آموزش

تقویت اراده با ۱۰ راهکار ساده اما سرسختانه

اراده


خلاصه :

چگونه اراده خود را تقویت کنیم

اراده چیست؟

  • اراده نیرویی باطنی می باشد که برای تصمیم گیری، انجام اهداف و وظایف در برابر عقب انداختن کارها و تنبلی، شروع کار، نقش پادزهر را ایفا میکند.
  • اراده توانایی و مهارتی است که می توان با آن انگیزه ها و هوس های مضر و غیرضروری را کنترل یا رد کند.
  • اراده توانایی تصمیم گیری و پیگیری با عزم راسخ است تا آن هدف و تصمیم با موفقیت به پایان برسد.
  • اراده نیرویی درونی است که شما را مجبور میکند به میل خود و از روی هوس رفتار نکنید.
  • اراده نیرویی درونی است که به شما امکان میدهد، بر تمام موانع و سدهای بیرونی غلبه کنید.
  • باید توجه داشت که انضباط شخصی با قدرت اراده همراه است و به شما قدرت میدهد برای انجام هرکاری سماجت و پافشاری کنید و مهارتی است که رضایت فوری و لذت و خوش ناگهانی را مهار میکند تا به چیزی که برایت بهتر و خوشایندتر است، این دو برسید؛ حتی اگر برای رسیدن به آن، مجبور شوید با مشکلات رو به رو شوید. این دو مهارت مهم، یعنی اراده و انضباط شخصی، شما را بسیار قدرتمند، توانا و فردی مسئول میکند؛ در نتیجه می توانید به راحتی رفتار و اعمال خود را انتخاب کنید.
  • ۱. به اندازه‌ی کافی بخوابید

    تقویت اراده - به لطف خواب کافی، قشر جلوی مغز بهتر می‌ تواند جلوی تصمیم‌تان برای لذت‌ های آنی را بگیرد

    تا به حال دقت کرده‌اید که پس از یک شب کم‌خوابی چه راحت حواس‌تان از کارها پرت می‌شود؟ در حقیقت زمانی که کمتر از ۸ ساعت بخوابید، بخش‌هایی از مغزتان که مسئول اراده‌تان است، خاموش می‌شود. در این مواقع «ضعف اراده‌» باعث می‌شود نتوانید کارهای خود را به درستی انجام بدهید و اهداف‌تان را دنبال کنید. به لطف خواب کافی، قشر جلوی مغز بهتر می‌تواند جلوی تصمیم‌تان برای لذت‌های آنی را بگیرد.

  • ۲. مدیتیشن انجام دهید

    تقویت اراده - مدیتیشن بخش‌ هایی از مغز که مسئول اراده‌‌ اند را تقویت می‌کند

    مدیتیشن بخش‌هایی از مغز را که مسئول اراده‌‌اند، تقویت می‌کند. مدیتیشن این بخش‌های مغز را بزرگ‌تر می‌کند و باعث ارتباط بهتر این بخش‌ها با بخش‌هایی می‌شود که در کنترل تصمیمات فرد نقش دارند.

    حتی روزانه ده دقیقه مدیتیشن هم پس از دو ماه به طور محسوسی باعث رشد قشر جلوی مغز می‌شود. در واقع با مدیتیشن می‌توانید فیزیولوژی اراده‌تان را تغییر دهید.

  • ۳. تحرک داشته باشید

    تقویت اراده - تنها دو ماه پس از ورزش منظم، بخش‌هایی از مغز که در اراده‌ نقش دارند بزرگ‌ تر، قوی‌تر و هماهنگ‌ تر می‌ شوند.

    فواید ورزشرا دست کم نگیرید. بسیاری تصور می‌کنند ورزش تنها برای عضلات و استخوان‌ها مفید است. در حالی‌که ورزش علاوه بر فوایدی که برای جسم دارد، به عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. تنها دو ماه پس از ورزش منظم، بخش‌هایی از مغز که در اراده‌ نقش دارند بزرگ‌تر، قوی‌تر و هماهنگ‌تر می‌شوند. در نتیجه راحت‌تر می‌توانید به حواس‌پرتی‌ها نه بگویید و اهداف خود را با شور و اشتیاق بیشتری دنبال کنید.

  • ۴. غذاهای گیاهی مصرف کنید

    تقویت اراده - ولی افزایش مصرف گیاهان و غذاهای با شاخص گلایسمی پایین می‌ تواند به عملکرد مغز کمک کند.

    افت و خیز بیش از حد قند خون، بر عملکرد مغز تأثیر منفی دارد. بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، رژیم غذایی گیاهی می‌تواند عملکرد مغز را بهبود بخشد. رژیم گیاه‌خواری تأثیر چشمگیری بر عملکرد مغز دارد، ولی افزایش مصرف گیاهان و غذاهای با شاخص گلایسمی پایین (غذاهایی که پس از مصرف به آرامی موجب تغيير قند خون می‌شوند) نیز می‌تواند به عملکرد مغز کمک کند.

  • ۵. کارهای مهم‌تر را اول انجام دهید

    وقتی که صبح‌ها پس از یک خواب کامل بیدار می‌شوید، عضله‌ی اراده‌تان حداکثر قدرتش را دارد. با استفاده از خودکنترلی در طول روز، ذخیره‌ی خودکنترلی‌تان کاهش می‌یابد. بنابراین بهتر است کارهای مهم‌تر یا کارهایی را که انجام‌شان نیاز به اراده دارد، در ساعات ابتدایی صبح به انجام برسانید.

  • ۶. بعضی کارها را به عادت تبدیل کنید

    بعضی کارها باید در زندگی تبدیل به عادت‌تان شود و دیگر برای انجام آنها اراده‌تان را صرف نکنید. به عنوان مثال مسواک زدن امری است که باید تبدیل به عادت‌تان شود و بدون فکر کردن آن را انجام دهید. با این روش می‌توانید اراده‌تان را برای کارهای دیگری ذخیره کنید. در این راه فقط کافی است کاری را به طور منظم انجام دهید تا تبدیل به عادت زندگی‌تان شود.

  • ۷. تمرین اراده

    اگر بخواهید عضلات خود را تقویت کنید، باید آنها را تمرین بدهید. این موضوع برای اراده که آن را به عضله تشبیه کردیم نیز صادق است. افرادی که به طور مداوم تمرین اراده می‌کنند، قدرت بالاتری برای کنترل خود دارند. بر اساس مطالعات یک هفته‌ای که بر روی دانش‌آموزان صورت گرفت، آن دسته از دانش‌آموزانی که تمرین اراده کردند از آنهایی که تمرین اراده نمی‌کردند، قدرت خودکنترلی بالاتری داشتند.

  • ۸. محیط اطراف‌تان را تغییر دهید

    اگر چیزی به طور مداوم شما را وسوسه کند، باعث تضعیف اراده‌تان خواهد شد. به عنوان مثال اگر می‌خواهید از خوردن هله هوله اجتناب کنید، بهتر است این غذاها را جلوی چشم‌تان نگذارید. زیرا دیدن اینها و مقاومت برای نخوردن‌شان، اراده‌تان را ضعیف می‌کند.

  • ۹. خوددلسوزی را تمرین کنید

    باور عامه بر این است که خودانتقادی زیاد، ابزاری ضروری برای هدایت ما به مسیر درست است. اما باید بدانید که این باور اشتباه است. مطالعات یکی پس از دیگری نشان داده‌اند که پس از شکست در چالش‌های اراده، خوددلسوزی تأثیر بهتری نسبت به خودانتقادی دارد.

    بر اساس یک مطالعه‌، کسانی که به جای خودانتقادی شدید، خوددلسوزی می‌کنند، اراده‌ی بیشتری برای پیشرفت و یادگرفتن از اشتباهات، خطاها و ضعف‌های خود نشان می‌دهند.

  • ۱۰. دور و برتان را با افرادی پر کنید که با شما خواسته‌های مشترک دارند

    مک‌گونیگال در کتاب «غریزه‌ی اراده» می‌گوید: «یک عامل تعیین‌کننده در اندام فرد، وضعیت اندام دوستان و خانواده‌‌ی اوست. بیشتر افراد دوست دارند هم‌رنگ جماعت باشند. بنابراین وقتی اطرافیان شما چاق باشند، شما نیز ناخودآگاه عادات اشتباهی را پیش می‌گیرید تا اندامی چاق داشته باشید.»

  • سپاس از توجه شما

 



 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران