بدون مجموعه

بسم الله الرحمن الرحیم

داعش


خلاصه :

«دولت خلافت اسلامی» که پیش از این به نام «دولت اسلامی در عراق و شام» نام داشت همچنان اختصارا به عنوان(داعش) یعنی دولت اسلامی عراق و شام در اذهان شناخته شده و در رسانه ها خوانده می شود..  

رهبران داعش

 

جماعت توحید و جهاد می‌رسد در سال ۱۹۹۹ به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد و در سال ۲۰۰۴ به شبکهٔ القاعده پیوست و پس از آن به القاعده عراق معروف شد.

هسته اصلی داعش در ۱۵ اکتبر ۲۰۰۶ اعلام موجودیت کرد. این سازمان از ائتلاف چند گروه مسلح عضو القاعده وبدون یدک کشیدن پسوند شام «قاعده الجهاد فی بلاد الرافدین(عراق)» شکل گرفت و ابوعمر البغدادی به عنوان اولین رهبر آن منصوب شد.

 

ابوایوب المصری و ابوعمر بغدادی دو رهبر اصلی حکومت اسلامی عراق بودند که در ۱۸ آوریل ۲۰۱۰ در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند و ابوبکر بغدادی جایگزین آن‌ها شد.

منابع مالی داعش

 

بر اساس تحقیق سال ۲۰۱۵ سازمان Financial Action Task Force پنج منبع مالی عمده داعش به ترتیب به شرح زیر است:

 

منابع مالی که با اشغال سرزمین‌ها به دست می‌آید مثل کنترل بانک‌ها، ذخایر نفت و گاز، مالیات، اخاذی، و سرقت از منابع سرمایه‌ای

گروگان‌گیری برای دریافت پول

اعانه‌هایی که از طریق سازمان‌های غیرانتفاعی دریافت می‌شود

حمایت‌های مالی و تجهیزاتی که جنگجویان خارجی فراهم می‌کنند

دریافت سرمایه از طریق شبکه‌های ارتباطی مدرن

وزارت خزانه‌داری آمریکا برآورده کرده که در سال ۲۰۱۴ داعش حدود ۱۰۰ میلیون دلار نفت خام و محصولات پتروشیمی به واسطه‌ها فروخته است. درآمد این سازمان از باج‌گیری برای آزادی گروگان‌ها هم در این سال دست‌کم ۲۰ میلیون دلار برآورد شده‌است. همچنین مالیات‌ها و عوارضی که از مردم ساکن در مناطق تحت کنترل حکومت اسلامی گرفته می‌شود منبع درآمد دیگری این گروه است. آن‌ها از حمله به بانک‌ها، غارت و فروش عتیقه، و فروش یا نظارت بر فروش دام و غله هم پول درمی‌آورند. دریافت جزیه از مسیحیانی که در این مناطق زندگی می‌کنند و ربودن و فروختن دختران و زنان به‌ عنوان برده جنسی هم پول درمی‌آوردند. هزاران زن و دختر عضو اقلیت مذهبی یزیدی بعد از تصرف سنجار در شمال عراق برده شدند و در بازار به فروش رسیدند.

پایان داعش

 

سرانجام در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ فرمانده نیروی قدس سپاه سردار قاسم سلیمانی در پیامی به محضر مقام معظم رهبری با اعلام پایان سیطره شجره خبیثه داعش، رهبری حکیمانه ایشان و پایداری ملت، دولت، ارتش و نیروهای مردمی عراق و سوریه و مجاهدین و شهدای مدافع حرم از دیگر کشورهای اسلامی را عامل پیروزی جبهه مقاومت دانست.

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران