معرفی

ویژگی خرس قطبی

خرس قطبی


خلاصه :

دانستنی های جالب درباره خرس قطبی

خرس قطبی گوشتخوار عظیم الجثه از خانواده خرس ها است که در مناطق یخی اقیانوس منجمد شمالی زندگی می کند. این حیوان بزرگ ترین گونه خرس محسوب می شود، اگرچه خرس های قهوه ای کدیاک ساکن در آلاسکا نیز تقریبا به بزرگی خرس قطبی هستند.

نام خرس قطبی از خرس دریایی گرفته شده زیرا علاوه بر این که بیشتر عمر خود را در نواحی نزدیک به سواحل می گذراند، شناگر ماهری نیز می باشد و در آب هایی که حدود 160 کیلومتر با نزدیک ترین یخ یا ساحل فاصله دارند دیده شده است.

مشخصات ظاهری خرس قطبی

خرس های قطبی معمولا بیش از 2 متر قد و حدود نیم تن وزن دارند، وزن خرس قطبی به 600 کیلو گرم نیز می رسد .

خرس قطبی یکی از معدود پستانداران بزرگی است که می تواند در شرایط آب و هوایی خشن قطبی زندگی کند و بدنش به خوبی با زندگی در یخ ها سازگار شده است.

این حیوان از یک زیر لایه گرم و موهای محافظ بلند که روی آن تشکیل شده است از سرما در امان است، داخل این موها لوله های تو خالی شفاف وجود دارد که گرمای خورشید داخل آن ها گیر افتاده، به زیر پوست سیاه حیوان منتقل و باعث گرم شدن بدنش می شود.

خرس قطبی ، قدرتمند و با پنجه های جلویی پهن است که به او در شنا کردن کمک می کند.

گردن خرس قطبی در مقایسه با سایر گونه های خرس بسیار بلندتر است و باعث می شود هنگام شنا سرش بالای آب بماند، پوزه هایش نیز نسبت به سایر خرس ها کشیده تر و گوش هایش کوچک تر می باشد.
 

خصوصیات رفتاری خرس قطبی

خرس قطبی یک حیوان نیمه آبزی است که خود را به خوبی با زندگی در قطب و یخ ها سازگار کرده است.

این حیوان علاوه بر این که می تواند در خشکی با سرعت زیاد و حدود 40 کیلومتر در ساعت بدود، در شنا نیز سرعت بالایی دارد و قادر است با سرعت 9.5 کیلومتر در ساعت شنا کند و همین ویژگی او را به یک شکارچی در راس زنجیره غذایی محیط خود تبدیل کرده است.

خرس های قطبی می توانند برای گرفتن طعمه به داخل آب شیرجه بزنند، آن ها در این لحظه چشم های خود را باز نگه داشته و تا دو دقیقه نفس خود را حبس می کنند.

این حیوان برای شکار در خشکی به دو روش عمل می کند، به این صورت که یا با کمین کردن و تعقیب طعمه را شکار کرده و یا ساعت ها کنار سوراخ یخ ها منتظر می ماند تا فک ها سر خود را بیرون بیاورند. فک یکی از منابع غذایی اصلی خرس قطبی است که وعده غذایی پر انرژی برایش فراهم می سازد.
 

محل زندگی خرس قطبی

خرس های قطبی در سواحل یخی که قطب شمال تا جنوب خلیج هادسون را احاطه کرده اند زندگی می کنند.

حدود 60 درصد خرس های قطبی در شمال کانادا ساکن هستند و بقیه در سراسر گرینلند، آلاسکا، سوالبارد و روسیه به سر می برند و می توان آن ها را در فاصله بسیار نزدیکی از اقیانوس دید که در نواحی گسترده ای از یخ ها پرسه می زنند.

طول عمر خرس قطبی

خرس قطبی در طبیعت می تواند تا 30 سال زنده بماند اما در واقع این اتفاق به ندرت رخ می دهد و معمولا خرس های قطبی عمر کمتر از 25 سال دارند.

خرس های قطبی نمی توان با دوربین های مادون قرمز شناسایی کرد

این حیوانات به دلیل لایه ی ضخیم چربی زیر پوست شان و موهای فراوانی که بدن شان را پوشانده، بدن کاملا گرمی دارند. اما لایه ی بیرونی بدن آن ها همان دمای برف های محیط اطراف شان را دارد. بنابراین با دوربین های مادون قرمز قابل تشخیص نیستند چون این دوربین ها به وسیله ی تشخیص گرمای آزاد شده از بدن موجودات زنده کار می کنند.

ممنون از توجه شما

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران