مقالات

زندگی نامه کوروش کبیر

قسمت دوم


خلاصه :

سلام

فتح بابل

کوروش کبیر بعداً امپراتوری نو بابلی را به دست آورد که تعدادی زیرملت از جمله سوریه، یهودیه و سرزمین هایی در قلمرو عرب را در بر می گرفت. تاریخ فتح او بر بابل تا حدودی مورد مناقشه است، اما اکثریت موافقند که حدود سال 539 قبل از میلاد بوده است. در این هنگام، کوروش خود را پادشاه بابل، شاه سومر و شاه اکد معرفی کرد.

 

امپراتوری هخامنشی

امپراتوری هخامنشی که گاهی به آن اولین امپراتوری ایرانی نیز می گویند، نام جمعی بود که به ملل مختلفی که کوروش تسخیر کرده بود، اطلاق می شد. پس از مرگ او، سرزمین هایی را در شرق در کنار دره رود سند در بر گرفت و از غرب تا حواشی یونان و مقدونیه گسترش یافت. کوروش قبل از اینکه بتواند مصر را به سمت جنوب فتح کند در جنگ کشته شد، اما مصر در نهایت تحت حکومت امپراتوری هخامنشی قرار گرفت که پسرش پس از او آن را فتح کرد. نام هخامنشی از نام پادشاه افسانه ای ایران گرفته شده است که حدود 200 سال قبل از زمان کوروش می زیسته است. کوروش کبیر با برگزیدن نام هخامنشی، ادعای القاب باستانی را مطرح می کرد و به زمانی گوش می داد که قوم او قدرتمندترین مردم روی کره زمین به شمار می رفتند.

 

استوانه کوروش

از مشهورترین آثار به دست آمده از دوران سلطنت کوروش کبیر، استوانه کوروش است که در معبد مردوک در بابل نگهداری می شد. این یک شی استوانه ای سفالی 10 در 4 اینچی است که اطلاعاتی در مورد فتح کوروش در بابل حک شده است و برخی آن را تأیید اولیه حقوق بشر می دانند. این استوانه همچنین شامل فرمان های سیاسی بود که زندگی شهروندان بابلی را بهبود بخشید و اطلاعاتی در مورد اعطای آزادی به تعدادی از گروه ها، از جمله یهودیان بابل، که مدت ها توسط حاکمان آن قلمرو به بردگی گرفته شده بودند.در آنجا عموم مردم به سرعت راه کوروش کبیر را در پیش گرفتند، زیرا او به اعمال فرقه ها و دیگر گروه های مذهبی نیز اجازه می داد

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران