد تسلا رودستر را معرفی کردند.

در این رویداد از سلبریتی‌های هالیوود گرفته تا دوستان و آشنایان بنیان‌گذاران شرکت کردند. رویدادی که تبدیل به یک نقطه عطف در صنعت خودروسازی الکتریکی شد. دو هفته بعد از این رویداد عمومی، ۱۲۷ خودرو تسلا رودستر پیش‌فروش شده بود.

از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ که اولین خودرو به صورت رسمی به اولین مشتری تحویل داده شود، شرکت تسلا تغییرات زیادی را تجربه کرد. بنیانگذار تسلا از سمت مدیرعاملی کناره‌گیری کرد تا یک فرد باتجربه‌تر کارش را ادامه دهد. خود او به عنوان مدیر کل بخش فناوری مشغول به کار شد.

مایک مارکس مدیرعامل بعدی کمپانی تسلا بود که خیلی هم خوب توانست از پس چالش‌های اولیه یک شرکت نوپا برآید. بعد از او زیو دروری، مدیرعامل شد و اولین خودروی تسلا رودستر در سال ۲۰۰۸ به اولین مشتری تحویل داده شد.

مشکلات تسلا رودستر

تسلا رودستر یک ورود جنجالی داشت اما اوضاع خیلی خوب پیش نرفت. خیلی زود کمپانی مجبور شد مهندسانش را برای تعمیرات خودرو به جاهای مختلف بفرستد. حدود سه چهارم خودروهای فروخته شده با مشکل مواجه شدند و بدتر این که بسیاری از مشتریان اولیه از افراد سرشناس بودند.

جورج کلونی یکی از بازیگران محبوب هالیوود از جمله این افراد بود. مایوس شدن مشتریان اولیه می‌توانست اعتبار تسلا را به شدت به خطر بیاندازد اما ماسک نگذاشت این اتفاق بیافتد. ایلان ماسک با پیگیری شکایت‌ها و سعی در جلب رضایت مشتریان، اعتبار شرکت را حفظ کرد.

او با استفاده از توییتر  تسلا را در صدر اخبار نگه داشت و در کارش موفق هم بود. او معتقد بود هر محصول اولیه‌ای می‌تواند با مشکل مواجه شود و طبیعی است و از مشتریانش خواست که صبور باشند. در این مقطع او دیگر مدیرعامل تسلا موتورز شده بود.

ایلان ماسک

ایلان ماسک با حدود ۲۰% سهم کلی، سهامدار عمده شرکت تسلا موتورز است.

شرکت تسلا متعلق به کیست؟

ایلان ماسک این روزها تبدیل به یک افسانه شده است. او مدیرعامل تسلا و از بنیان‌گذارن اصلی این شرکت است. ماسک یک مخترع، یک طراح صنعتی، یک ایده‌پرداز و یک سرمایه‌گذار است. در حقیقت زندگی ماسک خیلی هیجان‌انگیزتر از مدیریت یک برند خودروسازی فوق‌العاده است. او در سال ۱۹۷۱ به دنیا آمده و حالا ۴۹ سال دارد. او اولین بازی کامپیوتری‌اش را در ۱۲ سالگی طراحی کرد و فروخت و همین چندماه پیش دو انسان را با یک فضاپیما به فضا فرستاد.

برخلاف تصور رایج، ایلان ماسک موسس شرکت تسلا نیست، اما سهم بزرگی در موفقیت این شرکت داشته است. ماسک چندین برند بزرگ را مانند پی‌پل و اسپیس‌اکس را پایه گذاری کرده و پیش از این‌ها برندهایی مثل zip2  و X.com را راه انداخته و البته فروخته بود. ایلان ماسک با یک سهم ۷.۵ میلیون دلاری، وارد داستان شرکت تسلا  شد و شریک جدید مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ شد.

تسلاموتورز به دنیا آمده بود تا رویای اتوموبیل‌های بی‌نیاز از بنزین را به واقعیت تبدیل کند. این یکی از آرزوهای ماسک هم بود. او وارد تسلاموتورز شد و کمی بعد  تسلا روداستر در سال ۲۰۰۷ وارد مرحله تولید شد. اما قیمت‌گذاری دقیق آن با مشکل مواجه شد و شرکت با بحرانی بزرگ مواجه شد. ایلان ماسک تا آن روز ۵۵ میلیون دلار وارد کمپانی کرده بود و به نظر خودش دیگر وقتش رسیده بود که مدیرعامل شود. پس زیو دروری هم کناره‌گیری کرد تا ماسک بر سر کار بیاید.

در این مدت او نه تنها ابرهارد و چند شخص کلیدی دیگر را اخراج کرد، بلکه با کاهش موثر هزینه‌ها، تعدیل نیرو و تزریق مبلغ قابل توجهی پول، توانست تسلا را حفظ کند. کارهایی که ماسک برای تسلاموتورز کرد شجاعت زیادی می‌طلبید و او هم کم شجاعت نشان نداد. درواقع با این اقدامات، می‌توان گفت ایلان ماسک به‌نوعی بنیانگذار تسلا موتورز جدیدی است که امروز می‌شناسیم و دوست داریم.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران