آموزش

مادر همه ورزش ها

دویدن

دو


خلاصه :

در این مطلب با همدیگه به یادگیری فوت و فن و انواع دویدن می پردازیم🤜🏃‍♂️

خب

در مرحله ی اول با همدیگه هنواع دویدن رو بررسی میکنیم که عبارتند از:

دویدن در جاده: یکی از محبوب ترین دو ها، دو جاده می باشد که شامل دویدن در پیاده روها، جاده ها و دیگر مسیرهای شهری می باشد. یکی از راحت ترین نوع دو ها می باشد – تنها کاری که باید انجام دهید این می باشد که در را باز کنید و شروع به دویدن کنید.

دویدن بر روی تردمیل: دویدن بر روی تردمیل می تواند جایگزینی خوبی برای دویدن در فضای آزاد باشد برای وقتی که شرایط آب و هوایی مساعد دویدن نیست، و همچنین دویدن بر روی تردمیل می تواند به نسبت دویدن در فضای بیرون، راحت تر و آسان تر بوده و با مفاصل تان نیز مهربان تر باشد. بیشتر تردمیل ها به دونده ها امکان تغییر سرعت، شیب و مقاومت را می دهند، بنابراین شما می توانید دویدن در فضای آزاد را شبیه سازی کرده و از انواع فعالیت های مختلف بدون دلزدگی از تمرین بهره ببرید.

مسابقه: بعضی از دونده ها از هیجان و رقابت با دیگر دونده ها در مسابقه لذت می برند. افراد زیادی که در مسابقات شرکت می کنند، برنده نمی شوند(حتی بعضی ها به خط پایان نیز نمی رسند)، اما مسابقه یک راه عالی برای دستیابی به اهداف خودتان است.

تریل رانینگ: برای کسانی که از مناظر و صداهای طبیعت در حین ورزش لذت می برند، تریل رانینگ یک گزینه عالی است. در تریل رانینگ معمولا مسیرهای کوهستانی در سطوح مختلف انتخاب می شوند، البته تنوع مسیر در تریل رانینگ زیاد بوده و تریل رانینگ، بیابان تا کوهستان را نیز شامل می شود. شما شاید تریل رانر ها را در حال کوهنوردی، صخره نوردی، یا بالا و پایین رفتن از تپه و کوه ها ببینید.

دویدن در پیست: بعضی از دونده ها دویدن در پیست را به دلیل راحتی و ایمنی زیاد ترجیح می دهند. در پیست شما نگرانی بابت دوچرخه سوارها، ماشین ها، حیوانات و دیگر عوامل ندارید، و همچنین به راحتی می توانید مقدار مسافتی را که دویده اید، اندازه بگیرید. پیست همچنین یک مکان عالی برای فعالیت های سرعتی است تا شما بتوانید زودتر سرعت تان را افزایش دهید.

نکاتی برای دویدن بهتر :

  • یک جفت کفش مناسب و راحت که برای نوع دویدن تان و پای تان نیز مناسب است را انتخاب کنید. از یک مغازه تخصصی کفش دویدن دیدن کرده تا بهترین انتخاب را داشته باشید.
  • قبل از شروع به دویدن، بدنتان را گرم کنید. برای گرم کردن بدنتان می توانید ۵ تا ۱۰ دقیقه را به پیاده روی پرداخته و یا ورزش های مناسب گرم کردن بدن را انجام دهید.
  • مطمئن شوید که ایمن می دوید مانند اینکه برای دویدن در جاده برخلاف ترافیک بدوید.
  • با روش پیاده روی/ دو شروع کنید و یا به طور متناوب اینتروالی دویدن و پیاده روی را انجام دهید. با ۱ دقیقه دویدن و ۱ دقیقه پیاده روی شروع کنید، سپس سعی کنید زمان اینتروال دویدن تان را افزایش دهید. با افزایش سازگاری تان، می توانید تمام مسیر را بدوید.

با سرعتی بدوید که بتوانید به آسانی جملات را ادا کنید. اگر به تنهایی می دوید، سعی کنید که با خودتان صحبت کنید.

  • از طریق دهان و بینی تان نفس بکشید، بنابراین شما می توانید مقدار اکسیژن بیشتری را وارد شش هایتان کنید. سعی کنید که تنفس شکمی را نیز امتحان کنید تا از گرفتگی و درد پهلو به دور باشید.
  • برای اینکه به اهداف دویدن تان برسید و دویدن به یک عادت در زندگی تان تبدیل شود، می بایست یک برنامه هفتگی منظم دویدن را اجرا کنید. 
  • بعد از اتمام دویدن تان، می بایست بدنتان را با فعالیت هایی نظیر پیاده روی و یا بعضی حرکات کششی سرد کرده تا از گرفتگی ماهیچه هایتان جلوگیری کنید

مطلب رو با یک توصیه به اتمام میرسونم :

اگر به دنبال برنامه دویدن هستید تا در مدتی کوتاه یا حتی بلند بتوانید به هدف خود مانند ۱۰ کیلومتر دویدن برسید می توانید در بخش فیتنس (fitness) اپلیکیشن سامسونگ هلث برای خود برنامه ای انتخاب و آن را شخصی سازی کنید.

۳ سال پیش
بسیار خوب

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران