رویدادهای عمومی

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه آزاد شد


خلاصه :

دادگاه عالی ایالتی «کادونا» در نیجریه روز چهارشنبه با صدور حکمی «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی این کشور و همسر وی را از تمام موارد اتهامی تبرئه و حکم آزادی آنها را صادر کرد.

در حکم این دادگاه تصریح شده که موارد اتهامی علیه شیخ زکزاکی توسط دادستان نه مشخص و نه اثبات شده اند. شیخ زکزاکی از 4 سال گذشته تاکنون به اتهامات واهی در حال محاکمه بوده است. وکلای دفاع او پیشتر تمامی موارد اتهامی علیه علامه زکزاکی و همسر وی را رد کرده بودند.

اعلام رای دادگاه عالی کادونا پیروزی بزرگی نه فقط برای شیخ زکزاکی و همسرش «زینت ابراهیم»، بلکه برای جنبش اسلامی نیجریه محسوب می شود.

شیخ زکزاکی و همسرش از زمان وقوع جنایت زاریا در سال 2015 تاکنون در حبس به سر می برند. در 13 دسامبر 2015، ارتش نیجریه با یورش وحشیانه به عزاداران حسینی (ع) در حسینیه صاحب الزمان حدود دو هزار نفر از سوگواران حسینی را به خاک و خون کشید.

شیخ زکزاکی به شدت مجروح شد و بر اثر شدت جراحت‌های وارده یکی از چشمان وی نابینا شده و چشم دیگر وی نیز در آستانه نابینایی قرار گرفت. پس از آن شیخ زکزاکی همواره در بدترین شرایط در زندان و از خدمات اولیه پزشکی و بهداشتی محروم بوده و وضعیت سلامت وی وخیم است.

به رغم تلاش های زیاد دولت نیجریه برای تحت فشار قرار دادن شیح زکزاکی به منظور اعتراف گرفتن از او و پذیرش اتهامات واهی، شیخ زکزاکی به عنوان اسوه صبر و استقامت همواره بر موضع خود ایستادگی کرده است.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به ویژه از زمان دستگیری شیخ، فشارها بر شیعیان نیجریه افزایش یافته است، فعالیت های مذهبی و برگزاری مراسم های دینی چون تاسوعا و عاشورا از سوی دولت ممنوع شده است و با تجمعات آنها بشدت برخورد می شود. در واقع دولت نیجریه طی این سال ها تلاش کرده است حضور شیعیان را از عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی نیجریه کمرنگ و حتی حذف نماید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران