بدون مجموعه

حضرت عباس(ع) قبل از واقعه کربلا

اعیاد شعبانیه مبارک🌹


خلاصه :

بررسی ابعاد مختلف زندگی حضرت عباس(ع) به بهانه ولادت ایشان...

 به نام خدا 

 

عباس بن علی بن ابی طالب(ع)  که با لقب ابوالفضل شناخته می شود پنجمین پسر امام‌علی(ع) و حاصل ازدواج امیرالمومنین(ع) با فاطمه بنت حزام معروف به ام البنین است.

حضرت عباس(ع) نخستین فرزند حضرت ام‌البنین(س) هستند. ایشان به غیر از حضرت عباس(ع) سه فرزند به نام های جعفر و عبدالله و عثمان داشتند که هر سه به همراه برادرشان در صحرای کربلا به شهادت رسیدند.

 عباس بن علی در روز چهارم شعبان در مدینه به دنیا آمد. 

امام علی(ع) او را در آغوش گرفت و نامش را عباس گذاشت، در گوش هایش اذان و اقامه گفت، سپس بازوهایش را بوسید و گریه کرد و در پاسخ به ام‌البنین که دلیل گریه او را جویا شد گفت: دو بازوی عباس در راه کمک به حسین(ع) جدا می شود و خداوند در ازای هر دو دست بریده شده دوباره در آخرت به او عطا می کند.

 

حضرت عباس(ع) در حالی که ۱۳ سال سن داشتند در جنگ صفین حضور داشته و از جمله افرادی بودند که به فرماندهی مالک اشتر در جنگ صفین به فرات حمله کردند و برای لشکریان امام علی(ع) آب برداشتند.

ایشان همچنین ابن شعثاء از پهلوانان نامدار عرب و ۷ تن از پسرانش را در نبرد صفین به هلاکت رساندند. به گفته برخی نویسندگان مردم شام قدرت ابن شعثاء را برابر با هزار سوار می دانستند. 

 

 حضرت عباس(ع) با لبابه نوه عباس بن عبدالمطلب بین سال‌‌های ۴۰ تا ۴۵ قمری ازدواج کرد.ایشان صاحب دو فرزند شدند که نام یکی از آنها را فضل و نام دیگری را عبیدالله گذاشتند.

نسل حضرت عباس از پسرش عبیدالله ادامه پیدا کرده است. فرزندان حضرت عباس از مشهور‌ترین تبار علویان بودند و بسیاری از آنها عالم، قاضی و حاکم بودند.

حضور در واقعه کربلا مهمترین فراز زندگی عباس بن علی(ع) است و اهمیت او نزد شیعیان ناشی از نقشی است که در واقعه کربلا داشته است. 

 

 

پیشنهاد چند کتاب برای شناخت بیشتر حضرت عباس(ع) :  

 

 

سقای آب و ادب

 

 

ماه به روایت آه

 

 

برادر من تویی: زندگی حضرت عباس (ع)

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران