رویدادهای مدرسه

با من همراه باشید

تحقیق درباره قلب و عکس های متحرک قلب

حتما ببینید


خلاصه :

معرفی کامل قلب و مطالب جذابی در رابطه با قلب

قلب نوعی عضو عضلانی در انسان‌ها و دیگر حیوانات است که خون را از طریق رگ خونی در دستگاه گردش خون به گردش درمی‌آورد.خون اکسیژن و مواد غذایی لازم را برایِ بدن مهیا می‌سازد و همچنین به از بین رفتن موادِّ زائد ناشی از متابولیسم (سوخت و ساز بدن) کمک می‌کند.

قلبِ (دل) انسان به میانگین در هنگام استراحت حدود 70 بار در دقیقه می‌تپد. دل انسان بینِ دو شُش در بدن جا دارد و به گونه‌ای قرار گرفته‌است که سر آن به سوی چپ و پایین کج است. هر تپش قلب حدودِ هشت دهم ثانیه زمان می‌خواهد که این زمان شامل ۰٫۱ ثانیه انقباض دهلیزها، ۰٫۳ ثانیه انقباض بطن ها و ۰٫۴ ثانیه استراحت قلب می‌باشد. بافت قلب نیز هم‌چون دیگر بافت‌های بدن نیاز به تغذیه دارد که تغذیهٔ قلب برعهدهٔ عروقِ کرونری (تاجی) است.

Heart frontally PDA.jpg

قلب در لغت به معنی دگرگونی است قلب از لحاظ علمی اندامی است که در مرکز قفسهٔ سینه (متمایل به سمت چپ) واقع شده‌است و وزن آن حدود ۳۰۰گرم است و خون را پمپاژ می‌کند نام این عضو به علت اینکه باعث دگرگونی خون و تبدیل خون کثیف به خون تمیز می‌شود قلب نام‌گذاری شده‌است در دگرگون کردن خون، قلب مانند یک تلمبه عمل می‌کند. در پارسی سره این بخش دل نام دارد. 

 

بطن چیست :  

 

دو حفره پایین قلب بطن نامیده می‌شوند. قلب دارای یک بطن چپ و بک بطن راست است. در میانه قلب بین دو بطن دیواره ضخیم عضلانی وجود دارد که به آن "سپتوم"می‌گویند. کار سپتوم جدا کردن طرف راست قلب از طرف چپ قلب است

بطن‌ها دو حفرهٔ تحتانی قلب هستند که توسط دیواره‌ای قطور و محکم ماهیچه‌ای از یک‌دیگر جدا شده‌اند. اندازهٔ بطن‌ها از دهلیزها بزرگ‌تر است؛ و وظیفهٔ بطن چپ تلمبه کردن خون به داخل قلب و بطن راست خارج از قلب است.

۱. دهلیز راست ۲. دهلیز چپ ۳. بزرگ سیاهرگ زبَرین ۴. آئورت ۵. سرخرگ ششی ۶. سیاهرگ ششی ۷. دریچه میترال (دو لتی) ۸. دریچه آئورتی ۹. بطن چپ ۱۰. بطن راست ۱۱. بزرگ‌سیاهرگ زیرین ۱۲. دریچه سه‌لتی ۱۳. دریچه ششی

هر تحتانی بطن دارای دو دریچه‌است که یکی از آن‌ها موجب ورود خون از طریق دهلیزها به بطن؛ و دیگری موجب خروج خون از بطن به خارج از قلب و اندام‌های دیگر می‌شود.

بطن راست خون را از طریق دریچهٔ سه‌لختی از دهلیز راست دریافت می‌کند؛ و سپس آن را از طریق دریچهٔ ششی به سرخرگ ششی و به سوی شش‌ها می‌فرستد. بطن چپ خون اکسیژنه را از طریق دریچهٔ میترال (دولختی) از دهلیز چپ دریافت کرده و آن را از طریق دریچهٔ آئورتی به آئورت و به این ترتیب به سراسر بافت‌های بدن می‌فرستد.

 

 

 

مطالبی جذاب درباره رابطه با قلب : 

آیا میدانستید که هر کدام از طپش های قلب هر چهار بطن را پر میکند. قلب در مرکز سیستم انتقال خون وجود دارد. بخشی ضروری در کل سیستم است که زمانی که غیر فعال شود میتواند منجر به مرگ شود. قلب اکسیژن و مواد مغذی ( مرکب از سلول ها و پلاسما ) را به اندام ها، بافت ها و سلول های بدن شما میرساند. خون همچنین نقش مهمی در ازبین بردن دی اکسید کربن و مواد زائد تولید شده توسط این سلول ها دارد.

 قلب ساخته شده از عضلات کاردینال است که بطور غیرمستقیم کار میکنند. ضربان های قلب به طور خودکار به سیگنال های عصبی مغز پاسخ میدهد.

 سرخرگ اصلی و سرخرگ فرعی دو تا از بزرگترین رگ های هستند که خون را به قلب منتقل میکنند.

قلب خون را با اکسیژن کم دریافت میکند و سپس خون از طریق و سپس خون از میان ریه ها جایی که درآن اکسیژن قرار میگیرد. خون سرشار از اکسیژن دوباره به قلب وارد می شود و سپس به بدن فرستاده می شود.

 میزان ضربان قلب در بزرگسالان بین 70_72 ضربان درهر دقیقه است. اطلاعات مربوط به ضربان قلب را باتوجه به سن هر فرد بررسی میکنیم.

نوزاد:130 باردردقیقه ؛ 3 ماهه:140 بار دردقیقه ؛6 ماهه:130 باردردقیقه؛ یک ساله:120 باردردقیقه ؛ 2 ساله :115 بار دردقیقه؛ 3 سال :100 باردردقیقه ؛4 سال :100بار دردقیقه ؛ 6 سال :100؛ 8 سال :90 بار؛ 12 سال :85؛ فرد بالغ :60 تا 100.

 قلب بین ریه ها قرار دارد. ریه سمت چپ معمولا کوچک تر از سمت راست.

پیارسال
بسیار خوب . مواظب قلبتون باشید

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پیارسال
ممنون چشم

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

خیلی خوب بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران