در این مطلب می آموزید که چگونه بهتر بخوابید

شب بخیر خوب بخوابی


۲۳ مهر ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۱:۵۰
۲۱۰


خواب راحت می تواند شما را در طول روز شاداب نگهدارد و برای سلامتی شما مفید است.

سحرخیز باشید

اولین قانون داشتن یک خواب خوب سحر خیز بودن است. پس بدانید هرچه سحرخیزتر باشید شب‌ها آسان‌تر و زودتر به خواب می‌روید. پس سحرخیز بودن را در زندگی جدی بگیرید و به این فکر کنید که هرچه زمان بیشتری را صبح‌ها بخوابید، شب‌ها سخت‌تر خوابتان خواهد برد. پس سحرخیز باشید تا کامروا شوید.

پیاده‌ روی کنید

یکی دوساعت قبل از خواب زمان مناسبی‌ برای پیاده‌روی ست. پیاده‌روی شبانه هم غذایتان را هضم می‌کند هم برای سلامتی‌تان مفید است. هم خستگی مختصری ناشی از یک فعالیت سبک فیزیکی خواهد داشت که به خواب خوب شما کمک می‌کند. فقط سعی کنید کفش مناسبی بپوشید که به جای داشتن خواب از درد پا اذیت شوید.

حمام رفتن

به هم‌ ریختگی کل روز را با خودتان به رختخواب نبرید. بهتر است یک ساعت قبل از خواب یا بعد پیاده‌روی یک دوش آب گرم کوتاه بگیرید و خودتان را از عرق‌های روزانه و چربی موهایتان خلاص کنید تا خواب آرامش بخشی را تجربه کنید. بعد از حمام رفتن حتما موهایتان را خشک کنید.

 لباس راحت بپوشید

لباس‌ های پلاستیکی و تنگ بدترین لباس‌ها برای خواب آرام هستند. لباس‌هایتان را در زمان خواب نخی و آزاد انتخاب کنید. لباس دکمه دار نپوشید و ترجیحا برای خودتان همیشه یک لباس خواب راحت و جداگانه داشته باشید.

موبایل تعطیل !

قبل از خواب پای مانیتور و موبایل نباشید تا چشم‌تان درد نگیرد. این وسایل بیش از هرچیزی موجب بی‌خوابی شما خواهد شد. سعی کنید قبل از خواب فیلم‌ها و یا برنامه‌هایی که ذهنتان را درگیر کند نبینید تا به جای خوابیدن به آن فکر نکنید. از شنیدن صداهای زیاد و ضرب آهنگ‌های تند خودداری کنید.

پرخوری نکنید

خوردن غذاهای چرب و سنگین یکی از مهم‌ترین عوامل بی‌خوابی و یا بدخوابی شما هستند. ترجیحا سعی کنید فاصله خواب با وعده شام بیش از 2 تا 3 ساعت باشد تا خواب آرام‌تری داشته باشید.

خانه را تمیز کنید

هیچ چیز سخت‌تر از خوابیدن در یک خانه شلخته و بهم‌ریخته نیست. خانه‌ای که سایه چوب لباسی شبیه هیولا جلوه می‌کند و یک تنه می‌تواند خوابتان را به هم بریزد. قبل از خواب حتما خانه را تمیز کنید هرچیز اضافه‌ای که روی زمین ریخته‌است سنگینی آن همراه شما به رختخواب می‌آید. ظرفهایتان را بشویید. هر وسیله‌ای را سر جایش بگذارید تا به شیرینی خواب‌تان افزوده شود.

محل خواب فقط برای خواب است

در رختخوابتان فقط بخوابید. کتاب نخوانید. موبایل چک نکنید. تلفن حرف نزنید. فقط بخوابید. اینطوری بدن شما عادت می‌کند که هربار سمت رختخوابتان رفتید، خودش را آماده خواب کند.

مسواک فراموش نشود

هیچ‌وقت بدون اینکه مسواک بزنید وارد رختخواب نشوید. خوابیدن با دندان‌های مسواک شده لذتی دارد که جور دیگری نمی‌توانید آن را حس کنید. شستن دست و صورت قبل از خواب نیز به شما اکیدا توصیه می‌شود.

گلاب معجزه‌ای برای خواب خوب

قدیمی‌ها همیشه توصیه می‌کردند که چند قطره گلاب داخل یک دستمال بچکانید و کنار رختخوابتان قرار دهید. چند قطره روی صورتتان نیز می‌تواند مشام‌تان را خوش عطر کند. امتحان این کار ضرری ندارد.

دستشویی بروید

قبل از خواب حتما به دستشویی بروید. اصلا خوب نیست نیمه‌های شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید.

عوارض خوب نخوابیدن

بدخلقی : که می‌تواند به شکل کاهش بازده کاری به دلیل بی‌حوصلگی یا به صورت مشاجره با دیگران بروز کند. این مسأله می‌تواند کاهش سطح تمرکز را نیز به دنبال داشته باشد.

اختلال در تغذیه مناسب : که می‌تواند به شکل بی‌اشتهایی، پراشت‌هایی و میل به خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های نامناسب دیده شود. کم‌خوابی یا بی‌خوابی باعث به‌هم خوردن تعادل ترشح دو هورمو

 لپتین و گرلین می‌شود. هورمون «لِپتین» عامل انتقال پیغام سیری به مغز است. در مقابل، هورمون «گرلین» بیانگر نیاز بدن به خوردن است. بی‌خوابی و کم‌خوابی باعث اختلال در ترشح این هورمون‌ها می‌شود. این مسأله می‌تواند بیانگر اشتهای زیاد به‌ویژه هنگام شب باشد.

ویتامین‌های مؤثر در بی‌خوابی

ویتامین D

ویتامین E

ویتامین‌های گروه B

املاح مؤثر در بی‌خوابی‌های شبانه

کلسیم و منیزیم

آهن

قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم )

إذا قالَ الْعَبدُ عِندَ مَنامِهِ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ یَقولُ اللّه‏ُ : مَلائِکَتى! اُکتُبُوا بِالْحَسَناتِ نَفسَهُ إلَى الصَّباحِ.

هر گاه بنده‏ اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم بگوید، خداوند به فرشتگان می‌گوید: به تعداد نفس‏هایش تا صبح برایش حسنه بنویسید.

منابع و مآخذ:



چندرسانه‌ای :



برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.