محتوای درسی

گربه سانان


خلاصه :

گربه سانان

گربه‌سانان زیرراسته‌ای از گوشت‌خوارسانان هستند. خانواده‌ها و گونه‌های این زیرراسته الزاماً از گربه‌ها نیستند و فقط شباهت‌هایی از نظر تکاملی، آناتومیکی و ظاهری به گربه‌ها دارند.گربه‌ها فقط در یکی از خانواده‌های این زیرراسته به نام گربه‌ایان دسته‌بندی شده‌اند. سایر خانواده‌های این زیرراسته عبارت اند از کفتارها، خدنگ‌ها، زبّادان، زبادمانندهای ماداگاسکار و چند خانوادهٔ جانوری منقرض شده مثل شمشیردندان‌نماها

گربه‌سانان در مقابل دیگر زیرراستهٔ گوشت خواران، یعنی سگ‌واران قرار دارد و هر دوی این زیرراسته‌ها ویژگی‌های متمایزی در میان دیگر پستانداران دارند: دارای ۴ دندان مخصوص گوشت‌خواری در جلوی آرواره خود هستند.

یکی از تفاوت‌های زیررده‌های گربه سانان و سگ سانان در فضای بخش صماخی استخوان گیجگاهی است. گربه سانان دارای دو محفظهٔ صماخی در گوش داخلی و سگ سانان دارای یک محفظه هستند. همچنین گربه سانان دارای پوزه‌های کوچک‌تر و تعداد دندان کمتر بوده و بر خلاف سگ سانان معمولاً برای شکار حیوانات کمین می‌کنند. بسیاری از گربه سانان دارای پنجه‌های جمع شونده بوده و جانورانی پنجه رو و قادر به بالا رفتن از درختان یا درخت‌پیمایی هستند.

گربه سانان دارای هفت خانوادهٔ موجود و منقرض نشده هستند. همچنین دوازده زیرخانواده، ۵۶ سرده و ۱۱۴ گونه از گربه سانان شناسایی شده‌اند. این جانوران در تمام قاره‌ها و مناطق به جز استرالیا و جنوبگان پراکندگی دارند.

زبادمانندهای ماداگاسکار: دارای هشت گونه هستند و منحصراً در جزیرهٔ ماداگاسکار یافت می‌شوند.

گربه‌ایان: با داشتن ۴۱ گونه بزرگ‌ترین خانوادهٔ گربه سانان است و دارای پراکندگی جغرافیایی زیادی در تمام قاره‌ها و مناطق مختلف به جز جنوبگان و استرالیا هستند.

کفتارها: دارای چهار گونه و دو زیرگونه هستند و در آفریقا، خاورمیانه و هند پراکندگی دارند. جانورانی بسیار قدرتمند بوده و از جهات مختلف، شباهت‌های زیادی با سگ سانان دارند.

پیارسال
بسیار عالی و مفید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
👌👌👌

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران