دلنوشت
بهمن موتور دیگنیتی
خلاصه :
تغییرات مهم در تیپ جدید دیگنیتی پرستیژ
دی 1400: با شروع تستهای فنی خودرو دیگنیتی پرستیژ، حالا مشخص شده که تیپ جدید این خودرو، علاوه بر تغییرات فنی، چندین تغییر ظاهری نیز نسبت به تیپ دیگنیتی پرایم، دارد. با اینکه لیست آپشنها مشخص نشده اما احتمالا باید منتظر اضافهشدن رادارهای ایمنی باشیم. مهمترین تغییراتی که در تیپ جدید دیگنیتی پرستیژ، بوجود آمده عبارتند از:
تغییر سپرهای جلو و عقب
سراگزوزهای دوبل و دایرهای شکل
حذف موتور 1.5 لیتری توربو و استفاده از موتور 2.0 لیتری توربو
حذف گیربکس CVT و استفاده از گیربکس 6 دنده AT
کاتالوگ جدید دیگنیتی پرایم منتشر شد
دی 1400: با انتشار کاتالوگ جدید خودرو دیگنیتی پرایم، حالا مشخص شده که این کراساور جدید چینی، به دو آپشن کاملا جدید مجهز شده است: یکی «تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو» و دیگری «گرمکن صندلیهای جلو». این دو آپشن، تا قبل از این، در دسترس خریداران این خودرو نبود.
»» کاتالوگ جدید دیگنیتی پرایم - آپدیت دیماه ««
جهش 45 میلیونی قیمت تیپ پرایم
آبان 1400: در هشتمین ماه سال جاری، بهمن موتور قیمت جدید دیگنیتی پرایم را بالاخره اعلام کرد؛ اوایل سال جاری بود که بهمن موتور فروش دیگنیتی را با قیمت ثابتی در حدود 750 میلیون تومان شروع کرد. حالا نیز که در آبانماه 1400 هستیم، قیمت این خودرو حدود 45 میلیون تومان افزایش یافته و به عدد جدید 795 میلیون تومان رسیده است.
تولید دیگنیتی پرستیز با موتور جدید
آبان 1400: شرکت بهمن خبر داده که تیپ جدید دیگنیتی پرستیژ علاوه بر آپشنهای جدید، با موتور بهبودیافته راهی بازار کشورمان خواهد شد. اما اگر به بازار چین برویم، در آنجا خودرو دیگنیتی یا همان دانگفنگ iX5 با دو موتور مختلف عرضه میشود که مشخصاتشان را در جدول زیر مشاهده میکنید:
کد موتور SFG15T HD15
نوع موتور 1.5 لیتری توربو یورو5
قدرت 148 اسب بخار در دور 5600 177 اسب بخار در دور 6000
گشتاور 220 نیوتن متر در دور 1800 تا 4000 270 نیوتن متر در دور 1500 تا 4000
اما نکته جالب اینجاست که بهمن موتور، قصد استفاده از موتور HD15 را ندارد! چراکه آقای ضرابیان (مدیرعامل بهمن موتور) صراحتا اعلام کرده است که دیگنیتی پرستیز با موتور جدید 2.0 لیتری توربوشارژ و با قدرت 230 اسب بخار، در ایران تولید میشود. مشخصات کامل این موتور جدید، بزودی منتشر میشود.
دیگنیتی اولین کراس اور 5 ستاره ایران
شهریور 1400: براساس جدیدترین گزارش ارزشیابی کیفی خودروها، کراساور جدید دیگنیتی پرایم در مردادماه 1400 موفق شده تا بهعنوان نخستین کراساور مونتاژی ایران، به 5 ستاره کیفی برسد. این درحالی است که تا پیش از این، هایما S7 توربو پلاس ایران خودرو بعنوان باکیفیتترین کراساور داخلی، تنها 4 ستاره کیفی را کسب کرده بود.
البته این نخستینبار نیست که رکوردزنی بهمن موتور در ساخت محصولات با کیفیت چینی، رخ میدهد. اگر یادتان باشد در سال 1396 نیز بهمن موتور توانسته بود تا با کمک بسترن B30، نخستین سدان 4 ستاره تولید داخل را بسازد.
عرضه تیپ فول آپشن دیگنیتی پرستیژ
همزمان با اعلام اولین شرایط فروش خودرو دیگنیتی ویژه فروردین، حالا قیمت قطعی محصول جدید بهمن موتور نیز مشخص شده است؛ دیگنیتی پرایم که در زمستان 99 معادل 760 میلیون تومان قیمتگذاری شده بود، حالا با قیمت عجیب 749.5 میلیون تومان، فروخته میشود! به نظر میرسد که بهمن موتور، بدلایل بازاریابی و به مناسبت اولین عرضه آن به بازار، قیمت دیگنیتی را عمدا پایین نگه داشته است و قطعا در فروشهای آتی، باید منتظر قیمت رسمی بالاتری باشیم. اگر یادتان باشد، در سال 96 و در اولین فروشهای بسترن B30 نیز بهمن موتور از همین روش، استفاده کرده بود.
اما نکته جدیدتری که بهمن موتور درباره دیگنیتی اعلام کرده، عرضه آن در نسخه فول آپشن در سال 1400 است. به عبارت دیگر، دیگنیتی در ابتدا با تیپ «پرایم» عرضه میشود ولی از ماههای آینده، تیپ گرانترش با نام «پرستیژ» نیز به بازار ایران عرضه خواهد شد. تفاوت این دو تیپها هنوز اعلام نشده است.
تولید دیگنیتی با داخلی سازی 20 درصد
فروردین 1400: آقای علیمرادلو (مدیرعامل گروه بهمن) در حاشیه مراسم افتتاح کارخانه موتورسازی تیوان، ضمن اشاره به شروع تولید خودرو دیگنیتی، گفته که برای تعیین قیمت جدید دیگنیتی، منتظر تعیین تکلیف تعرفههای گمرکی برای قطعات CKD در سال 1400 هستیم.
مدیرعامل گروه بهمن همچنین گفته که هماکنون تولید روزانه دیگنیتی 15 دستگاه بوده و تمامی مدلهای پلاکشده و تحویلی به مشتریان، مونتاژ بهمن موتور هستند و با داخلیسازی 20 درصدی ساخته شدهاند. خودرو دیگنیتی بهمن موتور با پشتیبانی 10 ساله برای خدمات پس از فروش، در ایران به تولید میرسد.
آغاز تولید دیگنیتی در بهمن موتور
فروردین 1400: آقای محمدی (قائم مقام اجرایی بهمن موتور) در تاریخ 15 فروردینماه، ضمن اشاره به تولید آزمایشی دیگنیتی از زمستان 99، حالا خبر داده که تولیدانبوه خودرو دیگنیتی بهمن موتور آغاز شده است و حتی این خودرو در شبکه فروش نمایندگیهای منتخب نیز توزیع شده و مشتریان امکان بازدید از آنرا دارند.
آقای محمدی همچنین گفته که خودرو دیگنیتی با استانداردهای روز اروپا در ایران تولید شده و علاوه بر استانداردهای 85گانه کشور، استاندارد آلایندگی یورو5 را هم از سازمان محیط زیست گرفته است.
برنامه تولید دیگنیتی در سال 1400
بهمن 99 | آقای علیمرادلو (مدیرعامل بهمن موتور) به تازگی خبر داده که شرکتش برای شروع تولید دیگنیتی در بهمنماه آماده است. بهمن موتور برای سال 1400، تولید 3500 تا 5000 دستگاه دیگنیتی پرایم را برنامهریزی کرده است. طبق گفتههای آقای علیمرادلو، قیمت دیگنیتی پرایم بهمن موتور معادل 760 میلیون تومان بوده که به سازمان حمایت نیز اعلام شده است.
کاتالوگ دیگنیتی بهمن منتشر شد
آبان 99 | در آخرین روزهای آبانماه، سرانجام مشخصات فنی به همراه آپشنهای دیگنیتی بهمن موتور، مطابق کاتالوگ رسمی زیر، منتشر شد:
»» کاتالوگ دیگنیتی بهمن موتور (PDF) ««
اگر همه چیز طبق زمانبندی بهمن موتور پیش برود، در اوایل سال 1400 اولین کراساور کوپه چینی را در بازار کشورمان خواهیم دید؛ محصولی جذاب و با طراحی متفاوت از شرکت دانگ فنگ که البته قرار است با نام جدید دیگنیتی یا DIGNITY و همچنین با لوگویی جدید، توسط بهمن موتور در ایران فروخته شود. از آنجایی که دانگفنگ از بازار ایران خداحافظی کرده، میتوان چنین حدس زد که بهمنیها از نام دیگنیتی، بعنوان برند جدیدشان استفاده خواهند کرد.
بهمن موتور، شریک جدید دانگ فنگ
خودرو جدید دیگنیتی (که هماکنون در تیپ پرایم وارد بازار کشورمان شده اما بزودی در تیپ پرستیژ نیز عرضه میشود)، نام محصول جدید بهمن موتور است که تولیدش از زمستان 1399 شروع شده اما از ابتدای بهار 1400 به تولیدانبوه رسیده. این کراساور جدید را باید یکی از مهمترین محصولات استراتژیک بهمن موتور دانست چراکه در کنار خودرو فیدلیتی در بازه قیمتی میانرده به بازار ایران آمده و انبوهی از کراساورهای کامپکت چینی را هدف گرفته است. در مقاله امروز، جدیدترین اخبار دیگنیتی به همراه مشخصات فنی و امکانات آنرا به شما میگوییم. همچنین تصاویر اختصاصی دیگنیتی را میتوانید از اسلاید (در بالای صفحه) مشاهده کنید.
بعد از توقف تدریجی همکاری دانگ فنگ با ایران خودرو بدلیل بازگشت تحریمها در اواسط سال 97، خط تولید پرفروشترین محصول آنها، یعنی دانگ فنگ H30 کراس نیز متوقف شد. خداحافظی این شرکت چینی از بازار ایران، آنقدر زود اتفاق افتاد که حتی سدان دانگ فنگ S30 نیز رنگ تولیدانبوه را به چشم ندید.
اما با وجود رفتن دانگ فنگ از ایران، هر از چندگاهی دوباره نامش را میشنیدیم؛ مثلا همین اواخر سال 98 بود که این شرکت با چندین واسطه توانست با خودروسازی فردا، قراردادی امضا کند که منجر به مونتاژ تعداد بسیار محدودی از دانگ فنگ SX6 شد. در بهار 99 نیز باخبر شدیم که آذویکو برای جبران بخشی از تعدات معوق امجی 360، میخواهد دانگ فنگ S50 را در اواخر سال 99 به مشتریانش تحویل دهد.
در چنین شرایطی که دانگ فنگ درحال چرخیدن در بازار خودرویی کشورمان، آن هم با چراغ خاموش، است حالا خبر رسیده که این شرکت میخواهد با بهمن موتور نیز در سال 99 وارد همکاری شود. بهمن موتور این روزها شرایط خوبی ندارد؛ چرا که فاو (FAW) هم تولید بسترن B30 را در ایران متوقف کرده و از طرف دیگر، اوضاع تولید مزدا 3نیو هم خراب است. پس با این همکاری، بهمن موتور هم میتواند بعد از 2 سال آشفتگی، به جایگاه با ثباتی در بازار خودرو برسد.
مشخصات فنی دیگنیتی بهمن موتور
مانند اکثر خودروسازان چینی که صاحب چندین زیرمجموعه و برندهای مختلف هستند، دانگ فنگ نیز از سال 2003 تا به امروز، جوینت ونچری با گروه صنعتی Sokon تشکیل داده که بنام Dongfeng Sokon یا اختصارا DFSK شناخته میشود. شرکت DFSK یکسری از محصولاتش را تحت برند Fengguang عرضه میکرد که البته بعدها نام تجاریاش را برای سادهتر شدن، به Fengon تغییر داد.
کراساور دیگنیتی پرایم بهمن موتور که امروز میخواهیم درباره آن حرف بزنیم نیز در واقع محصولی از برند «فنگون» است و چینیها و حتی مشتریان بازار کره جنوبی آنرا با نام Fengon iX5 میشناسند. البته در برخی بازارهای صادراتی دیگر نیز iX5 با نام و نشان دانگفنگ فروخته میشود. دانگ فنگ iX5 محصول سال 2018 است و پلتفرم یکسانی با برادر قدیمیترش، یعنی DFSK 580 دارد. البته دانگ فنگ برای طراحی iX5 مسیری کاملا متفاوت را رفته طوری که حالا با کراساوری کوپه روبرو هستیم.
دیگنیتی پرایم با طول 4.68 متر، عرض 1.86 متر و ارتفاع 1.64 متر، در سگمنت کراساورهای سایز متوسط جای میگیرد.
دیگنیتی پرایم در بازار چین فقط با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ عرضه شده ولی این موتور، با دو خروجی مختلف در اختیار مشتریان قرار گرفته است.
در تیپ 220T این خودرو با کد موتور SFG15T، قدرت به حدود 150 اسب بخار و گشتاورش به 220 نیوتن متر میرسد. اما در تیپ 280T این خودرو با کد موتور HD15A، قدرت به 180 اسب بخار و گشتاور نیز به 270 نیوتن متر میرسد. ضمن اینکه برای هردو تیپ دیگینیتی در بازار چین، گیربکس 6 سرعته دستی و گیربکس CVT نیز قابل انتخاب خواهد بود.
اما دیگنیتی پرایم بهمن موتور با ضعیفترین موتور توربوشارژ خود، یعنی موتور 150 اسبی به ایران میآید؛ پس به لحاظ قدرت موتور، تفاوت خاصی با سایر رقبای چینیاش در بازار ایران ندارد.
مشخصات فنی دیگنیتی بهمن موتور
موتور 1.5 لیتری توربو یورو5
قدرت 148 اسب بخار در دور موتور 5600
گشتاور 220 نیوتن متر در دور موتور 1800 تا 4000
گیربکس CVT
حجم باک 58 لیتر
مصرف ترکیبی 7.3 لیتر
این نکته را هم فراموش نکنیم که دانگ فنگ برای سال 2021، قرار است موتور قدرتمند 2.0 لیتری توربوشارژ را هم روی دیگنیتی قرار دهد؛ موتوری که با قدرت تقریبی 227 اسب بخار و گشتاور 355 نیوتن متر، دیگر جوابگوی همه نیازهای خریداران دیگنیتی در بازار چین خواهد بود.
آپشن های دیگنیتی بهمن موتور
طبق اطلاعات رسمی بهمن موتور که در اواخر آبانماه 99 منتشر شده، کراساور جدید دیگنیتی قرار است با آپشنهای زیر بدست خریداران برسد:
ترمز پارک برقی / اتوهلد
کروز کنترل
کنترل کشش / کنترل پایداری
کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)
کنترل سرعت در سرازیری (HDC)
شیشه بالابر آتنی ترپ
سانروف و پانورما
سه حالت رانندگی (نرمال، اسپرت، زمستانی)
شش ایربگ
ایزوفیکس
کمربندهای پیش کشنده در جلو
سنسور باران
سنسور باد تایر
سنسور پارک جلو و عقب
دوربین عقب
دوربین فیلمبرداری جلو (Dash Cam)
دوربین 360 درجهای پارک
فرمان چرمی به دکمه های کنترلی
شیشه دودی عقب
صندوق برقی
درب باک برقی
صندلی 6 حالته برقی راننده
مانیتور 10.25 اینچی لمسی
بلوتوث
نویگیشن
ورود بدون کلید
استارت دکمهای
تنظیم برقی آینه های جانبی با گرمکن
چراغ ولکام روی آینه های جانبی
چراغ مه شکن جلو و عقب
چراغ دی لایت و اتو لایت
چراغ بدرقه
چراغ LED جلو و عقب
چراغ جلو با تنظیم اتومات ارتفاع نور
تهویه اتومات با دکمه های لمسی و دریچه عقب
شش اسپیکر
خروجی برق 12 ولت
رینگ 18 اینچ آلومینیومی را دارد
آروین داودی نیا
پیارسال