معرفی

فوتبالیست ها ( قسمت ششم ) لیونل مسی


خلاصه :

سلام. می خواهم در مورد ستاره آرژانتینی حرف بزنم ...

لیونل آندرس مسی (به اسپانیایی: Lionel Andrés Messi؛ زادهٔ ۲۴ ژوئن ۱۹۸۷) بازیکن فوتبال آرژانتینی است که برای باشگاه پاری سن ژرمن و تیم ملی آرژانتین در پست مهاجم و وینگر بازی می‌کند. وی تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که ۶ بار فاتح عنوان بهترین بازیکن سال فیفا، ۷ بار برندهٔ توپ طلا و ۶ بار برنده کفش طلای اروپا شده‌است. او در طول دوران حرفه‌ای‌اش، بیش از ۷۶۰ گل و ۳۳۰ پاس گل را به ثمر رسانده‌است. از او اغلب به عنوان بهترین بازیکن نسل خود و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال یاد می‌شود.

شیوهٔ بازی مسی و توانایی‌هایش باعث شده‌است که وی با دیه‌گو آرماندو مارادونا مقایسه شود؛ این در حالی است که مارادونا مسی را «جانشین» خود می‌داند. گلزنی، بازیسازی، دریبل‌زنی، تکنیک و هوش بسیار بالای این بازیکن باعث شده که بزرگان فوتبال به ستایش او بپردازند.

لیونل مسی از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ پردرآمدترین بازیکن جهان بوده‌است. او با بیش از ۱۶۰ جایزه فردی رکورددار بیشترین جایزه فردی در تاریخ فوتبال است و تنها بازیکنی است که جایزهٔ بهترین بازیکن ۶ تورنمنت مختلف را به دست آورده است. همچنین تنها فوتبالیست تاریخ محسوب می‌شود که برندهٔ جایزهٔ لوریوس (بهترین ورزشکار سال جهان) شده‌است.

بارسلونا
مسی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ ابتدا در تیم نوجوانان بارسلونا و پس از آن در تیم مبتدیان A و B بارسلونا بازی کرد و در تیم مبتدیان A توانست ۳۷ گل را در ۳۰ بازی به ثمر رساند. وی در سال ۲۰۰۳ به دلیل مشکلات مالی باشگاه تا مرز جدایی از تیم بارسلونا پیش رفت. اما مربی تیم جوانان مدیریت را قانع کرد تا او را در باشگاه حفظ کند(سسک فابرگاس در طول این بحران از تیم جدا شد). مسی در فصل ۰۴–۲۰۰۳ با رکوردی عجیب در ۵ تیم مختلف بازی کرد.[۳۷] او اولین بازی اش در تیم مبتدیان B را با یک گل آغاز کرد و به تیم A ارتقاء یافت و در ۱۴ بازی ۲۱ گل به ثمر رساند. پس از آن در ۲۹ نوامبر ۲۰۰۳ در تیم C بارسلونا آغاز به کار کرد و سپس در ۶ مارس ۲۰۰۴ در تیم B بارسلونا مشغول به بازی شد. او در طول فصل برای هر دو تیم بازی کرد و در ۱۰ بازی پنج گل به ثمر رساند و در پنج بازی بعدی نتوانست گلی به ثمر رساند. بازیکن فوتبال آرژانتینی است که برای باشگاه بارسلونا بازی می‌کرد و در تیم ملی آرژانتین در پست مهاجم بازی می‌کند. وی اولین و تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که شش بار فاتح عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان و هفت بار برندهٔ جوایز توپ طلا و شش بار برندهٔ جوایز کفش طلای اروپا شده‌است؛ لذا بسیاری از صاحب‌نظران برجسته او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند. مسی اولین بازی رسمیش در ترکیب اصلی بارسلونا را در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۳ زمانی که ۱۶ سال و ۱۴۵ روز داشت در دیداری دوستانه برابر پورتو انجام داد. کمتر از یک سال بعد، در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴، فرانک ریکارد، مسی را در بازی مقابل اسپانیول به میدان فرستاد تا اولین بازیش را در لا لیگا انجام دهد (در حالی که ۱۷ سال و ۱۱۴ روز سن داشت). او تاکنون سومین بازیکن جوان بارسا است که در لا لیگا بازی کرده‌است. جوانترین بازیکنی که در لیگ برای باشگاه به میدان رفته‌است بویان کرکیچ است که این رکورد را در سپتامبر ۲۰۰۷ به‌دست‌آورد. وقتی لیونل نخستین گل خود برای باشگاه را در برابر آلباسته در تاریخ ۱ مه ۲۰۰۵ به‌ثمر رساند، تنها ۱۷ سال و ده ماه و هفت روز سن داشت و همین هم باعث شد که جوانترین گلزن تاریخ بارسلونا در لا لیگا شود. البته تا زمانی که کرکیچ با گل زدن روی پاس گل مسی در سال ۲۰۰۷ این رکورد را بشکند. مسی در مورد سرمربی سابقش، فرانک رایکارد، گفته‌است:

واقعیت این است که ریکارد عامل اصلی پیشرفت من بود. اعتمادی که او در موقعی که من فقط شانزده یا هفده ساله بودم به من داشت را هرگز فراموش نخواهم کرد.

پاری سن-ژرمن
فصل ۲۰۲۱–۲۰۲۲
لیونل مسی اولین بازی خود در لیگ ۱ را در تاریخ ۲۹ اوت سال ۲۰۲۱ و در بازی مقابل رنس تجربه کرد. او در دقیقه ۶۵ این بازی به جای نیمار وارد زمین بازی شد.

سابقه ملی
معمولاً از لیونل مسی به عنوان یک بازیکن آرژانتینی-اسپانیایی یاد می‌شد؛ بحث دورگه بودن او زمانی به اوج خود رسید که در سال ۲۰۰۴ از وی برای بازی در تیم ملی زیر ۲۰ سال اسپانیا دعوت شد. او این درخواست را برای اصلیت آرژانتینی خود رد کرد و به او فرصت بازی در تیم ملی زیر ۲۰ ساله‌های آرژانتین داده شد و در ژوئن ۲۰۰۴ در یک بازی دوستانه مقابل پاراگوئه به میدان رفت. مسی یک بار مقابل پاراگوئه گلزنی کرد و در یک بازی دوستانه در ژوئیه ۲۰۰۴ برابر اروگوئه دو بار موفق به گلزنی شد. او در سال ۲۰۰۵ یکی از اعضای تیم ملی جوانان آرژانتین در جام جهانی جوانان بود که در هلند قهرمان آن مسابقات شده بودند. او در آن مسابقات در مجموع ۶ گل به ثمر رساند و بهترین بازیکن و هم‌چنین بهترین گلزن آن مسابقات شد.

مسی در ۱۷ اوت ۲۰۰۵ اولین بازی خودش در رده بزرگسالان را مقابل مجارستان، زمانی که فقط ۱۸ سال داشت انجام داد. او در دقیقه ۶۳ به زمین بازی آمد ولی داور بازی، مارکوس مرک او را در دقیقه ۶۵ به‌خاطر ضربه زدن به مدافع مجارستان، ویلموش وانکزاک از زمین بازی اخراج کرد. هر چند مدافع مجارستان پیراهن مسی را می‌کشید. این تصمیم بحث‌برانگیز بود و مارادونا نیز حتی ادعا کرد که این تصمیم داور از پیش برنامه‌ریزی شده بود. بعد از اخراج مسی نقل شد که او در رختکن گریه کرد مسی دوباره در روز ۳ سپتامبر در بازی با پاراگوئه در مقدماتی جام جهانی آلمان در ترکیب تیم قرار گرفت و در نهایت بازی با نتیجه ۱–۰ به سود آرژانتین به پایان رسید. او پیش از این بازی گفته بود:
مدت حضورم در بازی اول بسیار کوتاه بود، این بازی برای من بازی اول محسوب می‌شود.

او دومین بازی خود را برای آرژانتین در برابر پرو انجام داد. مسی در این بازی می‌توانست یک پنالتی قطعی بگیرد. پس از این بازی، پکرمن، سرمربی وقت آرژانتین، مسی را «جواهر» نامید. او اولین گل خود برای تیم ملی آرژانتین را در ۱ مارس ۲۰۰۶ در یک بازی دوستانه مقابل کرواسی به ثمر رساند.

جام جهانی ۲۰۰۶
مصدومیتی که در اواخر فصل ۰۶–۲۰۰۵ گریبان گیر مسی شد و او را برای ۲ ماه از میادین دور کرد، بر حضور او در جام جهانی ۲۰۰۶ اثر نامطلوب گذاشت. مسی در ۱۵ می ۲۰۰۶ در ترکیب انتخابی آرژانتین برای جام جهانی جای گرفت. او قبل از جام جهانی در بازی دوستانه مقابل آنگولا برای ۶۴ دقیقه بازی کرد. او در اولین بازی آرژانتین از روی نیمکت ذخیره‌ها شاهد پیروزی تیمش بر ساحل عاج بود.

در بازی بعدی آرژانتین مقابل صربستان، مسی به عنوان جوانترین بازیکن آرژانتین در جام جهانی، در دقیقه ۷۴ به جای ماکسی رودریگز وارد زمین شد. مسی در همان دقایق اولیهٔ حضورش در بازی به هرنان کرسپو یک پاس گل داد و در نهایت گل ششم تیمش را به ثمر رساند تا جوانترین گلزن مسابقات لقب بگیرد. وی همچنین با گل خود در آن بازی در لیست جوانترین گلزنان تاریخ جام جهانی در جایگاه ششم جای گرفت. مسی در بازی ای که آرژانتین در آن ۰–۰ با هلند مساوی کرد حضور داشت. مسی در بازی بعدی برابر مکزیک زمانی که بازی ۱–۱ بود، به عنوان بازیکن ذخیره در دقیقه ۸۴ وارد زمین شد. خوزه پکرمن در بازیِ مرحلهٔ یک چهارم نهایی مقابل آلمان از مسی استفاده نکرد. آرژانتین در ضربات پنالتی بازی را به آلمان واگذار کرد.

مسی در جام جهانی ۲۰۱۰، برای اولین بار در یک تورنمنت اصلی پیراهن شمارهٔ ۱۰ را برای آرژانتین به تن کرد. او در بازی اولِ تیمش در آن تورنمنت، مقابل نیجریه به‌طور کامل حضور داشت و موقعیت‌های متعددی برای گلزنی پیدا کرد؛ اما دروازه‌بان نیجریه، وینسنت انیما که در آن بازی بهترین بازیکن زمین شد، مکرراً شوت‌های او را دفع می‌کرد. مسی در برد ۴–۱ تیمش مقابل کره جنوبی حضور داشت و در نقشی فراتر از پستِ هافبک هجومی و بازی ساز، که مارادونا برای او در نظر گرفته بود بازی کرد و در همهٔ گل‌های تیمش نقش داشت و به گونزالو ایگواین کمک کرد تا در آن بازی هت تریک کند. مسی در بازی سوم مرحلهٔ گروهی به عنوان کاپیتان حضور داشت و آرژانتین بازی را ۲–۰ مقابل یونان به سود خود به پایان برد. وی در این بازی نیز راهگشای آرژانتین بود و در به ثمر رساندن گل‌ها نقش مهمی ایفا کرد و به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

لئو در مرحلهٔ بعدِ رقابت‌ها در بازی مقابل مکزیک یک پاس گل به کارلوس توز داد و در گلِ اول بازی ای که آرژانتین در نهایت ۳–۱ به سود خود به پایان برد، نقش مهمی ایفا کرد. جام جهانی برای آرژانتین در مرحلهٔ یک چهارم نهایی با باخت ۴–۰ مقابل آلمان به پایان رسید.

مسی توسط گروه تحقیقاتی فنی فیفا، برای جایزهٔ توپ طلایی نامزد شد و در لیست ۱۰ نفره آن‌ها قرار گرفت. این گروه با این توصیف مسی را انتخاب کردند: «حرکت‌های شاخص او و خلاقیت برای تیمش، دریبلینگ، شوت کردن، پاس دادن-منحصر به فرد و کارا».

جام جهانی 2014

مسی در ۱۵ ژوئن و در بازی اول تیمش در مرحلهٔ گروهیِ جام جهانی ۲۰۱۴ مقابل بوسنی و هرزگوین که با بردِ ۲–۱ به سود آرژانتین به پایان رسید، کاپیتان تیم بود. آرژانتین در دقیقهٔ سوم صاحب یک ضربهٔ ایستگاهی شد که پس از برخورد به مدافع بوسنی مارکوس روخو، به پای سئاد کولاشیناس برخورد کرد و وارد دروازهٔ بوسنی شد. مسی در دقیقهٔ ۶۵ با دریبل ۳ بازیکن و یک-دو کردن با ایگواین گل دوم آرژانتین را به ثمر رساند. این دومین گل مسی در رقابت‌های جام جهانی بود. لئو اولین گل خود در جام جهانی را در جام جهانی ۲۰۰۶ و در بازی ای که آرژانتین با ۶ گل صربستان را شکست داده بود به ثمر رساند. مسی در بازی دوم آرژانتین مقابل ایران در دقیقهٔ ۹۱ از فاصلهٔ ۲۵ یاردی به سمت دروازهٔ ایران شوت زد و در نهایت توپ در گوشهٔ سمت چپ دروازهٔ ایران جای گرفت و آرژانتین در آن بازی به پیروزی رسید. گل مسی به ایران چهلمین گلِ بین‌المللی او بود و برد آرژانتین در آن بازی، صعود این تیم را به مرحله حذفی قطعی کرد. مسی در سومین بازی تیم در مرحلهٔ گروهی مقابل نیجریه دو بار گلزنی کرد و تعداد گل‌های خود در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۴ را به عددِ ۴ رساند. گل دوم مسی و آرژانتین از روی یک ضربهٔ آزاد زده شد و در نهایت آرژانتین بازی را ۳–۲ برد و به عنوان تیم اولِ گروه صعود کرد. مسی در تمام سه بازیِ مرحلهٔ گروهیِ آرژانتین، به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شد.

لئو در مرحلهٔ یک‌هشتم نهایی در بازی مقابل سوئیس، در دقیقهٔ ۱۱۸ به آنخل دی ماریا یک پاس گل داد و در نهایت آرژانتین بازی را بعد از وقت‌های اضافی با نتیجهٔ ۱–۰ به سود خود به پایان برد. مسی بعد از دریافت پاسی که رودریگو پالاسیو به او داد دریبل زنی را شروع کرد و پس از گذر از فابیان شار به دی ماریا پاس داد و آرژانتین به گل پیروزی رسید. مسی بار دیگر به عنوان بهترین بازیکن زمین در آن مسابقه انتخاب شد. لئو در مرحلهٔ یک چهارم نهایی در بازی مقابل بلژیک حضور داشت و در نهایت تیم آرژانتین با گل ایگواین برای اولین بار بعد از سال ۱۹۹۰ به مرحلهٔ نیمه نهایی جام جهانی راه یافت. آرژانتین در مرحلهٔ نیمه نهایی در بازی مقابل هلند بعد از وقت‌های اضافه به تساوی ۰–۰ رسید و در نهایت توانست در ضربات پنالتی هلند را با نتیجهٔ ۴–۲ شکست دهد و برای اولین بار بعد از زمانی که مارادونا آن‌ها را به فینال رسانده بود به بازی پایانی رسید. اگرچه مسی نتوانست در آن بازی گلی به ثمر برساند، اما پنالتی اول آرژانتین را او به گل تبدیل کرد.

مسی در ۱۱ ژوئیه در لیست ۱۰ نفره برای جایزهٔ کفش طلایی فیفا و کسب عنوان بهترین بازیکن تورنمنت قرار گرفت. آرژانتین در ۱۳ ژوئیه، با گلی که بازیکنِ تعویضیِ آلمان ماریو گوتسه در دقیقهٔ ۱۱۳ وارد دروازهٔ آن‌ها کرد، همانند فینالِ سال ۱۹۹۰ بازی را بعد از وقت‌های اضافه با نتیجهٔ ۱–۰ به آلمان باخت. مسی در دقیقهٔ ۲۹ حرکتی را آغاز کرده بود که توسط ایگواین به گل تبدیل شد؛ اما توسط داور به دلیل قرارگیری ایگواین در موقعیت آفساید، به درستی مردود اعلام شد. لئو در آن مسابقه فرصت‌های بسیاری را برای گلزنی به خصوص در دقیقهٔ ۴۷ از دست داد.

مسی تورنمنت را با چهار گل و یک پاس گل به عنوان سومین گلزن برترِ جام به پایان رساند. نیمار که تعداد گل‌های زده اش با مسی برابر بود، به علت تعداد بازی‌های کمتری که نسبت به مسی انجام داده بود، کفش برنزی را تصاحب کرد. مسی در آن تورنمنت چهار بار بهترین بازیکن زمین شد که از این حیث بالاتر از تمام بازیکنان آن تورنمنت قرار گرفت. لئو بعد از بازی فینال جلوتر از توماس مولر و آرین روبن به عنوان بهترین بازیکن تورنمنت، توپ طلا را برنده شد. اگرچه مسی در مرحلهٔ حذفی هیچ گلی را به ثمر نرسانده بود اما موقعیت‌های زیادی را خلق کرده بود، موفق‌ترین حرکات با توپ و دریبل‌ها را داشت، بیشترین پاس صحیح در محوطهٔ جریمه را داده بود و رکورد بیشترین پاس در عمق را بیش از هر بازیکن دیگری در آن تورنمنت دارا شد. البته تصمیمِ اهدای توپ طلا به مسی از آن جا که او در دور حذفی هیچ گلی به ثمر نرسانده بود و فقط یک پاس گل داده بود در رسانه‌ها مورد بحث و نقد قرار گرفت. سپ بلاتر رئیس فیفا بعد از اهدای توپ طلا به مسی اظهار داشت که او وقتی دید مسی توپ طلا را دریافت می‌کند شگفت زده شده‌است. همچنین دیگو مارادونا اسطورهٔ آرژانتینی بعد از برنده شدن توپ طلا توسط مسی در یک برنامهٔ تلویزیونی اعلام کرد که توپ طلا حق مسی نبوده‌است و او توپ طلا را به دلیل طرح تبلیغاتی برنده شد و بازاری‌ها شخص اشتباهی را انتخاب کردند.لئو پس از مسابقهٔ فینال در مورد موفقیتش در برنده شدن توپ طلا اظهار نظر کرد و گفت: «من به توپ طلا اهمیتی نمی‌دهم. من فقط به خاطر شانس‌های از دست رفته عصبانی هستم. ما بهترین شانس را داشتیم. ما می‌دانستیم که نمی‌توانیم به بازی تسلط کامل داشته باشیم اما می‌دانستیم که چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. من در حال حاضر به جایزه‌ام اهمیتی نمی‌دهم. من فقط می‌خواستم جام را بالای سرم ببرم و آن را به آرژانتین ببرم. درد و رنجی که من دارم خیلی زیاد است.»

جام جهانی ۲۰۱۸
پیش از افتتاحیه جام جهانی ۲۰۱۸، گمانه زنی‌ها در مورد اینکه این آخرین جام جهانی مسی خواهد بود، وجود داشت. تیم ملی آرژانتین در گروه D با تیم‌های کرواسی، ایسلند و نیجریه همگروه شد. یاران مسی در اولین بازی مقابل تیم ایسلند قرار گرفتند، اما این بازی چندان برای مسی خوشایند نبود چون ضربه پنالتی او را دروازه‌بان ایسلند مهار کرد تا بازی با نتیجه ۱–۱ به پایان برسد. تک گل آرژانتین را در این بازی را سرخیو آگوئرو به ثمر رساند. تیم آرژانتین در دومین بازی مقابل کرواسی قرار گرفت و در پایان با نتیجه ۳ بر صفر از تیم کرواسی شکست خورد تا بازی سوم تعیین‌کننده صعود این تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی شود. لیونل مسی فقط ۴۹ لمس توپ و فقط دو ضربه در محوطه جریمه کرواسی داشت. مسی و هم تیمی‌هایش در آخرین بازی مرحله گروهی به مصاف نیجریه رفتند. آرژانتین در صورت برد نیجریه و شکست ایسلند از کرواسی می‌توانست به مرحله بعد صعود کند. در دقیقه ۱۴ آرژانتین با گل مسی پیش افتاد. این گل روحیه بازیکنان و هواداران آرژانتین را بالا برد. در دقیقه ۳۴ بازی، ضربه ایستگاهی مسی به تیر دروازه برخورد کرد تا نتواند دبل کند. در دقیقه ۴۸ خطای خاویر ماسچرانو بر روی بازیکن نیجریه باعث شد تا این تیم صاحب ضربه پنالتی شود. موزس این پنالتی را گل کرد تا بار دیگر آرژانتینی‌ها ناامید شوند. اما این پایان کار نبود و در دقیقه ۸۶ مارکوس روخو بود که دوباره آرژانتین را پیش انداخت. بازی به پایان رسید و آرژانتین توانست ۱–۲ نیجریه را شکست دهد و با توجه به باخت ایسلند، به عنوان تیم دوم گروه D به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند. لیونل مسی با زدن گل در این بازی به سومین آرژانتینی، پس از دیگو مارادونا و گابریل باتیستوتا تبدیل شد که در سه جام جهانی مختلف گلزنی می‌کند. قرعه کشی مرحله یک‌هشتم نهایی انجام شد و آرژانتین به قرعه سختی خورد. فرانسه حریف این تیم در یک‌هشتم نهایی شد. در ۹ تیر ماه ۱۳۹۷ در ورزشگاه کازان آرنا، دو تیم به مصاف هم رفتند. در دقیقه ۱۲، اشتباه مدافعان آرژانتین باعث شد تا فرانسه صاحب یک ضربه پنالتی شود. گریزمن این ضربه پنالتی را گل کرد تا فرانسه پیش بیفتد در اواخر نیمه اول آنخل دی ماریا با شوت از راه دور، گل تساوی را به ثمر رساند. نیمه اول با تساوی یک بر یک به پایان رسید. در اوایل نیمه دوم و در دقیقه ۴۸ این مرکادو بود که گل دوم آرژانتین را به ثمر رساند تا آرژانتین به بازی برگردد. اما طولی نکشید که فرانسه با گل زیبای پاوار بازی را به تساوی کشاند. در دقایق ۶۴ و ۶۸ کیلین ام باپه دو گل زد تا فرانسه ۴–۲ پیش بیفتد در وقت‌های اضافه نیمه دوم سرخیو آگوئرو با ضربه سر، گل زد تا اختلاف به یک گل برسد؛ و سرانجام بازی با نتیجه ۳–۴ به پایان رسید و آرژانتین حذف شد. لئو مسی در این بازی ۲ پاس گل داد و پس از دیگو مارادونا به دومین بازیکن آرژانتینی تبدیل شد که در چهار جام جهانی گذشته، پاس گل می‌دهد. مسی با یک گل و دو پاس گل به کارش در این جام جهانی پایان داد.

پایان

خداحافظ

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران